Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ 3.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Wat een machine, maar wel met de nodige problemen.
- 188.000 km
Allereerst, wat een heerlijke auto.
Je rijd niet, maar je zweeft over de weg.
Heerlijke vering en ook de motor laat niet bepaald te wensen over.
De stoelen zitten goed en hij heeft nog meer grip dan dat je verwacht van zo'n auto.
Accelereren gaat prima, zeker de tussensprintjes.
Maar al met al rijd je toch op je gemak in deze auto.
Maar waarom een Jag?
Ik vind het prachtige wagen en een jongensdroom van mij was om een V8 te rijden.
En zonder alleen het stickertje te hebben maar ook daadwerkelijk de motor.
De problemen.
- 198.650 km
Men zegt wel eens: "Als je Jaguar rijd heb je geld."
Ik zal het even corrigeren voor de eerste 2 maanden dat ik Jaguar rijd:
"Als je Jaguar rijd had je geld" ;)
Niet te negatief opvatten maar mijn eerste 2 maanden waren zeg maar "dramatisch".
-------------
ECU
-------------
Nog voordat ik de auto in mijn bezit kreeg is er werkelijk waar van alles mis gegaan met de auto.
De vorige eigenaar wilde zo vriendelijk zijn er een nieuwe accu in te zetten.
Zogezegd zo gedaan... Helaas is dit niet helemaal goed gegaan en heeft hij +/- 2 uur aan een acculader korstluiting staan maken.
Gevolg: Jaguar naar de dealer uitlaten lezen (duur!) en vervolgens mij bij een Jaguar Specialist beland die er een nieuwe ECU in heeft gezet. Oh en 2 maanden verder.
Hij start weer!
-------------
Knock Sensor 2
-------------
Hij start weer inderdaad, maar boven de 3000 toeren zat er niet in. Toch de auto opgehaald want de sensor was al besteld bij dealer. Die vervangen zou voldoende moeten zijn om weer lekker rond te kunnen rijden.
Eenmaal vervangen heeft de dealer nog even wat extra berekend voor het "resetten" en hij deed het nog niet zoals het moest.
Met nieuwe sensor weer terug naar dezelfde specialist. Die heeft het doorgemeten en de knock sensor had niet genoeg voltage.
Opgelost binnen een half uurtje!
Hij rijd weer, en boven de 3000 toeren!
-------------
Grote beurt
-------------
De garage waar hij als eerst was geweest zou hem een grote beurt gegeven hebben.
Toch maar even laten controleren bij de specialist.
Resultaat: Zwarte olie, rem, stuurbekrachtiging en lucht filter niet vervangen.
Conclusie: niet zo blij want dit kost weer extra maar wat rijd hij lekker na deze grote beurt!
-------------
Koelwatersysteem
-------------
Klaar met tanken, tankdop dicht, auto starten, en rijden... Om precies te zijn 6 meter.
Zo, 6 meter verder en 12 liter koelvloeistof over dat stukje verspreid.
ANWB heeft mij weggesleept (heeft ook nog een staartje lees hieronder) en de volgende dag ben ik zelf eens gaan kijken wat er aan de hand was.
De slang waar het koelvloeistof door heen loopt is nog goed alleen waar hij vast zit aan het blok is een stuk afgebroken.
Na een 1 uurtje prutsen (wat ik ben echt super handig :( ) de slang degelijk vast gezet en naar de specialist gereden.
Hier is er een 3e generatie koelwatersysteem opgezet van aluminium en tevens de thermostaat vervangen. Dit is ter vervanging van het oude plastic spul wat er op zat en verduurd was.
Alles weer werkend en het feit het aluminium is geeft ook weer vertrouwen!
-------------
Rechter stuurophanging
-------------
De sleepwagen die mij heeft opgehaald bij het vorige voorval had de sleepogen over het hoofd gezien.
Anders gezegd hij heeft de sleepkabel vastgemaakt aan de rechter stuurophanging... krom...
En omdat ik de auto nog maar net had en net lid was van de ANWB had ik geen recht op een sleepauto die hem naar de garage sleept.
Houd in zelf gereden met kromme stuurophanging naar de garage (niet goed voor de bandjes).
Stuurophanging laten maken en uitlijnen en weer rijden.
Tevens beweert de sleepmaatschappij nog steeds dat het niet hun schuld is.
-------------
Gril
-------------
Eindelijk, lekker rijden!
Grote beurt gehad, koelwatersysteem vervangen, stuur weer recht.
Ja pff eindelijk een lekker stukje rijden met mijn vriendin.
Rustig onderweg naar het ouderlijk huis op de snelweg...
Huh? Wat komt daar onder die auto vandaan?
Resultaat zul je zien op foto 4...
Juist een kentekenhouder in de grill.
Uiteraard kan hier de poes niets aan doen, maar toch jammer.
Wat er nog gedaan moet worden
- 198.936 km
Er is al veel vervangen aan de Jaguar.
Vorige week 2 nieuwe achter bandjes, want Tokyo drift met een XJ is geen pretje.
Banden zijn tegenwoordig ook erg prijzig :(
Maar goed wat er nog aan zit te komen:
* Kettingspanners
Conflict sleepdienst opgelost.
- 200.065 km
Wat betreft de problemen tot nu toe.
De meeste zijn een geval van slijtage en bekende problemen bij dit type met deze kilometers.
Vandaag is het probleem van de sleepdienst opgelost!
Netjes afgehandeld en verder niets op aan te merken. Tevens wil ik nog even melden dat de ANWB hier natuurlijk niets aan kan doen.
We gaan weer even verder met rijden!
GSM houder / APK
- 201.681 km
De auto rijd nog zonder problemen, wel iedere dag netjes luisteren of de kettingspanners geen rare geluiden maken.
Deze moeten binnenkort toch echt vervangen gaan worden, dure grap...
Dus moet nog even sparen.
Tevens moet hij voor 7 september gekeurd worden, dus een bezoekje aan mijn "stam" garage gaat over paar weekjes weer gebeuren.
In de tussentijd toch maar een Brodit ProClip systeem op de kop getikt zodat ik mijn GSM netjes kan bevestigen in de auto.
Erg makkelijk systeem en je hoeft niets te schroeven in je interieur!
Nu gaan we de keuring rustig afwachten, zijn nog wel wat aandachtspuntjes...
Lekkage en schade
- 202.887 km
Ik lijk wel een beetje op een zeurpiet zo...
Maar goed wat is er momenteel aan de hand.
* mensen zijn zo vriendelijk geweest om me Jaguar flink te bekrassen aan de bestuurderszijde en achterzijde
* de kofferbak heeft een lekkage
Die krassen laten we maar even zitten totdat ik ergens woon waar ze wel van de auto af kunnen blijven, uiteraard wel even bekijken of ze niet te diep zijn voor eventuele roest.
De lekkage, dat word van het weekend eens even kijken naar het rubber. Denk dat het wel meevalt.
Gelukkig rijd hij nog heerlijk en geniet ik er nog iedere dag van als ik ermee rijd.
En het maakt je ook vrolijk als je naar buiten kijkt en je ziet daar een prachtige wagen staan :D
Whiplash
- 202.887 km
Helaas heb ik dankzij een ongeluk een aantal jaren geleden de beroemde "whiplash" opgelopen.
Afgelopen weekend moest ik vanwege een niet al te snuggere medeweggebruiker vol op de rem.
Van 130 naar 0 in een paar seconden...
Uiteraard schiet het dan weer in je nek en heb je er weer een aantal dagen/weken last van.
Gisteren weer in de auto gestapt en wat heeft deze auto toch heerlijke "zetels"!
Zonder al te veel pijn ben ik op de bestemming aangekomen.
APK Keuring
- 204.687 km
Vandaag moest de auto weg voor de jaarlijkse APK keuring.
Dit was de eerste keer voor mij dat deze auto door de keuring moest dus ik wist niet wat ik kon verwachten.
Bij G&G Autoservice is de Jaguar op de brug gezet en het enigste waar de auto last van had waren roest plekjes.
Deze zijn dicht gelassen zodat hij er weer tegen aan kan.
Verder de verlichting in orde, remmen in orde, banden in orde.
Eenmaal bij het keurstation kwam hij zonder problemen door de APK heen.
Eindelijk weer eens wat positief nieuws! :)
Einde verhaal?
- 205.938 km
Gisteren onderweg...
Vlak voor de afrit die ik moest hebben gaf hij de melding "Beperkte trekkracht".
Hij begon wat vervelend te stotteren.
Eenmaal beneden bij de afrit, wachtend op het stoplicht, voelde ik dat het niet goed was.
Nog een klein stukje doorgereden en mijn garage gebeld. GSM op speaker en de motorklep open.
Het was duidelijk, niet doorrijden!
Hoogstwaarschijnlijk de kettingspanners, ik had gehoopt dit toch nog een paar maanden te kunnen uitstellen. Ik wist namelijk dat het eraan kwam.
Andere auto gepakt (van de vrouw) en eenmaal thuis aangekomen eens overlegd met haar...
Word vervolgd...
We zweven weer vrolijk verder!
- 205.981 km
Gisteren is de auto opgehaald met een oplegger.
Daarna vervoerd naar G&G in Heinkeszand.
Eenmaal daar aangekomen nog eens even het verhaal doorgenomen wat er nu precies gebeurd was en wat er speelde.
Daar kwamen we tot de conclusie dat het kettingspanner niet kon zijn anders was hij al kapot geweest, dit omdat ik hem na het probleem nog eens heb uitgezet en weer aangezet.
Ook tikte de motor in bepaalde regelmaat en niet een constante ratel, dat laatste zou inhouden nieuwe kettingspanners nodig.
Het probleem was eigenlijk heel simpel maar niet minder dom van me.
Te weinig olie...
Niet echt bijgehouden met controleren, en dat is dus mijn eigen fout.
De reden dat hij wat meer olie heeft verbruikt als normaal is eigenlijk heel simpel te verklaren.
De auto had sinds 2005 geen onderhoud meer gehad.
De eerste keer dat ik olie had vervangen was dus voor het eerst in 6 jaar tijd!
Tjah dan kun je verwachten dat het iets harder gaat.
Nu is de olie gelijk verversd en motor geflushed, kan hij er weer even tegenaan.
Voorlopig ieder weekend even de olie controleren...
En toch maar eens gaan denken om de kettingen te vervangen!
Dit zit er toch een keer aan te komen.
Hij staat te koop
- 240.000 km
Hoe fijn de Jaguar ook is, we gaan voor een nieuwer model!
Hij is verkocht!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.