Test: Jaguar S-type 2.5 V6 Executive (2002)
Rijke, Britse erfenis
Jaguar maakt met de S-Type gretig gebruik van z'n rijke erfenis op ontwerpgebied. De S-type is overduidelijk familie van de MK II en S van de jaren zestig. Wij waren benieuwd of hij in zijn jongste versie kan tippen aan die voorgangers.
De over de koplampen golvende motorkap, waarvan de welvingen zich helemaal doorzetten tot aan de voorruit en het afgeronde derde zijruitje in het achterportier zijn typische Jaguar-stijlelementen. De S-Type straalt stijl en distinctie uit, is niet bang voor een stripje chroom hier en daar en wenst zich als heer van stand te onderscheiden van het gepeupel. Het ontwerp voegt daar als extra element nog sportiviteit aan toe. De gedrongen S-Type met een sterk gebogen lijn van voor naar achter over zÌn flanken symboliseert ingehouden kracht. Zelfs stilstaand ziet de Jag er al snel uit. A gentlemanÌs sportscar! Ondanks zÌn gedrongenheid komt de Brit niet lomp over. De relatief dunne stijlen - vooral de achterste - verlenen de carrosserie iets elegants, sierlijks. Ja, de styling van de Jaguar leunt nadrukkelijker op the good old days.
Vorstelijk onthaal
De zit achter het stuur in de S-Type doet daar ook aan denken. Net als in legendarische Engelse sportautoÌs uit een roemrijk verleden zit je lekker diep weggedoken achter een relatief vlak dashboard dat hoog en dicht bij de voor inzittenden is geplaatst. Knus en sportief. Esdoornhoutfineer op de voorzijde van het dashboard en de bovenkant van de middenconsole versterkt de Engelse sfeer in de S-Type. Daarin detoneren het goedkoop ogende instrumentarium en de moderne middenconsole - waarin het woud aan druktoetsen de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt - helaas enigszins.
Met de S-Type kun je gerust met hoge snelheid 'n bochtje pakken - de koets is verrassend stijf - al zal een heer of dame die zoÌn auto aanschaft dat niet snel doen. Laat je je toch verleiden tot een sportievere rijstijl, dan geeft de besturing van de S je een vreemd gevoel. In snelle, lange bochten voel je niet alleen een soort knak, je hoort hem ook. Bovendien laat het systeem de bestuurder te nadrukkelijk weten over wat voor wegdek hij rijdt. Dat verlang je wel in een sportieve auto, maar niet in een gedistingeerde sedan. Daardoor komt de S-Type als het om rijden gaat wel erg dynamisch over.
Jaguar monteert in onze S-Type een 2.5 V6 met een vermogen van 201 pk. Als we cijfers moesten geven voor het motorgeluid dan zou de 2.5 van de ÎJagÌ hoog scoren. Die klinkt zo lekker dat je er gewoon een raampje voor opent. Rauw bij hoge toeren, donkerbruin in de lagere toerenregionen. In de manuele stand kun je de V6 tot in de toerenbegrenzer doortrekken, handmatig schakelen betekent gewoon de pook in de linkersleuf van de 'J-gate' zetten en de versnellingen op volgorde afwerken. Na de vijf zet je hem in D om de zes in te leggen. Wanneer de begrenzer de motor tegen zichzelf in bescherming neemt, pakt de bak het niet zelf over, je moet dan zelf een hogere versnelling inschakelen. In de automatische stand vereist de transmissie een zware rechtervoet, de kickdown komt pas bij fors trappen in werking.
De Jaguar beschikt over een elektronische handrem. Deze komt los wanneer de bestuurder aangeeft te willen vertrekken, een tikje op het gaspedaal
volstaat. Alleen is de knop van de handrem tussen de voorstoelen geplaatst; niet zo handig want vaak zitten mensen daar met hun handen te friemelen, en die handrem schakelt toch echt in, óók als je op de snelweg rijdt!
Qua uitrusting mis je weinig in de S-Type. De voorstoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar en er is bijvoorbeeld lederen bekleding.
Aristocratisch
Het uiterlijk van de Jaguar S-Type doet recht aan z'n aristocratische achtergrond en dat geldt ook deels voor het interieur. Maar terwijl de koets vrij behoudend is vormgegeven, hinkt het interieur op twee gedachten. Het chique hout-fineer en het leder contrasteren met de moderne - maar niet gebruiksvriendelijke - middenconsole en de tamelijk simpele vormgeving van de klokkenwinkel. De Brit spreidt voorts een te sportief rijkarakter tentoon. Wij zijn liefhebber van dynamische automobielen, maar in deze klasse verwachten we geen bonkig onderstel. De Jaguar S-Type geeft gewoon te veel informatie over de toestand van het wegdek door aan zijn inzittenden. Daarmee is Ìie in onze ogen het levendige voorbij. Als dat nou eens anders was, zouden we nog meer van de S-Type houden.
PLUS & MIN
- +Aristocratische uitstraling
- +Knus interieur
- +Motorgeluid
- -Speling in besturing
- -Goedkope instrumenten
- -Ruimte op achterban
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | S-Type 2.5 V6 Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 58.480 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.497 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 201 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.877 mm / 1.818 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.909 mm |
Massa leeg | 1.663 kg |
Laadvermogen | 493 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden | 225/55ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 12,0 l/100km (fabrieksopgave: 10,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 249 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Eerste Rijtest: Jaguar S-type/Jaguar X-type 2.0 V6

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest
