Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive (2002)

autoreview

Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive (2002)

Signalement

UitvoeringS-Type 4.2 V8 Executive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het 1e jaar

  • 225.000 km

Het was voor mij een enorme stap. Na heel mijn leven Italiaans gereden te hebben wordt er helaas niets van fatsoenlijke grootte meer gemaakt in die Laars. Dwz een Maserati Quattroporte nog wel maar die was dan weer buiten mijn budget.

Na lang twijfelen toch maar gekozen voor de Jaguar in de 4.2 ltr uitvoering. Dit houd in dat het de verbeterde uitvoering is t.o.v. de 4.0 waarbij zowel het interieur als een aantal technische zaken zijn verbeterd.

Achteraf heb ik een heel klein beetje spijt dat ik toch niet voor de gesuperchargde R heb gekozen.
Die heb ik wel proefgereden en was nog sneller 0-100 in 5,5 sec ipv 6,5 zoals dit model.
Ik was echter bang voor het benzineverbruik en de kosten van enkele slijtdelen zoals remmen en schokbrekers die wezenlijk duurder zijn bij de R.

Daarnaast is het uiterlijk van de R iets stoerder door het gebrek aan chroom, de mooiere grille en de achterspoiler en stoere velgen.

Het uiterlijk heb ik opgelost en is nu nagenoeg hetzelfde als de R .
Het vermogen mis ik eigenlijk niet. Hij gaat nu al als en raket en ik heb , na ruim een jaar bezit, nog steeds de neiging om hem weer extra op zijn staart te trappen bij een snelle inhaalmanoeuvre, dat verveelt echt nooit.

Er zat wat achterstallig onderhoud op dus ik heb de achterschijven vervangen , de versnellingsbak van nieuwe olie en een nieuw filter voorzien (dure business....).
Ook heb ik de klepdekselpakkingen vervangen aangezien hij een beetje olie zweette.

Vervolgens ben ik gaan rijden en bijna van mijn stoel gevallen van verbazing. Wat een enorm onderschatte auto is dit zeg.
Qua uitvoering voorzien van alle gemakken die je kan bedenken en nog een paar meer.

Bij normaal gebruik is hij fluisterstil en draait weinig toeren .
Als je het vermogen echter wilt aanspreken is het altijd paraat en speert hij er vandoor.
De wegligging is grandioos. Zoals al even aangehaald reed ik altijd Italiaans en heb een aantal bijzondere hobby auto's en ben best wel wat gewend maar dit stuurt echt strak.
Met pijn in mijn hart moet ik toegeven dat het weggedrag echt een straatlengte beter is dan mijn vorige liefje : de Alfa 166 V6. ( de prestaties trouwens ook....)
Wat ook verbazingwekkend is, is het gevoel van kwaliteit. Geen rammeltje of kraakje is er te horen ondanks de inmiddels respectabele km stand van 225.000 km en het feit dat hij toch al weer 13 jaar oud is.

Mijn gemiddelde verbruik is 11,7 ltr op 100 km en dat vind ik met mijn rijstijl niet tegenvallen. Ik ben namelijk een zeer vlotte rijder en spaar mijn remmen niet. Bovendien doe ik ook nogal wat stadswerk.
Daarnaast heb ik er af en toe ook nog wel eens een zware aanhanger achter (hij mag 1850 kilo trekken) dus dat helpt ook niet.

Als plus is de benzineprijs sinds mijn aanschaf van deze Jaguar behoorlijk gedaald dus mij hoor je niet mopperen.

Tot dusver heb ik 1 storing gehad in ca 20.000 km. De oorzaak was een kapotte bobine (1 van de acht) en dat koste me 7 tientjes dus daar wordt ik ook niet nerveus van.

Kortom ik ben enorm tevreden over vrijwel alle punten van deze auto.
Zijn er dan geen minpunten ?

Ik zou er twee kunnen noemen : Ik wordt nogal moe van de mensen die verstand van auto's denken te hebben en zeggen : ja dat is eigenlijk een Mondeo. Dat is het dus niet , dat betreft de X type en is een totaal andere auto.
Er zit wel wat Ford techniek in uiteraard , maar dat is vnl Lincoln. Motor en vele andere componenten zijn 100% Jaguar.

Wat echter veel vervelender is, is het navigatiesysteem. Behalve het feit dat het niet meer te updaten is (laatste software versie is 2012) is het ook vreselijk inaccuraat. Lastig intypen en huisnummers weet hij al helemaal geen raad mee. als het aan de navigatie ligt is hij al blij als hij je binnen een straal van 500 meter van je bestemming kan brengen . In dat stad schiet dat echter toch wat tekort.
Vervangen is helaas niet mogelijk aangezien de unit is samengebouwd met het touchscreen wat vrijwel alle verdere functies in de auto (kachel, airco, navi en audio) bedient.

Maar voor de rest : ik zou hem zo weer kopen!

na 4,5 jaar

  • 270.000 km

Inmiddels rij ik er zo'n 4,5 jaar mee rond.
Onderhoud doe ik weinig, eigenlijk vooral als er wat kapot gaat.
In die 4,5 jaar en pakweg 70000 km is dat eigenlijk heel weinig.
Wat is er vervangen in die jaren:
2 bobines , een radiator, de leidingen van de bak naar de radiator, en een heel klein slangetje vanaf de waterpomp .
Die laatste was de lastigste aangezien er veel gedemonteerd moest worden om er bij te kunnen.
Alle onderhoud werd in eigen beheer gedaan.
Daarnaast uiteraard nog een setje remmen en een setje banden.
Ik vind dat helemaal noet verkeerd voor een wagen die inmiddels 17 jaar oud is en waar bijzonder fors mee wordt gereden.
Dat laatste is meteen zijn grootste probleem. Je gaat er echt heel gemakkelijk te hard mee, dwz ik.
Dat heeft me al meer gekost dan het onderhoud...
In conclusie kan ik echter zeggen dat het mijn fijnste daily driver ooit is !

Verkocht na 7 jaar

  • 280.000 km

Na 7 fijne jaren uitwindelijk afscheid genomen.
Absoluut de fijnste dagelijkse auto die ik heb gehad.
Hij is zo goed bevallen dat ik voor een maatje groter ben gegaan, een aluminium XJ, maar wel met dezelfde fijn 4.2 v8
De reden was dat dedorpels toch wel wat minder werden en de creme lederen bestuurdersstoel toch wat oudersomsverschijnselen ging vertonen.
Zeker omdat ik er ook redelujk vaak metmijn werkbroek in rij.
De laatste jaren naast de olie etc eigenlijk geen kosten meer aan gehad en ik ben ervan overtuigddat de volgende eigenaar er ook nog veel plezier aan zal beleven .

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.