Jeep Cherokee (2020)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
fijne vakantie auto
- 80.000 km
Bij het verhuurbedrijf in San Francisco konden we kiezen uit vele mid-size SUV's voor onze road-trip; maar de auto die ik had besteld -een Toyota RAV4- stond er niet bij, dus we moesten een alternatief kiezen. Vrouw en kinderen vielen als een blok voor de witte Jeep Cherokee in de rij, dus ik moest er aan geloven; 10 dagen sturen in een auto die ik eigenlijk niet wilde. Maar het viel zo mee, dat ik er bij deze een review aan wijd; de auto heeft mijn verwachting verre overtroffen.
De gehuurde Cherokee uit 2020 en was uitgerust met de basismotor zoals die in de USA wordt geleverd; een 2.4 Multi-air 4-cilinder van 180 pk en een koppel van 175 Nm tussen de 3800 en 4800 omw/min. Deze motor is resultaat tussen de samenwerking tussen Fiat en Chrysler en heeft variabele kleppentiming en twee balansassen. De motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak van ZF met 9 verzetten (8 vooruit, één achteruit) met dubbele koppeling. Qua interieur viel op dat de auto geen climate control had maar wel android auto en nappa stoelbekleding. Bij het verlaten van het rental car centre werd al duidelijk dat de auto gevoeling op het gaspendaal reageert, maar dat remmen een stevige pendaaldruk vergt. Naarmate de vakantie vorderde maakte de aversie voor de Cherokee plaats voor waardering; het is een zeer comfortabele reisauto. Erg fijne stoelen, soepele vering en weinig lawaai. Ook liet de auto zich prima sturen op de kronkelige wegen naar (en in) Yosemite en Sequoia National park. In Arizona en Nevada scoorde de auto punten voor de koersvastheid; ook bij de harde wind van opzij. In Death Valley bleek de handmatige airco goed raad te weten met 104 F (40 graden C). Het brandstofverbruik kwam uit op 1 op 12 tot 1 op 14. Dat viel niet tegen, mede ook omdat de auto ruim 1600 kg weegt. Dat laatste verklaart ook waarom de 180 pk geen sportauto van de Cherokee maakt. In de heuvels schakelde de automaat regelmatig terug naar de 5 en zelfs 4-de versnelling om de vaart er heuvelopwaarts in kunnen te houden. Heuvelafwaarts reed ik veelal in de manual-stand; in D ging de automaat bij het gebruik van de cruise control terugschakelen om af te remmen op de motor; dat hielp nauwelijks maar resulteert wel in veel herrie en extra motorslijtage.
Twee dagen voor het inleveren van de auto werd door criminelen de achterruit ingetikt en de bagage gestolen. Hierdoor hebben we de laatste twee dagen rond gereden in -jawel, dan toch- een Toyota RAV4, en wel een 4WD. Als Hollandse Toyota rijder moet ik bekennen; dat viel tegen; beduidend mindere stoelen, meer windgeruis en een straffere vering als in de Jeep. Ook de bediening was veel meer gecompliceerd.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Nieuwe grote elektrische Jeeps voor Europa

Waarom je deze auto’s uit de jaren 80 nog zo vaak ziet

Jeep Grand Cherokee (1997) - Liefhebber Gezocht

Jeep Avenger - Back to Basics

Jeep Avenger uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar'
