Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018) #6

autoreview

Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)

Signalement

UitvoeringI-Pace EV400 First Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst7.917 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4 maanden later

  • 7.917 km

Januari 2018, ik was op zoek naar een nieuwe auto om mijn huidige lease auto te vervangen. Mijn vrouw en ik hadden besloten dat wij elektrisch gingen rijden, dit had natuurlijk te maken met de bijtelling (4%) maar ook dat wij geen "traditionele" auto meer zouden gaan rijden ivm het milieu.

Maart 2018, na een zoektocht bleven er een aantal auto's over waaronder de I-Pace. Ik heb voor deze auto gekozen omdat ik de ruimte in een Kona en Leave te klein vond (2 kinderen met meer op komst) en een Tesla simpel weg gewoon niet mooi vind (smaak) en natuurlijk was het belangrijk dat de auto in 2018 nog geleverd kon worden.

9 November 2018, ik kon de auto ophalen. Ik kon de I-Pace ophalen in Hilversum bij Kooijman. Na een introductie 3 uur reden wij met een glimlach de showroom uit. Vooral ik was erg blij omdat ik de dag erop een weekend naar België ging en de auto eens goed kon doorgronden. Onze eerste ervaring die dag zelf was erg positief, de auto is erg stil en de verschillende rijstanden werken zoals wij verwacht hadden. De verschillende hulp systemen werkten ook erg goed, let op ik zeg werkten kom hier later nog op terug.

10/11 November 2018, het eerste weekend dat er gelijk flink wat kilometers gereden zouden gaan worden. In de ochtend vertrok ik naar Antwerpen, via Breda vanuit Utrecht. Later die dag zouden we naar Gent rijden om de dag erop weer terug te gaan naar Utrecht. Een weekend met een gecombineerde afstand van zo rond de 500 km. Toen ik in de ochtend aankwam in Breda merkte ik dat de auto aanzienlijk meer verbruikte dan dat er in alle media vermeld werd. Natuurlijk ben ik geen optimist en had ik dit natuurlijk al verwacht, helemaal na het lezen van reviews over andere elektrische auto's. Ik had een afwijking verwacht dat wij z'n 375 tot 400 km kon rijden op 1 lading van 90 kwh. Gelukkig was de persoon waarop ik moest wachten later en kon ik even snel bijladen bij een hotel (11 kwh lader). na 20 minuten zijn we samen vertrokken naar Antwerpen. Later die middag kwamen we aan in Gent en laden was toch echt noodzakelijk met nog +- 40 km aan range ging ik never nooit terug komen in Nederland. Gelukkig kon ik die nacht laden bij een hotel en haalde ik op de dag erna Breda (fastned lader) en ben ik veilig en wel thuis gekomen in Utrecht.

De week er op merkte ik verschillende mankementen aan de auto:
1) De dodehoek detector werkte niet en bleef op de initialisatie stand hangen.
2) De auto resetten zichzelf steeds naar Engels ipv Nederlands.
3) Door het gebruik van een data simkaart werd het berekenen van de route enorm traag.
4) GPS signaal van mijn telefoon valt weg als deze op de antislipmat ligt in het middenconsole.

Ik heb contact opgenomen met de dealer om de verschillende punten te bespreken en te kijken naar een oplossing:
1) Opgelost door het systeem aan en daarna weer uit te zetten.
2) Nog niet opgelost, ook niet in nieuwe software updates.
3) Opgelost door het toevoegen van laadpalen uit de berekening te halen.
4) Geen....jammer maar helaas.

De oplossing bij 3 is niet optimaal en ik hoop dat dit nog zal verbeteren.

Nu sinds December 2018 heb ik geen enkel probleem meer gehad met de auto. Het was voor ons vooral wennen in het begin dat je niet zomaar overal kon tanken en dat het plannen van je reis nu echt belangrijk is. Gelukkig zijn in Nederland de voorzieningen goed langs de snelweg en komen wij eenvoudig waar we moeten zijn (Hoogeveen, Apeldoorn, Arnhem en Hulst) dit allemaal vanuit Utrecht zonder problemen.

Aantal punten om goed zijn om aan te stippen:

Laden:
Het laden van de auto gaat maximaal met 100 kwh bij snelladers van Fastned, sneller laden kan nu gewoon niet. Hiervan staan er een aantal in Nederland en zijn eenvoudig in gebruik. Ik heb een aantal keer gehad dat er een andere auto aanstond bijvb. een Golf die max met 40 kwh kan laden, na een kort gesprek met de eigenaar was deze bereid zijn auto te verplaatsen naar een 50 kwh lader waardoor ik gebruik kon maken van de snellader.
Laden in parkeergarages en publieke laders langs de weg zijn leuk omdat je dicht bij de ingang of stad mag parkeren maar maken niet het verschil in 1 of 2 uur laden. Bij een snellader aan de snelweg laad je het zelfde in 5 tot 10 minuten tijd.

Range:
Jaguar is kort geleden zo eerlijk geweest om de werkelijke cijfers te publiceren en ik kan bevestigen dat dit veel beter in buurt komt van de werkelijke cijfers die wij nu rijden. bij temperaturen rond het vriespunt haalde wij z'n 275 tot 300 km en dat is niet door 100 te rijden waar je 130 mag maar gewoon mee te rijden met het verkeer en in te halen waar we dat nodig vinden.

Rijgemak en systemen.
zelf rijden wij een first edition en zit er dus alles op. Alle systemen werken goed en zijn fijn in gebruik. Ik heb kritiek gelezen over de snelheid van het info systeem maar zelf ervaar ik dit niet als negatief, ja het kan zeker sneller maar het is niet extreem langzaam dat je moet wachten op schermen, er zit een korte vertraging in van 0.5 sec ongeveer. Zelf vind ik de head up display echt een verademing alleen is het jammer dat Apple CarPlay navigatie systemen niet geprojecteerd worden. Het kluster achter je stuur is volledig in te richten zoals je zelf wilt en is erg duidelijk. De hulp systemen als rijbaanbegeleiding en het "autonoom rijden" werken fijn al is het wel even wennen om het te vertrouwen helemaal als de auto's voor je plots stoppen omdat er file is.

Ruimte:
De kofferbak en het bakje voorin zijn goed en eenvoudig te openen. Het bakje voorin hebben wij altijd de laadkabel in liggen zodat deze niet door de kofferbak heen geslingerd word. De kofferbak is groot genoeg voor de vakanties (koffers, kinderwagen, schoenen van de vrouw) en de ruimte onder de achterbank is erg handig voor tijdschriften en tablets. Ook de beenruimte in de auto is optimaal, zelf ben ik 186 cm en kan prima achter me zelf zitten en heb zelfs nog ruimte over. Wat tegenvalt aan de ruimte is het handschoenenkastje hier kan je echt niks tot weinig in kwijt en zit dus al vol met het meegeleverde manueel over de auto. Wel is de ruimte onder de armsteun echt een verademing en zeer ruim.

Opnieuw kopen?
Zou ik de auto opnieuw kopen is een vraag die ik wel eens gesteld krijg. Hierop is mijn antwoord...misschien. Gezien Audi en Mercedes nu ook met elektrische auto's op de markt komen en als je kan wachten op de Polestar deze ook mee mag rekenen. Zou ik toch echt opnieuw de hele berekening maken en mijn ervaring meenemen met betrekking tot de range. Als mijn beslissing alleen gebaseerd zou zijn op rijgemak en comfort zou ik direct ja zeggen. De auto rijd heerlijk!!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.