Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive (2003)

autoreview

Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive (2003)

Signalement

UitvoeringS-Type 3.0 V6 Executive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf205.000 km
KM-stand laatst247.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met een Jaguar S-Type

  • 247.500 km

Na bijna vier jaar in een Jaguar S-type te hebben gereden, ben ik tot de conclusie gekomen dat hij onvervangbaar is. Een mooie gelegenheid om mijn ervaringen te delen.

Aanschaf

Ik wissel droomauto’s af met barrels. In de categorie droomauto’s heb ik een Alfa Romeo 156, Peugeot 406 coupé en Lancia Thesis gehad. Begin 2019 reed ik echter in een zeer ervaren Volvo V70. Ooit een hele goede auto en ideaal voor een verhuizing, maar het beste was er al even af en mijn bloed ging er niet sneller van stromen. Tijd voor wat leukers dus.

Naast een budget van een duizend of vijf had ik een klein wensenlijstje; comfortabel, snel, ruimte voor een racefiets, mooi/bijzonder design, goede geluidsinstallatie, niet Duits en voorzien van wat moderne gemakken, zoals een navigatiesysteem, veel airbags en een goede automaat/handbak. Kortom, een moderne, luxe youngtimer. Een liefhebbersauto.

Dankzij het budget en de wens niet Duits te rijden viel er veel af. Geen BMW, Mercedes of Audi. De Citroën C6 en Jaguar XJ waren boven budget en de Volvo S80 sprak me niet aan. Na genoeg wegstrepen kwam de Jaguar S-type vanzelf bovenaan de lijst. Het geluk wil dat een particuliere liefhebber in mijn stad er een te koop had. De Jag stond er mooi bij en na een korte proefrit was ik verkocht en de Jaguar ook.

Interieur

Het is een auto van april 2003 met zwartlederen interieur. Het lederen interieur vind ik prachtig, maar ik mis stoelverwarming. De stoelen zitten prima, maar hebben weinig verstelmogelijkheden. Zo ontbreekt een verstelbare lendensteun, waardoor ik (sinds kort) een klein extra kussentje in mijn rug nodig heb om mijn gammele rug een beetje te ontzien.

Het dashboard is van na de facelift en heeft dus onder andere een groter navigatiescherm met touchscreen. Het touchscreen reageert goed en snel, maar voor alle belangrijke zaken zijn er uiteraard fysieke knoppen. Ook op het stuur (cruise control en audiobediening). Het navigatiesysteem is verouderd, maar ik red me er nog prima mee. Voor de geluidsinstallatie geldt hetzelfde. Een USB- of AUX-ingang ontbreekt, maar met een bluetooth transmitter van een paar tientjes kan ik de telefoon via bluetooth op de geluidsinstallatie aansluiten, zodat het mij aan niks ontbreekt. De geluidskwaliteit vind ik trouwens geweldig. Vooral de bas maakt indruk.

De ruimte op de achterbank is beperkt. Vooral de hoofdruimte. Voor mijn geen issue (want ik zit voorin), maar wel iets om rekening mee te houden als je vaak passagiers meeneemt. De stoelen zitten wel goed en ook achterin is het interieur een plaatje om te zien.

De kofferbak is groot genoeg om een racefiets mee te kunnen nemen met losse wielen. Voor meer ruimte kan de achterbank plat. De doorgang naar voren is relatief klein en er is niet bepaald een vlakke laadvloer. Een S-type is zeker geen V70. Desondanks ben ik er recentelijk in geslaagd het bouwpakket (lengte: 210 cm) van een billy-boekenkast te vervoeren. Met daar bovenop nog een fiets. Met de klep dicht. Dat valt dus helemaal niet tegen.

Exterieur

Hij is zwart.

Rijden

De Jaguar heeft een 3.0 V6 met 240 pk. Volgens opgave versnelt hij in 7,9 seconden naar 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 233 km/u. Deze cijfers zullen vast kloppen. Hij voelt vlot aan, maar het zijn geen cijfers waarmee je in 2022 veel indruk maakt. Wat op mij wel indruk maakt is het gemak en de rust waarmee de auto versnelt. Geen jankende motor en bruuske bewegingen, maar een gedistingeerde, krachtige versnelling met een mooi bijpassend, krachtig geluid. Precies zoals je hoopt dat een chique Jaguar versnelt. Je komt nooit vermogen of snelheid te kort, maar je voelt ook nooit de aandrang het onderste uit de kan te halen.

Bijzondere aandacht verdient de fijne automaat met 6 versnellingen. Wederom geen aantal waarmee je in 2022 indruk maakt, maar ik ben er erg blij mee. In de standaardmodus is de automaat relatief rustig. De sportmodus geeft de auto wat meer pit, maar verandert hem nog steeds niet in een raceauto. Bij een gewone rijstijl gaat schakelen nagenoeg gevoelloos. Bij 110 km/u in de zesde versnelling draait de motor circa 1.800 toeren. Lekker rustig.

Dat zie je trouwens niet terug in het verbruik. Het opgegeven gecombineerde verbruik bedraagt 1 op 9,3. Ik zit meestal tussen de 1 op 10 en 1 op 11 met veel snelwegkilometers. Gemeten aan de pomp, want de boordcomputer is iets te optimistisch.

Hoewel de auto overwegend stil en comfortabel rijdt, trilt hij wel een beetje. Vooral kort na vertrek. Volgens mijn garagehouder is dat een Jaguar-kwaaltje. Na een tijdje stilstaan zouden de banden een beetje plat worden en moeten ze even rollen voordat ze weer mooi rond zijn. Ik snap niet waarom dit kwaaltje precies Jaguar treft, maar het is niet zo erg dat ik er bandensloffen of flatstoppers voor ga kopen.

Ergernisjes

– De afstandbediening van de sleutel werkt niet (meer) geweldig. Nieuwe batterij, de boel openschroeven en ontvetten, reservesleutel gebruiken, niets lijkt te helpen. Hij gaat gemakkelijk op slot, maar het is altijd gefriemel om hem van het slot te krijgen. Iets om nog eens goed voor te gaan zitten.
– Er is geen enkele melding als er een lampje stuk is. Niet zo’n probleem als het een koplamp is, want die zie ik reflecteren in de auto voor me, maar erg onhandig voor de achterlampen. Periodiek even checken dus.
– Af en toe moet er wat olie bij. Ik houd het niet bij, maar ga uit van ongeveer een liter per 10.000 km.
– De motor zweet olie. Niks schokkends, maar wel een zwarte vlek op de oprit. Wellicht dat het na vervanging van de carterpanpakking in januari 2022 beter is geworden, maar dan moet ik eerst de bestaande vlek zien weg te poetsen.
– De airco doet het goed (na vervanging van de aircopomp in januari 2022), maar voor zo’n grote zwarte auto moet hij hard werken. Daarbij valt mij op dat veel (lampjes achter) knopjes op het dashboard, middenconsole en in de deuren opvallend warm worden. Zijn dat kleine kacheltjes waar de airco tegenop moet boksen? Iets om nog eens uit te zoeken.
– Als de sleutel uit het contactslot gaat, schuift de stoel automatisch naar achteren en het stuur omhoog, voor een makkelijke uitstap. Als de sleutel weer in het contact gaat, schuift alles terug naar de rijpositie. Van mij hoeft dit niet, ik ben slank en flexibel genoeg om zonder dit geschuif de auto uit te stappen. Bovendien zet ik hierdoor liever niet iets achter de stoel uit angst dat het geplet wordt. Het stuur heeft daarnaast de neiging om na verloop van tijd niet helemaal terug te gaan naar de oude positie, dus af en toe via een knopje handmatig naar beneden doen. (Dat is echter nog steeds beter dan in de Lancia Thesis, die dezelfde optie had, maar waarbij de stoel altijd terugschoof naar een willekeurige positie)
– In december 2021 stotterde/haperde de auto plotseling. Bij gas geven gebeurde er weinig, maar er was wel een melding van een motorstoring. Laten uitlezen bij de garage, zonder wijzer te worden. Mij werd geadviseerd voortaan premiumbrandstof te tanken. Balen, want dat spul is veel duurder en verder merk ik er niks van. Sindsdien heeft hij het trouwens nog 1 keer gedaan, ondanks een tank vol V-power.
– Het touchsscreen past zich niet automatisch aan aan een lichte of donkere omgeving. Je moet handmatig in een menutje kiezen voor dag-, schemer- of nachtmodus. Omslachtig. En met een zonnebril op in de felle zomerzon de nachtmodus omzetten naar dagmodus valt mij niet altijd mee.

Vooral geneuzel dus.

Kosten en onderhoud

Als je ervan uitgaat dat een Jaguar een dure auto is, vallen de kosten mee. De benzinekosten zijn uiteraard fors, zeker als je bedenkt dat ik bij voorkeur V-power of een andere premiumbenzine tank.

Hieronder een overzicht van de voornaamste kosten:
– Augustus 2019, 207.046 km. € 1.666. Kleine beurt, lambdasondes vervangen, ruit vervangen vanwege barst, airco-onderhoud, etc.
– April 2020, 219.530 km. € 1.590. Grote beurt, uitlaatreparatie, 4 nieuwe Michelinbanden, etc.
– Mei 2020. € 175,99. Koplampen polijsten en ster in voorruit repareren.
– Maart 2021, 227.239 km. € 471. Kleine beurt
– Juni 2021, 229.432 km. € 345. Stuurkogel vervangen en martershocker inbouwen.
– Juli 2021. 229.893 km. € 79. Uitlijnen inclusief achteras afstellen.
– December 2021, 234.880 km. € 124. Uitlezen storingsgeheugen en diverse tests.
– Januari 2022, 235.145 km. € 1.886. Carterpanpakking vervangen en nieuwe aircopomp monteren.
– April 2022, 238.991 km. € 640. Grote beurt.
– Augustus 2022. € 1.275. Hemeltje opnieuw laten bekleden.

Met een hele ruwe berekening kom ik uit op zo’n € 0,20 per km.

Belangrijker dan de kosten vind ik de de Jag mij nooit in de steek heeft gelaten. In de hitte en in de kou. Ik ben ermee naar Frankrijk en Italië gereden. Bergen op, bergen af. Hoge snelheden in Duitsland. Nooit gaf hij een krimp. Natuurlijk is er wel eens wat stuk gegaan en dat was vervelend en kost geld, maar ik ben nooit ergens blijven staan. Het is een betrouwbare auto.

Conclusie

Sinds 2020 rijd ik om bekende redenen wat minder. Bovendien begon het na een aantal jaren in dezelfde auto sowieso weer te kriebelen. Hoe goed ik mijn best ook doe, ik zie geen goed alternatief voor de Jaguar. Alles waar ik een oogje op heb is duurder. Zeker als ik er qua verbruik op vooruit wil gaan zonder op comfort of snelheid in te leveren. Voorlopig zijn we dus op elkaar aangewezen en dat vind ik helemaal niet erg.

De Jaguar is snel, comfortabel, betrouwbaar, ziet er bijzonder uit, heeft een prachtig interieur en rijdt bovendien heel goed. Alle minpunten neem ik daarbij graag voor lief.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens