Jaguar S-Type 4.0 V8 (2001)

autoreview

Jaguar S-Type 4.0 V8 (2001)

Signalement

UitvoeringS-Type 4.0 V8
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf311.000 km
KM-stand laatst402.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leven met een Jag

  • 402.000 km

Aanloop en keuze.

Eind 2019 kwam ik tot de conclusie dat mijn Volvo 850 T-5, met bijna een half miljoen km’s motorisch toe was aan een uitgebreide revisie. De auto had een halfjaar stil gestaan omdat ik tijdelijk een V70 diesel reed waarmee we in november 2019 naar Dakar zijn gereden. De stilstand had ‘m ondanks rustig binnen staan geen goed gedaan, zaken leken versneld achteruit te zijn gegaan. Kortom, daar moest gesleuteld worden en iets anders voor de tussentijd. (de revisie was wel gepland, maar iets later)

Omdat ik na dik 1,5 miljoen Volvo 5 cilinders ik wel eens een ander dagelijks dashboard wilde zien ben ik wat breder om mij heen gaan kijken wat er op de markt was. Voor mij is leidend youngtimer, en daarbij niet te nieuw, een blok met ‘ballen’ en voldoende bagageruimte voor mijn apparatuur als ZZP-er te kunnen meenemen. Oh ja, soms moet er naast mijn echtgenote ook nog een puber van 1.90 mee rijden. Daarnaast, of juist vooral, voldoende comfortabel met een gemiddelde van 60k aan kilometers per jaar en benzine ivm het huidige dieselgezeur. Met LPG ben ik al jaren geleden gestopt, niet zozeer qua storingen maar oa een los reservewiel icm mijn bagage en de extreme verschillen qua literprijs tussen de pompen en beperktere actieradius. Daarbij rij ik minimaal 1 x per week een afstand van 500km+ naar opdrachten voor mijn werk.

Merken als BMW en Mercedes zijn niet wat ik zoek, BMW heb ik wel gehad (525 TDS Touring) maar teveel opmerkingen van klanten, met het andere merk heb ik niks. Daarbij komt dat ik een beoogd aanschafbudget van maximaal € 3000,- heb, ook ivm bijtelling . ’t Is tenslotte maar voor een paar maanden overbruggng bedoeld. Blijven qua kilometrages over Saab, toch weer Volvo, en heel veel leuk spul. Van Smart Roadster (niet praktisch en motorisch niet duurzaam) naar MG-ZT (vindt maar eens een goed ogend en kloppend exemplaar..) Rover 75 sedan (V6 is toch te tam miz na testrijden), Chrysler 300 station (alleen diesels met skyhigh km’s) Volvo Amazon (te onzeker qua inzetbaarheid in deze prijsrange), Pontiac Trans Sport 3.8 (die zijn er dus gewoon niet meer als betrouwbaar exemplaar) Chrysler Crossfire (niet handig), Lancia Thesis (maar dat blijkt Russisch Roulette te zijn…) en meer van dat werk.
Tot ik na MG nummer 5 dacht, verrek er is ook nog een Jag die daar op lijkt. Met het idee ‘te duur’ mij daar toch eens in verdiept. Aanschaf was goed te doen, overal de waarschuwing voor ‘vage exemplaren’ en van mijn kant hevige interesse na het uitvinden van de V8 met ruim 280PK. Zoekend naar een mooie en goede V8 kwam ik opnieuw vooral puin tegen. Na auto 4 bekijken en zonder verder rijden of het bedrijf binnenstappen weggelopen zag ik ineens een advertentie voor een witte S-Type, V8 voor een redelijke vraagprijs opduiken via Marktplaats. Vanaf de bank bij mijn schoonmoeder verdere info opgevraagd en afgesproken om dinsdag te komen kijken.

Kortom, dat leek niet tegen te vallen, en voor € 2450 een witte V8 automaat aangeschaft. Ding reed goed, zag er van binnen netjes uit, buitenkant is qua lak anders met slordige stukken spuitwerk. Maar van een afstand subliem. Mooie velgen naar mijn mening, vage Minerva banden eronder maar voldoende profiel voor 20000 km. Onderhoudshistorie? Vanaf de dag van aanschaf bekend, daarvoor niets. Dus niet als overal geadviseerd.
Kortom, auto opgehaald op donderdag en meegenomen vanuit regio Eindhoven naar Den Haag. Reed heerlijk, maar wat vaag rond de middenstand in het stuur, verder alleen maar genieten. Mijn vrouw wist nog van niks, die was een paar dagen weg, ze ziet ‘m wel als ze thuis komt. ’s Avonds moest ik met zoonlief naar zijn moeder ivm een probleempje aan haar auto. Helaas gaf 4 uur na aanschaf en 100 meter van huis een pizzakoerier even geen voorrang. Dus lag de gehelmde piloot op mijn motorkap… Gelukkig geen persoonlijke ongelukken, volgens de politie was mijn leaper gelukkig onbeschadigd. Ze bestaan auto liefhebbende agenten.
Omdat we de auto goed ver weg hadden geparkeerd zag mijn vrouw de auto pas vrijdagavond na thuiskomst. Haar gevraagd even mee te lopen om iets te bekijken, ze was verrast en liefde op het 1e gezicht. Daarna was ik een half uur mijn sleutels kwijt.

Gegevens auto: 4.0 V8 van 2001, 311.000 op de teller, relatief full options. De ooit verwarmde voorruit is vervangen door een goedkoper exemplaar waardoor die optie er niet meer is, geen stoelverwarming en verder alles wat je wenst op een werkende airco na. Oh ja, ook een trekhaak, want ik wil er een zware aanhanger (850 + trailer) mee naar het oosten kunnen trekken als de revisie uitgevoerd wordt.

Vanuit goede ervaringen met Advies Verzekerd! Wordt mijn auto vol casco verzekerd als youngtimer. Daarvoor moet de auto getaxeerd worden, iets wat op 20 maart gebeurd, inmiddels staat de teller op ruim 314k en de waarde wordt vastgesteld op €3250. Opmerkingen over de lak, oud nieuws, en de uitmuntende staat van het prachtige interieur, we zijn het eens.
Overigens is hij wel beduidend duurder in de verzekering, net over de €100 per maand, dan mijn hoger getaxeerde 850 (€78/maand). Voor dat iedereen gaat roepen dat kan goedkoper: ik mag 99.999 km per jaar en per auto rijden.

De klanten reageren positief verbaasd op de auto. Geen Volvo? Daarnaast zijn er verbaasde blikken over de staat (onder de indruk), het zijdezachte lopen van het blok en de lage aanschafprijs.

En toen kwam COVID…. Mijn handel stort, tijdelijk, stevig in. De revisie dus uitgesteld en maar eens kijken hoever die Jag gaat komen..
In de tussentijd wordt de (pizzakoerier) schade hersteld, onnodige maar leuke items aangeschaft als sleutelhangers, een handige telefoonhouder (ipv de nog aanwezige Jaguar telefoon die ik niet ga gebruiken) en zo nog wat merchandise.


Juni 2019 kmstand 325782
Tijdens een rit Den Haag – Deventer merk ik bij afrit Deventer dat de rechter remklauw achter blijft hangen. Vlugge controle laat zien dat de schijf te ver heen is. Omdat in die regio de schijven (en klauwen) waarschijnlijk niet voor het oprapen liggen maar op huis aan gereden, met regelmatig controleren onderweg.
Mijn algemene garage die ook de Volvo’s hier en daar serviced zet er voor € 592 ex. Nieuwe remschijven, 1 nieuwe remklauw en uiteraard verse blokken onder. Toch wel andere prijzen als we gewend zijn bij Volvo …

Nog steeds juni, maar nu bij een kmstand van 329252..
Al even viel mij op dat ik wat kvs verbruikte, ik rook ook warme kvs, maar nu het lek nog vinden…
Dat was ineens heel gemakkelijk. Met bijvullen de bekende garage nog kunnen halen. Het thermostaathuis bleek ongeveer verpulverd. Een vaker voorkomend euvel bij S-Types begreep ik. Deze keer nog wat meer inzicht in onderdeelprijzen dan gewenst… Bij de dealer € 492,54 ex mogen aftikken voor diverse koelpijpen en slangen, thermostaat en thermostaathuis. Inclusief nieuwe waterpomp enz. is de totale schade € 954.89 ex BTW. Auwwww…

September 2020, 339594 km.
Tijd voor de, wat huiverig bekeken na de eerdere factuurbedragen, APK. Het was immers niet de bedoeling bij aanschaf daarmee te maken te krijgen. Eerst de bekende garage eens een indicatie laten maken van te verwachten kosten, want als het te gek wordt moet ik de plannen, doorrijden tot de 850 klaar is, herzien. Naar verwachting ben ik er met €1000 ex BTW. In dat bedrag regulier onderhoud, 2 nieuwe Michelin Premacy’s in de originele maat 235/50/17 ipv vage Minerva’s op 225 breed, wat hoesjes links en rechts en de accu bevestiging repareren. Groter is de, bekende S-Type, ingreep om de dorpel links te lassen. Mijn garage staat daarvoor goed bekend in Den Haag, en regelt dat voor € 250. Totale schade uiteindelijk € 1096.85 ex BTW.
Maar dan mag ie ook weer een jaar, en voor dit geld heb ik niets iets anders, inmiddels betrouwbaar na wat input.

Omdat een werkende airco wel fijn zou zijn ook hier aandacht aan besteed. Het lijkt erop dat de hoge druk leiding lek is, helaas niet leverbaar in Nederland en GB. Uiteindelijk komt deze via de USA binnen, kosten totaal € 216 ex BTW. Op een later moment laat ik ‘m wel plaatsen en dan kijken of er meer kapot is, dat was nu nml. niet goed te controleren.

Omdat ik ga doorrijden met de Jaguar wil ik graag winterbanden. Voor 250,- een nette gebruikte set, identiek aan de zomerbanden, kunnen scoren met oudere (5 en 8 jaar) merk winterbanden (Conti en Falken) met 6 en 7 mm profiel.

Tenslotte op de sleutelclub de auto voorzien van vers luchtfilter, olie en uiteraard oliefilter en 8 nieuwe bougies. Dacht ik dat mijn Volvo bougie’s met €18,- ex niet goedkoop waren, deze doen net iets meer. Gelukkig is mijn automaterialen handel niet duur, 5W40 (2 kannen want > 5ltr nodig) kost ruim € 31 ltr per 5 liter kan ex BTW. Totaal aan materiaal, inclusief verse plug, € 253.12 ex BTW. Het oliefilter zit gruwelijk vast, met 2 man krijgen we ‘’m met moeite los. Het oliefilter handvast gezet en bijvullen. Bougies vervangen geeft de verrassing dat de achterste 2, zowel links als rechts (dus 4 stuks) al wat langer niet vervangen zijn. Fijn onderhoud bij de vorige eigenaren dus. Nu is alles geregeld, de auto rijdt ook gelijk een stuk fijner dan hij al deed.
De andere ochtend ligt er wat olie onder de auto, dus auto omhoog en het filter nog wat steviger vastgezet. Deze laatste zin x 2, dus het wordt duidelijk waarom het filter zo strak zat?

September 2020 342338 km
Er zit een vervelende storing in mijn achterlichten zodra ik de trekhaak gebruik. Eerst de bedrading maar eens netjes gemaakt en aangesloten / gerepareerd maar het probleem blijft. Een richtingwijzer met eigen mening. Mijn reguliere garage zal er eens voor gaan zitten, maar het geeft geen goed gevoel. Daarom bij een Jaguar specialist in de hofstad langs gegaan (Stadhouder) die het hele euvel denkt te regelen terwijl ik wacht. Het blijken niet de bekende ‘kastjes’ te zijn, het zit elders. Afgesproken ‘m even neer te zetten op een later moment. Voor € 157 ex BTW is het geregeld, ik denk dat het elders duurder was, hier kon men direct zaken uitsluiten. Er is een alternatieve aansluiting gemaakt die tot de dag van vandaag voldoet. Goed gevoel aan overgehouden.

Oktober 2020. 348628 km
Tja, en dan zie je een oproep…. Klokje rond, heb je wat anders dan anders onder je kont? Jazeker, dus in een wat overmoedige bui opgegeven. Al na een paar dagen een telefoontje en aan de hand daarvan een uitnodiging voor deelname op een later te bepalen moment.

Het filmpje wordt in december geplaatst, ongetwijfeld is het al bekeken, maar anders hier de link. (https://www.youtube.com/watch?v=LJwmy_slGMs ) Mensen die ook de geprinte versie hebben gezien weten dat er veel nuances tov het filmpje zijn. Zoals een verslaggever die het eigenlijk wel (over)moedig vindt en graag zelf het lef zou hebben om het een keer te doen. Een auto kopen die je leuk vindt en kijken hoe ver je komt. De toetsenridder maffia stort zich leeg en weet het gelukkig allemaal veel beter… Met dat verschil dat ik nog steeds geniet van mijn V8 . Oliefilter voor de 4e keer aangedraaid.

Wel ben ik pissed op mijn reguliere garage mbt een aantal zaken: bij 348628 km wordt eea gerepareerd.
Te dunne remschijven voor, 9000 km na reparatie en APK. Dat kan niet en mag niet!! Men weet dat ik alles 110% wil hebben en dat is niet gebeurd.-Dus nieuwe (Brembo) schijven (€ 194.20) en blokken (€ 82.56), t begint bijna te wennen qua prijzen… Oliefilter voor de 5e keer aangedraaid…… en nu eindelijk lekvrij. Hier moet ik volgende keer even een oplossing voor zoeken.
Ook de speling in de achteras wordt verholpen, 2 draagarmbussen worden vervangen. Totale schade € 690.56 ex BTW.
Gelijk nog even een rondje uitlijnen brengt mij € 41.32 ex BTW verder.

Januari 2021, 352253
Tot zover technisch geen malheur, alleen breek dat lullige kabeltje om de motorkap te ontgrendelen. En dat zit allemaal lekker weggewerkt… De kabel kost € 95.15 ex BTW, totale schade € 192.32 ex BTW. Tevreden over de Jaguar specialist.

Februari 2021, geen idee qua km’s.
De auto houdt wat in, lijkt op een penbobine die afscheid heeft genomen, maar welke? Even uitlezen bij de Jaguar specialist, bobine 4, de achterste van de binnenste rij, ter plaatse vervangen door een gebruikt exemplaar. Die gasten weten wel wat service is! Mijn auto gaat definitief nergens anders meer heen.
Kosten € 123.50 ex BTW inclusief bobine, uitlezen en veel pielen om er bij te komen. Uiteraard, want geen originele boutjes zoals ik ook al gemerkt had bij de bougies vervangen.

Bij de montage van de winterbanden (november) merkte ik dat er nogal wat bouten een mindere passing hadden. Corrosie onder de verchroming is de oorzaak. Voorlopig maar eens 10 nieuwe besteld. Slik, Jaguar prijzen…. Splinternieuw (anders ben je straks weer zover) € 4.51 / stuk. Ex BTW wel te verstaan…

Wegens goed gedrag gaat mijn autopremie niet omhoog, maar omlaag! De Volvo zakt onder de € 70 /mnd, de Jaguar mag nu voor € 96,90 per maand de straat op.

Juni 2021 379500 km.
Tot juni 2021 rijdt de auto geweldig. Inmiddels is de rode 850 weg voor revisie naar Oost Nederland (doel 500Nm, andere turbo, 2 cm omlaag, andere remmen en dus 17”velgen). De auto op de aanhanger achter de Jaguar ging prima, bij stoplichten nog wat mede weggebruikers geplaagd.
De auto van mijn dochter (850 T-5) heeft inmiddels koel problemen, en nog wat ander ongerief. Tijdens het sleutelen bij de club komen we er laat achter dat ze de verkeerde radiateur heeft gekregen… Dus razendsnel spul ingepakt en met de Jaguar naar de leverancier. Buiten het dorp trap ik ‘m op z’n staart. En dat is het, er gebeurd niets. De automaat geeft de pijp aan maarten.
Via de KNAC een Astra (wat een hok) en mijn auto naar de Jaguar specialist. In 1e instantie denken ze daar dat het kan meevallen, zij rijden er zelfs nog even mee, maar het valt tegen. Vies tegen… En de gereviseerde bak met 8000km ervaring is al even verkocht, dus enige optie mijn eigen bak reviseren of stoppen met deze auto.

Wat is wijsheid? Eigenlijk wil ik ‘m niet meer kwijt, maar gaan rijden naast de 850. (Jaguar ’s winters (RWD lol), Volvo ’s zomers (Airco genot)).
Besloten om eerst maar eens een stevige check-up te doen. Die valt niet mee, maar ook niet tegen. Als ik kijk naar een andere V8 ben ik niet veel goedkoper uit, en belangrijker wat kom je dan weer tegen? Daarnaast, er zijn 6 witte S-Types in NL, waarvan slechts 1 met V8. En die heb ik in handen. Kleiner, 3.0 V6 is in mijn ogen geen optie, laat staan naar de 2.5 overstappen.

Naast de bak is er nogal wat aandacht nodig: VVT keerringen vervangen (einde olielekkage kleppendeksels) nog meer bussen aan de achterste draagarmen vervangen (reguliere garage had de helft gedaan…tot nooit helaas!), LV stabilisator stang vervangen icm bovenste draagarm. Achter(hand) rem gangbaar maken (automaat..), 2 koplampen vervangen (hoogte verstelling niet ok, plus niet lekker helder). Er is juist een schade auto binnen gekomen, met lampen van 3 maanden oud. Voor € 750 zijn ze beide voor mij, ipv € 1000 p/stuk wat ze nu kosten… Tijdens het sleutelen blijkt ook de koelslang die onder het inlaatspruitstuk doorloopt spontaan te klappen. En als we dan toch bezig zijn ook die laatste Babi Klapband Minerva’s vervangen door Michelin’s. Tenslotte de hoge drukleiding voor de airco laten plaatsen zodat we verder kunnen met kijken hoe en/of wat. En dan die ratel bij het starten, een klepstoter die zich even vult met olie. Compressie is meer dan goed, dit euvel hebben veel Jaguars en dat geeft eigenlijk geen grote problemen is de ervaring van de garage.
Zoals je al begrepen hebt, ik koos voor reparatie, juist omdat de auto verder ok is, en ongeveer 1 ltr olie per 3-4000 km verbruikt.
Einde spektakel ben ik € 4600,39 onderdelen en € 1035 arbeid ex BTW verder….

Dat viel toch nog even bijna € 1000 tegen… Economisch onverantwoord, maar gevoelsmatig prima.

Na een aantal weken, eerst uitvoerige diagnose, onderdelen bestellen, bak reviseren en inplannen montage is de auto terug. Wat een verademing, is dit dan eindelijk het echte Jaguar gevoel?

Augustus 2021 380931

De startmotor geeft de geest. Een stoot verkopen helpt niet dus afgesleept door de KNAC. Daar blijkt het lager er compleet uit te liggen, geen wonder dat een klap niet hielp.
Voor € 300 ex BTW werkt het allemaal weer.

APK zonder opmerkingen, mag ook wel ;-)

September 2021, 385560 km.
De auto, na alle investeringen opnieuw laten taxeren voor de verzekering.
De auto wordt getaxeerd in klasse 3 (nimmer gerestaureerd, in goede staat) op € 6000. Belangrijk, als er wat gebeurd is niet alles verdampt.
Nu moet ie voorlopig even niet zeuren!

November 2021. 396000 km
Na wat vaag voelen in bochten (kapotte demper of gebroken veer?) op onderzoek uit gegaan. Tot mijn schrik zijn de achterbanden aan bonken… compleet, maar dan ook compleet… In alle haast richting vakantie en grote reparaties was de garage vergeten de uitlijning te checken…. Dus 2 banden opgerookt.
Gelijk de winterset gepakt, 2 nieuwe Firestone winterbanden eronder. Schade voor nu € 194.41 excl BTW totaal.


December 2021. 400.000 km
Voor het moment rijdt de auto prima, het is genieten. Wel gaan er met een paar weken voor ook nieuwe Firestone winterbanden om, ze liggen al klaar.

Verdere plannen
De komende weken regulier onderhoud (filters en olie). Met het voorjaar komen er nieuwe Michelin Sportpilots onder, dan kunnen we (nu wel) de zomer wel door.
Als het nieuwe jaar (2022) een beetje meevalt qua omzet en kosten (Volvo 850 weer in de wielen, Reliant Scimitar Se6a weer in de wielen, onderhoud Jaguar) gaan we in december met de Jaguar naar de Noordkaap met de Noordkaap Challenge. Met deze organisatie zijn we in 2019 naar Dakar gereden (hartmangoesdakar) iets wat we in 2024-25 weer willen doen. Dat wil ik ook wel met de Jaguar doen (geld wordt ie toch niet waard) maar mijn vrouw denkt daar voorlopig anders over.

Conclusie:
Tot op heden is het een auto die mij een grijns op de kop zet. Joep zag het niet zitten, ik inmiddels weer helemaal wel. 
Kosten 11,4 cent per km.



4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens