Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Elektrisch rijden een zelfde ervaring?
- 112.500 km
Na bijna 10 jaar rijden met een XJ350 uiteindelijk overgestapt naar een I-Pace. Hier werd de instap door mijn partner naar een hogere auto hogelijk gewaardeerd en dan kan je uitkomen op de huidige keuze. Vooralsnog geen spijt van, de auto is bloedsnel en je hebt het gevoel dat je in het "nieuwe tijdperk" terecht bent gekomen. Er zijn allerhande voorzieningen die in de oude XJ ondenkbaar waren. Wat je wel mist is de grandeur van de oude Jag, het grommen van de motor en het model "an sich". De I-Pace is prachtig vormgegeven maar kan niet tegen een XJ concurreren is onze beleving, hoewel we inmiddels wel de eerste complimentjes binnen hebben gekregen van mensen die ons spontaan aanspreken. Gelukkig is "onze" XJ wel bij een liefhebber terechtgekomen die er goed voor wil zorgen.
De I-Pace is fluisterstil, biedt verrassende prestaties en het huidige stroomverbruik is 22 Kw. per 100 km. en dat betekent zo'n 400 km. actieradius. Weet dat een Tesla Model Y met zo'n 13 Kw. per 100 km. genoegen neemt maar de Jag biedt wel erg veel luxe. Gelukkig zijn de af te leggen afstanden hier beduidend lager en hoeven we niet zo vaak de auto aan de laadpaal te koppelen. In een nacht tijd is die overigens weer vol. Voorlopig zijn we erg tevreden en zijn de kosten beduidend lager dan een benzine-auto.
Update H441
- 116.500 km
Inmiddels zitten de eerste 4000 km er alweer op en die bevallen prima. Heb nog steeds contact met de koper van de "oude XJ' die er inmiddels 4 nieuwe veerpoten op heeft laten zetten zodat de luchtvering weer helemaal op orde is. Zelf kijk ik nog steeds met enige weemoed naar dit model wanneer je er eentje langs ziet rijden.
In de I-Pace gaat het allemaal met veel rust en veel snelheid wanneer je daarom vraagt. Het stroomverbruik zit rond de 21 Kw per 100 km en dat is voor deze auto netjes maar nieuwere auto's presteren duidelijk beter.
Tijdens het openen en sluiten klonk er een raar geluid waarbij ik dacht dat er een storing zou zitten in één van de sensors maar bij inspectie bij de dealer bleek het geluid uit de laadpoort te komen. Er zit daar een speaker die blijkbaar een keel wilde opzetten. Gelukkig hadden ze een nieuwe laadpoort liggen en die is gemonteerd. Tevens kwam ik er achter dat de auto de laatste update in december 2022 had gehad en daar zit de beruchte H 441 nog niet bij. Die is inmiddels ook geïnstalleerd waarbij men aangaf dat de komende 30 dagen de accu wordt gecontroleerd en dat de kans zeer wel aanwezig is dat er een fout in één (of meerdere) van de accucellen wordt aangetroffen waarna de auto niet meer verder oplaadt dan 75%. Dan moet er worden ingegrepen door de dealer en dat gaat, net als de update, onder garantie gebeuren. (8 jaar of 160.000 km). Wacht maar af wat er de komende periode gaat gebeuren.
Een half jaar rijden.
- 122.500 km
Inmiddels een half jaar verder en 2 issues gehad. Behalve de update en het vernieuwen van de oplaadpunt merkten we vocht op, de vloer aan de pasaagierszijde was nat en zelfs de head-up display bleek beslagen. Kijkend op de FBpagina van mede- eigenaars bleek dat dit probleem vaker voorkwam. Tijdens de productie heeft men verzuimd om de ruit en omlijsting goed te reinigen en dat is niet gebeurd. Na 5 jaar lis de kit op en het gevolg is lekkage. Helaas hoef je bij Jaguar (dealer en importeur) niet aan te kloppen. Het officiële antwoord is dat de auto te oud is en dat terwijl het euvel zich pas rond die 5 jaar openbaart. Een nieuwe voorruit laten plaatsen en dat kostte € 1452 en dag is niet gering. De laadpoort kostte € 250 dus dat viel tegen, zeker de reactie van Jaguar zelf. Met mijn oude XJ nooit problemen op dit front en de starre houding van de betrokkenen valt mij nog steeds tegen. Helaas lees je ook slechte ervaringen rondom dd vervanging van kapotte accucellen van LG. Vaak moeten eigenaars maanden wachten tot de boel wordt vervangen. Er is 8 jaar garantie tot 160000 koop die cellen. Gedurende het defect kan maar tot 70 of 72% worden opgeladen waardoor de actieradius behoorlijk klein wordt. Niet écht een geruststellende gedachte en het geeft het mooie merk Jaguar toch wel een negatieve lading mee. Voorlopig nog wel genieten van de power, het mooie interieur en exterieur want het blijft een plaatje.....zonder de grandeur van onze XJ 350. Wordt vervolgd.
23.000 km verder.
- 123.500 km
Inmiddels aardig gewend aan deze auto. Inmiddels veel berichten gelezen op forums op Facebook en daar zijn toch wel alarmerende ervaringen te lezen over kapotte cellen en ander ongemak. Vooral het gebrek aan coulance van Jaguar zelf is dan een probleem. Zelf weinig problemen gekend behalve dat het stroomverbruik wel hoog is, zeker in winterse omstandigheden. Laatst rond het vriespunt een langere rit gemaakt. De verwachting was nog 240 km te kunnen rijden op een afstand van 165 km. en dat overdag dus harder dan. 105 was er niet bij. Vlakbij huis gingen de alarmbellen af en had ik nog 25 km over. Dat valt tegen net als het laden aan de publieke laadpaal. De aangevoerde stroom is blijkbaar afhankelijk van de vraag want de oplaadsnelheid fluctueert van 8 tot 30 km. per uur en dan sta je snel meer dan 14 uur aan de oplader. Gelukkig heb je als pensionado niet zo'n drukke agenda dus geen al te groot probleem. Verder afgelopen maand een grote beurt en APK met een Range Rover als vervangend vervoer.....kosten € 375. Kijk......dat zijn dan weer de voordelen op financieel gebied. Op het autorijden valt óók niets af te dingen, de wagen is ruim, veel bagageruimte en supersnel. De wegligging is subliem door de vierwielaandrijving en daardoor beleven we veel plezier. Elektrisch rijden bevalt dus prima. Jammer dat Jaguar de boel gaat omgooien en dit ontwerp voorlopig niet verder ontwikkeld. Begrijp dat heterk weliswaar een wat oudbollig imago heeft maar de huidige lijn was toch niet écht slecht. Met de nieuwe campagne zetten ze zich weer op de kaart en we gaan maar afwachten wat de toekomst gaat brengen. Voorlopig hopen nog heel wat kilometers met deze wagen af te leggen. Wordt vervolgd.
Weer wat verder!
- 133.000 km
Inmiddels weer wat verder gereden naar de magische 160.000km waarbij Jaguar geen garantie meer gaat bieden.
De auto rijdt nog steeds super maar vreet stroom in koude omstandigheden. Een ritje Amsterdam is vanuit Wassenaar niet ver maar vreet veel van de capaciteit van de accu. Opladen gaat ontzettend langzaam maar voor hier is dat geen probleem als pensionario's. Inmiddels wel een vervanging van de kleine accu, want de auto gaf niet thuis toen na 2 dagen melding dat de remmerij niet goed functioneerden. De Jag stond zo dood als een pier en de Wegenwacht bood soelaas. Na een nood-stroomleiding konden we naar de dealer Romijn. De kleine batterij en een of andere stroomverdeler bleek de geest te hebben gegeven......kosten meer dan 1200 Euro's! Inmiddels weer op de weg en nog steeds genieten maar wat er eigenlijk tegen benzine? Het verdwijnen van het voordeel op elektriciteitsbelasting is overigens ook geen feest....scheelt al gauw 40 Euro per maand.
En doorgaan?
- 137.000 km
En zo zijn we inmiddels weer enige maanden verder en ervaringen rijker. Na de laatste reparatie stonden w 2 weken later wederom stil. Ook nu weer kregen we hulp van de Wegenwacht waarvan ik na jaren ongebruikte diensten weer een wat meer frequente klant ben geworden. Ook nu weer een uiterst vriendelijk en hulpvaardig persoon die constateerde dat de kleine accu leeg was edoch niet defect. Weer met kust en vliegwerk onder begeleiding naar huis geëscorteerd om daar na het weekend contact op te nemen met de dealer (Romein). De auto werd keurig opgehaald en met kunst en vliegwerk naar Forepark gereden waarbij een ander I-Pace werd achterlaten. Daar bleek na controle dat de nieuwe "stroomverdeler" wederom de geest had begeven en onder garantie werd alles keurig verholpen. Moet toegeven dat men daar erg vriendelijk en hulpvaardig is. Na wat weken zorgeloos rijplezier wederom een accustoring waarbij alles wel goed functioneerde zodat ik zelf naar de dealer kon rijden. Daar aan de diagnose-apparatuur gehangen waarbij bleek dat een accu-cel niet goed functioneerde waardoor de auto tot 72 % is op te laden. Gelukkig werd er direct een afspraak gemaakt voor vervanging van de LG-cel en begin juni gaat dit gebeuren. Jammer is dat je nu maar zo'n 270 km bereik hebt en je dus vrij vaak moet "stekkeren".
Verder functioneert alles tot afgelopen weekend naar behoren totdat de airco het liet afweten. Benieuwd of dit eenvoudig is op te lossen. Men gaf al aan dat een "grote reparatie" in de papieren kan gaan lopen. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar I-Pace EV400 HSE First Edition 90 kWh | Dealeronderhouden | 12 maanden garantie | Panoramadak | Cold Climate Pack | Stoelverkoeling
- 2018
- 93.222 km

Jaguar I-Pace EV400 S | Luchtvering | Head-Up Display | Adaptive Cruise | Stuurwielverwarming | Panoramadak
- 2021
- 78.165 km

Jaguar I-Pace EV400 SE 90 kWh / Nieuwe accu! / Panorama / Head up / Luchtvering / 360 Camera / Surround
- 2018
- 99.164 km