Jaguar S-Type 4.0 V8 (2000)

autoreview

Jaguar S-Type 4.0 V8 (2000)

Signalement

UitvoeringS-Type 4.0 V8
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst238.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

S-Type for life!

  • 222.000 km

Redelijk onverwacht deze auto gekocht. Was eigenlijk niet de bedoeling, maar vanwege een eerdere miskoop (SAAB 9-3 SS) snel op zoek naar iets anders. En op de zoekopdracht op Markplaats met gewenste criteria kwam er 1 uit... Dus ff gaan kijken, op aandringen gaan proefrijden en (na 100m ;-)) verkocht! Wat een heerlijke auto is dit! Zakelijk heb ik inmiddels enkele auto's in de Youngtimerregeling gereden, maar deze...

Na de aankoop binnen enkele honderden km's meteen problemen. Middels OBD reader snel gevonden: misfire on cyl 8. Dus nieuwe bougie en penbobine erin (via Barratt) en rijden weer met dit vliegende tapijt. Maar enkele weken later weer zelfde probleem nu op cyl 7.
Nu moet het wel eens stoppen. En na enig napluizen op internet kom je veel info tegen. Zo ook, ga op premium benzine rijden, dat scheelt veel. Nooit in gelooft, maar op E5 Shell V-Power... wat een verschil. Blijkbaar is de AJ8 die er in ligt hier heel gevoelig voor. Ben je dus V8 rijder, dan zeker doen!
Na de eerste 1000km heb ik bij RA Performance de bak laten flushen (Kroon) en natuurlijk filter. Niet vanwege klachten, maar je leest overal dat de aanbeveling is, om na 175dkm zoiets eens te doen. Na de behandeling merk je wat minder slip in de bak en soepeler overgang. Niet dat er slip in zat overigens, maar wel echt een verschil.

Na enkele maanden toch eens een afspraak gemaakt bij G&G en daar een algehele controle laten uitvoeren. Zeker aan te bevelen om Raymond te bezoeken wanneer je een Jag op leeftijd hebt. Op basis van de bevindingen ook meteen een afspraak gemaakt voor vervolg incl. airco behandeling. Eigenlijk kon er verder weinig bijzonders gevonden worden. Hooguit wat speling op achterste stabilisatorstangen. De auto wat dus goed onderhouden, een pré bij het aanschaffen van een dergelijke auto.

Naast het reguliere onderhoud en airco beurt bij G&G geen speciale zaken meer voorbij gekomen, behalve een gebroken stabilisatorstang rechts voor. Merk je overigens weinig van. Ook heb ik na enkele weken eens een "Noodloop motor" lampje voorbij zien komen. Paniek! Maar... aangezien er verder nergens iets van te merken is (prestaties/geluid) en controle van alle vloeistoffen toch maar blijven rijden. Achteraf kan ik vaststellen dat het te maken heeft met lang op Cruise en te weinig gebruik van het gaspedaal. Hierdoor slijt de potmeter van het gaspedaal in op een klein plekje. Vervolgens dit storingslampje. Remedie: met contact uit enkele keren flink achter elkaar het gaspedaal in trappen en de storing is verholpen! Dit komt nu eens in de 7 a 10 dkm terug en steeds op deze wijze opgelost. Inmiddels 45 dkm verder.

Een kleine beurt en APK laten doen (om de hoek) met goede olie (!) ook heel belangrijk. Dat merkte ik al direct na de beurt bij G&G. Dus Kroon voor Jaguar (5w30 LSP). De APK's verliepen eigenlijk voorspoedig, alleen heb ik de tweede keer 2 gereviseerde koplampen laten plaatsen bij Bob (Baarle Hertog).

De nieuwe 18 inch wielen met platte all-weather banden staan 'm goed (mijn mening) en rijden blijft iedere keer geweldig. Na iedere beurt gaat de dagtellen (B) op 0. En nu ik inmiddels weer 12dkm verder ben een gemiddeld verbruik van 10,4l op 100km mogen vaststellen. Dat is gezien de weinige km in de afgelopen corona tijd een nette waarde (zeg maar 1 op 9 werkelijk) bij toch veel meer stadse kilometers. Over enkele duizenden km weer een beurt. Keep ya posted. Blijf voorlopig genieten van deze mobiel.

Update 2-3-2021, 222.000km

Bij 219dkm wederom nieuwe olie erin, tevens alle filters vervangen, nieuwe airco compressor en droger, stabilisatorstang achter, voor nieuwe veerpoten en dempers (MONROE) en natuurlijk uitlijnen en balanceren. Dit keer weer een eigenaardigheidje, kabeltje tussen de twee grendels van de motorkap gebroken. Ff op Youtube een paar filmpjes bekeken en het kabeltje van een tientje per 10 cm zit er weer in!

Dagteller B weer op 0 en verder genieten. Inmiddels zijn de "El Cheapo" All-Seasonbanden ruim 20 dkm verder en blijven erg rumoerig. Zodra we weer twee maanden verder zijn maar eens aan stille Pirelli's gaan denken....
Gemiddelde verbuik is in de wintermaanden en gebrek aan langere ritten (lees > 100km) wel wat toegenomen. Ook weer eens 2 x bij Tango Super getankt (scheelt 15ct) maar daarna toch weer terug naar "eigen aandelen". V-Power doet het echt beter! Overall staat de B trip nu op 11,2l op 100km. In werkelijkheid kom ik op 1 op 8,5 uit.

Update 15-7-2021, 229.500km

De afspraak voor het volgende onderhoud staat. A.s. weekend nieuwe olie en filter plus een volledige vervanging van schijven en blokken (BREMBO). Tevens worden de bovenste draagarmen voorzijde vervangen. Bij 223dkm toch maar richting zomerbanden gegaan. Uiteindelijk keuze is gevallen op Goodyear Eagle F1 Asymmetric 245/40R18 97Y, op basis van gunstige waarden op geluid. Een verademing! Geweldige band overigens op alle vlakken, aanbevelenswaardig. Bij 228dkm ook wederom een bezoek gebracht aan RA Performance in Velp, alwaar preventief de bak nogmaals gespoeld. Toch weer een stukje stiller/rustiger geworden. Hopelijk kan ie er zo weer tegenaan voor de komende halve ton. Daarnaast kunnen we veilig met nieuwe remmen de vakantie plannen. Gemiddelde verbruik volgens boordcomputer nu op 10,4l, in werkelijkheid ongeveer 1:9 dus. Wel merk ik dat ik wat minder rustig ben gaan rijden, die banden, de V8 en beter weer maken het een genot om weer wat gas te geven!

Update

  • 234.800 km

Dit keer extra korte update, Italie bezocht en verder geen bijzonderheden.

Gezien de lange afstanden is het verbruik weer terug naar 9,6l/100km volgens boordcomputer, bij een gemiddelde snelheid van 78km/u. Laatste kilometers merk je dat het weer drukker is op de weg. V-Power Racing (Duitsland) is de ultime brandstof. Volgens boordcomputer 7l/100km bij Cruise op 140km/u (op de teller, 133 echt). Overigens is het lastig om in Italie goede brandstof te vinden. SHELL kennen ze niet, maar goede ervaring met Q8 100 Octane, de andere brandstoffen zorgden voor onregelmatige loop.

Verder geen bijzonderheden, behalve dan dat het natuurlijk genieten is op lange afstanden en bij het bochtenwerk in de Apenijnen en Cinque Terra. Ohja, na controle van de olie wel goed de kap sluiten! Deze heeft immers 2 sluitingen. Tijdens een "wedstrijdje" bergop tegen een Audi S5 niet fijn als dan net boven de 160km/u de kap iets open springt! Gelukkig ving de noodhaak de kap op, maar de schrik zat er wel ff in.

Olieverbruik in afgelopen ruim 5000km minimaal (< 1/2l)

Vaarwel

  • 238.000 km

Na de APK in November (direct goedgekeurd) de aandachtspunten opgelost. Dus nieuwe draagarm rechtsachter, enkele andere rubbers en we kunnen weer zorgeloos verder. Echter plotsklaps enkele weken later een kokende motor en afgesleept door de WW. Conclusie: koppakking. Na uitgebreid onderzoek en druktest/compressie, geen enkele aanwijzingen hiervoor. Daarom preventief het gehele koelsysteem (incl. Thermostaat, gemodificeerde waterpomp, Heater Control Valve) langsgelopen en vervangen. Hierna enkele duizend km geen problemen meer. Maar aangezien de X350 lonkt (inmiddels voldoende te krijgen binnen de Youngtimer regeling) toch besloten afscheid te nemen. En dat viel zwaar! Wat is dit toch een SUPER wagen. Billy, veel succes ermee!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens