Jaguar I-Pace EV400 HSE (2018) #2

autoreview

Jaguar I-Pace EV400 HSE (2018)

Signalement

UitvoeringI-Pace EV400 HSE
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst2.400 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jaaaaaag (?)

  • 2.400 km

Heb de Jaguar besteld zodra bekend werd dat NL er 1500 extra zou krijgen... Ja, zakelijk dus, vanwege de bijtelling was levering in 2018 belangrijk maar de bestelling is wel gedaan in de volle overtuiging dat ik elektrisch wilde rijden. Mijn vrouw rijdt al tijden Tesla en als je eenmaal om bent, dan is het koppel en de stilte verslavend. Vooral voor dagelijks woon-werk verkeer. Het alternatief was een Model S maar die was veel duurder (tot de recente prijsverlaging, oef die hebben we gemist!) en dat ding hebben we al 5 jaar op de oprit staan.

De Jaaaaaaaag is een supergoeie auto, maar niet zo'n goeie elektrische auto. Laat me uitleggen:
+ stuurt, remt, veert geweldig
+ fluisterstil (ook afrol- en windgeluid)
+ zeer goeie afwerking en materiaalkeuze (stukken beter dan de ICE-Jags)
+ gaaf uiterlijk en mooi interieur met goeie stoelen
+ HUD is echt top
Allemaal zaken die een beetje Jaguar (of Mercedes, of BMW, of Audi) van een ton kan, met of zonder elektrische motor.

Maar dan wat qua elektrisch (of modern) rijden tegenvalt:
- Verbruik: mijn auto zit gemiddeld op 32 KWh/100 km, hetgeen tov onzeTesla Model S (gemiddeld in dit weer 22-24 KWh/100km) echt tegenvalt. Hiermee is de range ook echt beperkt, ik haal 275-300 km uit een volle batterij, niet best. Het zal een combi van aerodynamica, batterijmanagement (vooral temperatuurbeheersing ervan) en overige optimalisatie (aandrijving, etc) zijn. Hoe dan ook, dat Jag (of Audi, volgens de eerste berichten) het niet minstens zo goed kan ondanks 6 jaar afkijken van Tesla is eigenlijk best treurig.
- Laden: 1-fase is gewoon onzinnig in NL. Thuis laden gaat met 3.7 KWh/h (=KW), dat duurt schrikbarend lang. Op kantoor dan een 32a laadpunt, dat gaat al iets sneller (7.4 KW) maar is prijziger omdat het geen "eigen" stroom is. En dan snelladen: 50 KW laders zijn er best veel, maar verre van ideaal op langere ritten vanwege de wachttijd. En ik heb nog nooit meer dan 83 KW bij de "echte" snelladers van (bijvoorbeeld) Fastned gezien. Laten we het zo zeggen: een van de grote prestaties van Tesla was, vanaf het begin, om het laden makkelijk te maken en de daarmee samenhangende range-anxiety weg te halen. Je rijdt elke dag vol thuis weg en onderweg heb je superchargers die je snel en efficient op weg helpen. Dat Jaguar hier geen stap in gezet heeft is eigenlijk zeer teleurstellend. En de rest van de concurrentie (Audi, Benz, BMW) staat op even grote achterstand van Tesla, best raar.
- Infotainment / tech: hier is, wederom, Tesla de maatstaf. Het systeem van de Jag is minder intuïtief en trager dan dat van de Model S. De grootte van het scherm is lachwekkend in vergelijking. Ik gebruik altijd Apple car play, met alle beperkingen van dien, omdat de standaard tech nog minder is, terwijl ik Apple car play in de Tesla nooit gemist heb. Connectiviteit, zelfrijden en OTA updates: gewoon minder goed. Nog een tech dingetje, dat exemplarisch is: de achteruitrij-camera heeft 0.5 sec vertraging. Geen drama, maar oh zo irritant (waarom moet ik hier nou weer rekening mee houden?).
- Optrekken: een elektrische auto heeft onmiddelijk koppel. Jaguar heeft hier volgens mij een soort demping ingebouwd, waardoor je echt diep het "gaspedaal" moet intrappen om de sprong voorwaarts te maken. De "Tesla-grin" heb je gewoon minder, terwijl de auto ook supersnel is. Is dit om het materiaal of de mensen te ontzien? Wat mij betreft iig onnodig! ;)

De conclusie na 2400 km is duidelijk: de Jaaaaag is een topauto, er is op "autogebied" niet zoveel op aan te merken. En als je, zoals in mijn geval, de auto gebruiken kunt binnen zijn verbruiks- en laadbeperkingen, is het genieten. Toch moet ik bekennen, dat ik af en toe mijn oog laat vallen op een Model 3. Niet 100% vergelijkbaar, duurder qua bijtelling (en dus afschrijving), maar is echt tov de Model S de volgende generatie elektrische auto, die de Jaaaaaag niet is.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens