Jaguar S-Type 4.0 V8 (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S-Type 4.0 V8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 219.000 km |
Betrouwbare en nooit vermoeiende limousine
- 219.000 km
Na in 5 jaar tijd ongeveer 230dkm gereden te hebben in een Skoda Fabia RS TDI, werd het in januari 2014 tijd voor een andere auto. Altijd al een zwak voor Engelse auto's gehad (MGF, Rover 220, Rover BRM), en met het ter ziele gaan van MG/Rover kijk je langzaam naar alternatieven.
1,5 jaar gelden heb ik als liefhebber een Jaguar XKR (bj 99) gekocht voor erbij, dus de ervaring met de 4.0 liter (helaas is deze S-type zonder Supercharger) was er al, alleen zocht ik een goede auto voor de dagelijkse kilometers - ik rij wekelijks >1000km.
Deze 4.0 S-type uit 2000 was nog geen enkel moment een teleurstelling. Natuurlijk, het is een auto van pakweg 14 jaar oud, dus nee hij is niet nieuw meer. Toen ik hem kocht heb ik een klep in de verwarming laten repareren, evenals de airco, die naast bijvullen ook aan een nieuwe condensor toe was (kosten in totaal ongeveer 750 euro.); verder de slijtagedelen: een setje nieuwe remblokjes (100 euro) en een grote beurt via een vriend 150 euro (bougies niet nodig). (regulier onderhoud is niet duurder dan andere premium merken). Met mijn vorige Skoda had ik ook wel eens wat dure reparaties aan stuurdelen etc. Dat hoort erbij als je zoveel rijdt.
1 vervelend mankement: de versnellingsbak gaf een storing aan, maar door hem op tijd te laten flushen (spoelen) werd een dure revisie van de bak cq plaatsing van een ruilbak voorkomen. Kosten 450 euro. De transmissie loopt sindsdien weer boterzacht.
Wat belangrijker is: de auto rijdt werkelijk fantastisch! Genoeg vermogen (285pk) en de heerlijke V8 en automaat; verstelbare stoelen, cruise control, etc. Op lange afstanden word je gewoon simpelweg niet moe, en dat is gezien mijn werk - lange afstanden 's avonds laat - gewoon erg belangrijk. Ritjes van 300-600km leg je af zonder problemen, en je stopt alleen om te tanken of pro forma een kop koffie te nemen.
Bijkomend voordeel: Door de LPG zijn de kilometerkosten extreem laag. Een liter LPG gaat tegenwoordig richting de 60 cent, en in Belgie tank je tegenwoordig voor rond de 33 cent per liter! Dat betekent een variabele kilometerprijs van rond de 4 cent per kilometer! Dat red je met geen enkele Lupo 3L of wat dan ook, laat staan met een auto van dit formaat. Ik heb nu bijna 70.000km gereden, probleemloos op LPG en met ongeveer 1500 euro aan onderhoud en reparaties (zeg ongeveer 150 euro per maand, maar dat vind ik acceptabel met zoveel kilometers, (1500/70.000km = 2,14 cent per kilometer!).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.