Jeep Cherokee 3.7i V6 Sport-Plus (2004)

autoreview

Jeep Cherokee 3.7i V6 Sport-Plus (2004)

Signalement

UitvoeringCherokee 3.7i V6 Sport-Plus
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf170.100 km
KM-stand laatst175.889 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Karakter

  • 175.889 km

Corona en vervroegd pensioen waren de aanleiding om eens te gaan kijken voor een andere auto. Ik reed vóór die tijd ongeveer 50.000 km per jaar, waarbij de laatste drie allen Saab op LPG, waarvan de laatste een 9-3 cabriolet. Zeer fijne auto's en comfortabel. Nu was het evenwel tijd om mijn Saab met 425.000 km op de teller in te gaan ruilen voor iets helemaal anders. Het moest sowieso een 4x4 worden, nodig voor slechtere wegen, met het doel regelmatig op en neer te reizen naar Oekraïne. Dat laatste is er door de oorlog tot nu echter niet van gekomen.

Mijn Keuze
Na vele auto's op diverse sites te hebben bekeken, waarbij de Jeep Cherokee steeds de "winnaar" was met zijn uiterlijk, uiteindelijk enkele aanbiedingen gaan bekijken, waarbij de keuze is gevallen op deze Cherokee Extreme Sport, vanwege het fraaie interieur, de staat van het exterieur. Na een proefrit was ik al snel overtuigd. Stoer, hoog, goede stoelen en een krachtige motor gekoppeld een fijn schakelende automaat. Aan de auto was goed te zien dat hij niet voor extreme doeleinden was gebruikt. Er zat zelfs geen trekhaak onder. Het enige minpuntje was de lichte roestvorming op de velgen, iets wat je vaker ziet onder deze Jeeps.

Eerste kilometers en rijervaring
Dat was genieten. Wel echt iets anders dan wat ik tot nu toe heb gereden. Ik genoot vooral van de zescilinder motor en de automaat. Alles verloopt zeer soepel en van het schakelen merk je hoegenaamd niets. De automaat schakelt (wel erg) snel terug bij een lichte stijging en bij inhalen, maar dat zorgt er voor dat de kracht van de motor altijd vol beschikbaar is. Het veercomfort viel (valt) erg mee. Natuurlijk, het is een echter terreinauto en de vering is daarop aangepast. Op asfalt echter en op landwegen doet hij het perfect. Op slechtere wegen en op wegen met ribbels (denk aan betonwegen) gaat hij wel wat hard op en neer. In extreme omstandigheden heb ik hem nog niet gebruikt, maar diverse testen laten zien dat hij daarin een echte kei is.

Opknappen velgen en eerste controle en reparatie
Vrij snel na de aanschaf heb ik de velgen laten opknappen, want ik vind niets zo lelijk als lelijke velgen onder een fraaie auto. Tevens heb ik een volledige controle laten uitvoeren bij een 4x4 specialist. Hierbij constateerde men een lekkende radiator, niet dramatisch, maar wel werd geadviseerd deze te vervangen, hetgeen ik dan ook heb laten doen. Daarnaast is de klepdekselverpakking vervangen en de keerring van de pignonas in het voordifferentieel. Ook zijn de homokineet in de voorste cardanas en een draagarm rechts voor boven vervangen. De reparatie was niet goedkoop, zeker al niet omdat sommige onderdelen vanuit de VS moesten komen.

Brandstofverbruik
Het verbruik is hoog maar dat was mij natuurlijk niet nieuw. Je krijgt er ook iets voor terug. Op korte afstand is het verbruik tussen de 1:7 en 1:7,5. Op lange afstand met een normale snelheid tot rond 110km/uur is het verbruik rond 1:9 tot 1:9,5. Je kunt trouwens E10 tanken.

Gebruikersgemak en besturing
Het gebruikersgemak vind ik uitstekend. Alles onder handbereik en de hendels en ventilatie/airco bediening werkt licht en gemakkelijk. Ik ben dan ook geen fan van moderne schermbediening en tiptoetsen. Geef mij maar schakelaars. De stoelen zitten goed. Het stuur mist alleen een axiale verstelling en dat is een beetje jammer.
De besturing zelf is prima en wat indirect. Dat merk je vooral op rotondes. Hij stuurt verder goed maar het is geen sportieve auto ondanks zijn type benaming "Extreme Sport". Maar daarvoor heb ik hem dan ook niet gekocht.

Conclusie
Ik vind het een echte karakterauto, juist omdat hij niet perfect is, behalve dan natuurlijk in het terrein. Hij is stoer, rijdt in het algemeen goed en comfortabel en hij zit goed in elkaar. Ik ben erg tevreden en hoop hem nog jaren te kunnen gebruiken.

Vervolg
Regelmatig zal ik een update schrijven over mijn bevindingen en garagebezoeken.






3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens