Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • XJ

Jaguar XJR 4.2 SC (2008)

autoreview

13
Jaguar XJR 4.2 SC (2008)
Anoniem
  • Gebruikersreview
7 december 2012 om 17:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXJR 4.2 SC
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf90.120 km
KM-stand laatst100.201 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer geweldig

  • 90.315 km
  • 7 december 2012

Wat voelt deze auto toch weer vertrouwd aan! Maar toch weer niet...

Ik dacht dat een X358 te veel op een X308 leek, en daarom had ik er niet eerder een gekocht. Maar toen ik van een kennis van mij hoorde dat hij zijn XJR die hij nog maar een maand had wegdeed omdat de brandstofkosten hem tegen vielen, zag ik dat als een uitgelezen kans om een "nieuwe" auto aan te schaffen. De rest van de auto beviel hem wel heel goed, de volgende auto voor hem is dan ook een XJ6 van een jaartje later.

Mijn XJR is van mei 2008, na de facelift dus, en nieuw op Nederlands kenteken gekomen. Hij is altijd dealer onderhouden, en van de eerste eigenaar af ingeruild bij een handelaar. Daar heeft mijn kennis de auto weer gekocht, en ik heb hem weer van hem overgenomen. Normaal koop ik altijd nieuwe of jongebruikte auto's en dit is dan ook de "oudste auto die ik tot nu toe heb gekocht. Maar hij doet niet onder voor nieuw! Voor zo ver ik heb kunnen ontdekken, zitten er nog helemaal geen krassen of putjes in. Ook het interieur is nog als nieuw, de stoelen hebben nog helemaal geen slijtage! Ja, de vorige eigenaar is er erg zuinig op geweest! Ook alle opties zijn aanwezig. Navigatie en tv's achterin vind ik zelf de leukste. Eerder deze week had ik al winterbanden op velgen voor mijn nieuwe auto aangeschaft. Die zitten er nog niet onder.

Het rijden:
Mijn zoon had mij vanmorgen al afgezet bij de vorige eigenaar, en toen sneeuwde het al. Toen ik eenmaal zelf kon gaan rijden in de XJR lag er al een flink pak. Gelukkig was er op het grootste deel van mijn route gestrooid, maar het was buiten de snelwegen toch een geglibber... Moet je voorstellen, niet gestrooid en dan op zomerbanden... Met 390 PK en RWD!! Op de snelweg kon ik het toch niet laten om het gaspedaal even in te drukken, en wow! Dat herkende ik, maar niet van de Daimler maar van de Porsche! Echt fenomenaal, ook het geluid!

Als je in mijn Daimler rijdt, dan is dat echt al een voorrecht. Maar deze XJR is totaal anders. De X308 was nog gebouwd op de oude basis uit ik meen 1968. De XJR is op een totaal nieuw platform gebouwd, en heeft dan ook luchtvering. Dat is echt een stuk comfortabeler! Ook is er meer binnenruimte, omdat hij ook opnieuw is ingedeeld. Vooral de ruimte achterin is veel, veel, beter.

Het navigatiesysteem... Ik heb er veel slechts over gehoord, maar ik vind het best fijn werken. Oké, het is geen MMi, maar het werkt naar behoren en het heeft me de weg naar huis gewezen. Het is te bedienen via een touchscreen, waar ook nog meer functies in te vinden zijn. Het geluidssysteem heeft goed geluid, maar de bron van geluid is nog gewoon een CD wisselaar. Er zitten weer lekker veel knopjes op het dashboard, voor de een verwarrend maar voor mij juist handig. Ook de climate control gaat nog gewoon lekker anoloog. Zoals ik al eerder zei is mijn auto voorzien van een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers. Dat houdt in dat de achterpassagiers films kunnen kijken op de schermen in de hoofdsteunen. Dat is bij deze auto een fabrieksoptie, dus het ziet er ook nog heel strak uit. In mijn Mercedessen (2x ML en 1x GL) had ik het ook, maar niet als fabrieksoptie en dat vond ik niet zo mooi. Ik heb het net even aangezet en het beeld is ook nog redelijk scherp! Ik zou bijna zeggen dat het jammer is dat ik voorin moet zitten, maar dat is het helemaal niet in deze auto!

De stoelen zijn geweldig. Beter dan dat ik thuis heb staan. Weer goed (electrisch) verstelbaar zodat iedereen zijn draai kan vinden.

Tot nu toe kan ik niet meer zeggen dat het de fijnste en mooiste auto is waar ik ooit in gereden heb... Ik ga meer schrijven zodra ik meer gereden heb. Ook komen er eigen foto's. Deze zijn nog van bij de handelaar.

München, autobahn en meer.

  • 92.670 km
  • 20 december 2012

Zoals gepland zijn wij vanmorgen naar München vertrokken met vrienden om daar een week leuke dingen te doen en kerst te vieren. Mooie kans voor mij om de Jaguar te testen. Daarover zometeen meer.

Ik heb de auto nu twee weken in mijn bezit. De eerste paar dagen was ons land compleet wit gekleurd, en dus glibberig. Ik had reeds winterbanden op Jaguar XJ velgen aangeschaft, en die er eigenhandig onder gelegd. Dezelfde dag nog. Er is met winterbanden wel iets meer geruis, maar enfin, dat hoort erbij. De daaropvolgende week was de sneeuw weg, en moest ik naar Brussel om daar het een en ander te regelen voor de taak die ik daar gedurende 3 maanden ga vervullen. Lekker lang stuk om te rijden, dus 6 leuke cd's in de wisselaar, navigatie instellen en weg. Ik hoor veel over slechte, bonkige vering bij dit type. Geen last van. Oké, minder zwabberig dan bij de Daimler, maar daar is niks mis mee. Tijdens die rit naar Brussel de cruisecontrol veelal op 150 km per uur, en geen centje pijn. Verbruik is dan 1 op 8.5. Op een rustig stuk heb ik het pedaal even kunnen vloeren, en 210 op mijn teller gezien. Is wel kicken hoor, zo'n auto! De kleinkinderen vinden trouwens de DVD schermen achterin helemaal het einde.

Nu over de langste rit met deze auto tot nu toe, vandaag naar München. Lekker lang stuk, wat ik vaak gereden heb. Vandaag neem ik alleen mijn vrouw mee in de auto, het bevriende gezin gaat met zijn 4en in de Mercedes E500 combi. Leuk, dacht ik. Het was vrij rustig op de autobahn, dus we konden lekker een beetje stoeien. En dat wint de XJR toch. De E ging mee tot de 230, maar ik ben met mijn Jaguar tot de 245 op de teller. Op een gegeven moment reed ik een stukje alleen, totdat er een Cayenne Turbo langs mij kwam. Even gas geven, en je ziet dié bruut steeds kleiner worden in je spiegel. Leuk om dat te kunnen.

Wat mij heel erg opvalt in deze auto, is dat de versnellingsbak véél beter is dan die in de Daimler. Veel meer souplesse.

Als ik na de kerst weer terug ben update ik hier weer. Voor nu wens ik iedereen fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2013!

Klokje rond

  • 100.201 km
  • 6 mei 2013

Vanmorgen reed ik met 230 over een Duitse snelweg, en terwijl ik dat deed sprong mijn klokje op honderdduizend. Heb een tijdje niks met dit account gedaan, maar dit vond ik toch een update waardig.

Het enige wat mij echt tegen zit is het olieverbruik. Dat is nu zo'n 1 liter per 6000 kilometer. Het benzineverbruik is ook nog redelijk hoog, maar dat is te verwachten als je een auto met supercharged V8 koopt. Hij rijdt heerlijk en is bloedmooi. Ik heb nogmaals een proefrit gemaakt in een nieuwere XJ, en die rijdt nog beter. Maar voorlopig rij ik nog even in deze.

Ik zal vaker updates brengen...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Jaguar XJ? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XJ
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XJ 4.2 V8

    Jaguar XJ 4.2 V8

    • 2008
    • 241.089 km

    € 17.341

    Jaguar XJ

    Jaguar XJ

    • 2008
    • 215.772 km

    € 14.950

    Jaguar XJ 4.2 V8 Sovereign | Portfolio pakket | 20 Inch | Orig. Ned. | Dealer | Full Opt.

    Jaguar XJ 4.2 V8 Sovereign | Portfolio pakket | 20 Inch | Orig. Ned. | Dealer | Full Opt.

    • 2009
    • 157.548 km

    € 22.995

Meer Jaguar XJ occasions

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XJ specificaties
  • Jaguar XJ occasions
  • Jaguar XJ video's
Advies en informatie
  • Jaguar XJ tests
  • Jaguar XJ gebruikersreviews
  • Jaguar XJ index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer
 

Jaguar XJ reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XJR 4.2 SC (2008)

    Jaguar XJR 4.2 SC (2008)

    13
    • 7 december 2012
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    12
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

    Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

    6
    • 16 december 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar Super V8 S/C (2003)

    Jaguar Super V8 S/C (2003)

    10
    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    3
    • 25 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)

    Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)

    13
    • 21 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

    Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

    7
    • 17 mei 2019
meer reviews
Jaguar XJR

Jaguar XJR

5

De grootste van alle Jaguars slijt zijn dagen in betrekkelijke anonimiteit. Zelf om de facelift...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Weblogs
    Weblog - En toen kwam de eerste rekening

    Weblog - En toen kwam de eerste rekening

    67
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XJ12 (1995) - In het Wild

    Jaguar XJ12 (1995) - In het Wild

    25
    • 30 december 2021
  • Weblogs
    Wat bezielt je om zo'n ding te kopen? - Weblog

    Wat bezielt je om zo'n ding te kopen? -...

    77
    • 28 december 2021
  • Achtergrond
    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    29
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    12
    • 26 november 2021
  • Nieuws
    Jaguar XJ-C heftig gemoderniseerd

    Jaguar XJ-C heftig gemoderniseerd

    31
    • 22 november 2021
  • Nieuws
    Jaguar XJ (1977) - In het Wild

    Jaguar XJ (1977) - In het Wild

    33
    • 26 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019)

    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S...

    8
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Weblogs
    Weblog - En toen kwam de eerste rekening

    Weblog - En toen kwam de eerste rekening

    67
    • 15 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden