Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)

autoreview

Jaguar I-Pace EV400 First Edition (2018)

Signalement

UitvoeringI-Pace EV400 First Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst1.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf

Na jaren audi te hebben gereden. En ook veelal diesels. Waavan de laatste een hybride Q7,raakte ik eigenlijk wel enthousiast van het elektrisch rijden.

Wat heeft mij doen besluiten ?.

In alle eerlijkheid. Natuurlijk de allerlaatste keer dat het mogelijk is om zakelijk fiscaal aantrekkelijk een auto te kunnen kopen.

Wat heb ik overwogen.

Uiteraard gewoon doorrijden in de auto die ik had.
Ik heb ook gekeken naar een Tesla model X en model s.
De model x vind ik gewoon niet mooi en ook niet echt praktisch.
De model s vind ik wel mooier en op 1 of andere manier heb ik ook wel iets met Tesla.
De proefrit was fantastisch en met name het regeneren van de energie is heel relaxed/gedoseerd. Je gebruikt gewoon het rem pedaal niet.

Waarom dan toch de i-pace.

Rationeel gezien om de volgende redenen.
De i-pace is allereerst goedkoper dan een tesla in aanschaf.En de model s is minder praktisch dan de i-pace als het gaat om opbergruimte en dergelijke.
Tesla geeft gewoon erg weinig inruil.
De i-pace heeft ook conform fabriekopgave en verplichte garantie beurten minder onderdhoud nodig in frequentie en kosten van die beurten.
De eerste drie jaar zit ook in de aanschafprijs.
De i-pace heeft net als tesla een accu garantie in jaren of kilometers.
De i-pace is net als de tesla nog in 2018 te rijden.
De i-pace kan wat trager laden maar de snellaad stations kunnen niet sneller dan 100kwh.
De tesla kun je nog met een omweg gratis chargen via de eigen netwerken. Echter voor de mindere inruil valt dit in het niets.
De tesla heeft een betere autopilot. De autopilot heb ik getest tijdens de proefrit en ja het is grappig. maar waar het mij om gaat is met name de files autonoom sturen en optrekken en dat deed mijn audi al prima. De jaquar zal dit ongetwijfeld even goed doen.


emotie.
Ik vind de i pace gewoon mooier.



Nu weet ik uit ervaring dat met dit soort reviews er weer de nodige reacties komen van mensen die zich lekker anoniem op internet willen uitleven.


Zodra ik de auto heb zal ik alle informatie delen.

De proefrit

Ik heb eerst de storm voor de proefrit laten liggen.
Afgelopen week was het zover. Verplicht samen met de verkoper een verplicht rondje.

Wat viel mij op.
Uiteraard de stilte en de mogelijkheid om motorgeluid aan of uit te zetten.

De auto is vrij stug met de grote 22 inch wielen.

Het maar kunnen opladen op 1 fase dringt nu pas tot mij door. Dacht dat het gerelateerd was aan meer het snelleren dat dot iets minder snel kon dan tesla 100 versus hoger. heb een drie fase laadpaal thuis afgezekerd op 16 a. Mijn huidige hybride kan twee fase laden en zit dus met 7,2 kWh voor een 10 kWh batterij zo vol.
De verkoper geeft aan dat er ook een accessoire komt die hierin iets gaat doen (waarschijnlijk A-C/dc) waardoor er sneller geladen kan worden.

De auto regenereert veel heftiger dan een tesla dat wordt wel even wennen.
Er is ook een andere stand mogelijk maar dat vond ik dan weer het andere uiterste.

De lane assist en adaptieve cruise control doen het wat mij betreft gewoon goed. Het is geen auto pilot van tesla maar het rijd wel lekker achter de rest aan.

Het rijgedrag zelf is wel gewoon erg goed te noemen vooral in bochten. Merk je dat hij echt goed op de weg licht en sportiever rijd dan een tesla of mijn huidige audi.

Ik blijf het plastic bij de achterdeuren (als je opentrekt) minder mooi vinden. De verkoper geeft aan dat dit met gewicht en nieuwe productie proces te maken heeft en alle jaquar hier naartoe gaan.

Ook viel mij tijdens de proefrit op dat de auto maar 280 kilometer kon. De verkoper geeft aan dat nu nog niet de maximale accu gebruikt wordt (soort safe mode) en dat het door de ritjes komt waarin de auto rijd. In dezelfde zin geeft hij aan dat 350 toch wel de max is wat hij tot nu toe heeft gezien uit eigen ervaring.

Samenvattend rijd de auto lekker maar maak ik mij wel zorgen over het netto bereik en het opladen.

De levering

Uiteindelijk was het dan zover de levering van de i-pace op 14 December.
Ik moet zeggen dat de levering en de manier hoe je te woord gestaan wordt en de algehele uitleg een maatstaaf zou moeten zijn voor een audi en BMW dealer. Bij jaguar stond de auto mooi in een aparte ruimte met zuilen ervoor. Om er nog een beetje een bijzonder " high-tech" tintje aan te geven moest ik eerst mijn hand op een iPad leggen om te zien of ik wel de gerechtigde eigenaar was. Daarna is er 2 uur uitleg geweest over de auto over het hoe en wat. veel is verteld maar ook een aantal basale dingen niet. Daar kom je natuurlijk pas achter nadat je wegrijd. Er werd een proefrit gemaakt om de adaptive cruise en lane following te laten zien. Er werd gereden naar een fast ned locatie om te laten zien hoe dit werkt. Er werd rondom de auto gelopen om alles te laten zien aan camera's en hulpsystemen.

kortom de aflevering en de spullen die je extra krijgt ten opzichte van een audi of bmw dealer zijn gewoon beter te noemen.

het daadwerkelijke gebruik- maandag morgen model

  • 100 km

Zodra ik de sleutel van de verkoper overhandigt kreeg. Verteld hij mij nog dat er met een aantal i-pace een probleem was met de middenconsole die zwart werd.
Ik had zoiets van. Ik heb het gelukkig niet.
Nog niet thuis gekomen en de auto uitgezet. Om vervolgens natuurlijk met de familie een stukje te willen gaan rijden blijk ik ook het zwarte scherm probleem te hebben. Vervolgens wordt er eigenlijk niets tot geen informatie gedeeld door zowel jaguar assistente alswel de dealer zelf.
pas na ruim 1,5 week is er wat meer duidelijkheid en komt er een update welke over the air naar de auto wordt gezonden.
helaas blijkt dit bij mij niet te werken. Uiteindelijk wordt ik gebeld voor een afspraak. Doordat ik op vakantie ga kan ik dit pas in het nieuwe jaar laten doen.

Aangezien ik ruim 2 weken in het buitenland zit besluit ik de nieuwe auto in de garage te zetten en niet aan de stekker.
bij thuiskomst blijkt de gehele jaguar dood te zijn. jaguar assistente stuurt allereerst de ANWB omdat waarschijnlijk de 12volt accu leeg is.
het vervelende is , is dat je zonder stroom daadwerkelijk niks kunt. deuren , motorkappen niks kun je open maken.
uiteindelijk kan ik met de noodsleutel de portier open maken en via de iquide kom ik te weten waar de 12volt accu zit en waar de noodhendel verstopt zit (rechtsvoor onder dashboard kastje). de ANWB kan de noodaccu eraan koppelen waardoor er weer leven komt in de KAT (jaguar).
Helaas kom ik ook tot de conclusie dat de hoofdaccu's ook voor 55 % leeg zijn getrokken. De auto geeft een hybride accu probleem aan en tot mijn verbazing doet de middenconsole het weer voor het eerst.

Niemand bij jaguar kan mij vertellen hoe dit nu werkt met de 12 volt accu en hoe deze zich weer oplaad ten opzichte van een normale verbrandingsmotor. bv alleen met rijden of bv ook als de stekker eraan zit (ondanks dat dit een gescheiden systeem is). Ze willen verder ook niks zeggen hoe het kan dat de hoofd accu ook leeg is en of ik nu wel alsnog een over de air update heb gehad.
ik besluit maar een ritje te gaan maken zodat ik zeker weet dat de accu weer wat vol zit.

korte opsomming van bevindingen

  • 1.100 km

Ondanks dat ik door de vakantie nog niet veel heb kunnen rijden. Weet ik toch al wel veel te vertellen vind ik zelf.

Rijgedrag.

Het rijgedrag is wat mij betreft subliem te noemen. Ik heb echt schik met de auto en de auto voelt voor mij als een jas. hij stuurt en rijd echt supergoed. Ik voel tot nu toe nog niet veel van het gewicht zoals anderen zeggen. De auto voelt voor mij min of meer aan als een mini of audi tt qua rijgedrag. het vergelijk is op die manier niet geheel te maken maar sommige mensen zullen dan wellicht wat meer begrijpen wat ik bedoel.

Bijzonderheden

OPLADEN

Zodra je de stekker in de auto stopt zie je maar heel even een groene lamp aan de zijkant knipperen dat de auto aan het opladen is en vervolgens zie je niks meer. Dit lijkt mij niet goed en is af en toe ook vervelend. Soms zie je wel in het display van de auto wel het symbool van de auto en dat hij aan het opladen is.

over de 1 fase is denk ik genoeg gezegd. Als je nog geen laadpaal hebt dan zie ik dat niet als ene probleem. er zijn op dit moment laadpalen die een superfase kunnen nabootsen zonder aanpassing van je meterkast. hiermee kun je toch sneller laden dan 3,7 kw/h.
ik had al een newmotion 3 fase paal. hierin heb ik nu een dynamic load balancer laten plaatsen waardoor ik met een afzwering van 25 A ook meer kWh door 1 fase kan trekken.

DE APP
Bij het afleveren en het overhandigen van de sleutels werd mij ook nog doodleuk verteld dat de app even de tijd nodig heeft om te syncen. En dat ik waarschijnlijk op een gegeven moment een diefstal melding ga krijgen. De gehele app en dergelijke is ook totaal niet uitgelegd bij de aflevering.

Bij mij heeft dit (ik denk mede door de bug) daadwerkelijk tot januari geduurd.
in het begin dacht de auto 2 weken lang dat het nog op de boot stond. En vervolgens kreeg ik helemaal geen contact meer met de auto. en tijdens mijn vakantie kreeg ik een melding van diefstal. gelukkig kon ik met mijn huisalarm en camera's zien dat er niks aan de hand was en dit vals alarm was.
eenmaal thuis gekomen is het alarm door het accu probleem geactiveerd geweest. Dit wist de meldkamer mij te vertellen.

de app heeft er vervolgens 2 dagen over gedaan om uit de diefstal modus te komen (je kunt dan niks met de app).
en nu lijkt de app pas na behoren te werken. het is continue up to date en ik kan er nu tenminste in zien of de auto aan het opladen is, op slot staat en kan ik het meest belangrijke de auto voorverwarmen wat niet alleen comfortabel is maar ook goed is voor de actieradius.

ACTIERADIUS

met het huidige weer tussen de 4 en 8 graden kom ik op dit moment netto niet verder dan 300 kilometer.
dit is wel met zeer veel snelweg en ik rij dan gewoon 130, de auto staat in comfort of dynamic mode en ik trek ook gewoon vlot tot middel vlot op.
ik pas mij dus niet aan.

ALGEMENE BEVINDINGEN.

cruise controle en lane following
Ik vind de adaptive cruise control met lane following meer dan uitstekend. De auto doet dit goed en doordat het ook echt lane following is gebruik ik het best vaak om lekker te cruisen achter andere auto's aan.
wat nog gezegd wordt in de andere reviews is wat mij betreft niet meer aan de orde qua schokkarigheid als je bv de snelheid wilt verhogen.

regeneratie.
gelukkig zit de instelling redelijk makkelijk op de middenconsole om deze van hoog naar laag of anders te zetten.
ik moet hier nog steeds aan wennen ten opzichte van een tesla (waar ik slechts maar 1 keer in heb gereden). ik vind hoog te hoog en laag te laag in de jaguar.
dit mag wat mij betreft nog wat verfijnt worden.

overige

als je de gordel niet om hebt kun je niet wegrijden met de auto. dat vind ik wel irritant als je de auto net eventjes nog iets naar voren wilt zetten.

de achteruitrijd hulpmiddelen en de verkeer detectie vind ik goed en de piepjes vind ik prettig om te horen ten opzichte van andere auto's.

sommige instellingen zoals de auto groot licht moet je echt instellen en het is of wel of niet. niet zoals bij veel andere autos dat dit allemaal met een knop is te bedienen.

anders dan in de audi kan ik exact zien wat de bandenspanning individueel is.

de elektrische achterklep gaat anders dan bij audi en BMW sneller open wat bij mij in ieder geval minder irritatie opwekt en als prettig ervaren wordt.

ik vind de head up display beter dan in de audi. (helderder en meer opties mogelijk)

de navigatie vind ik gewoon goed van de jaguar en begrijp niet zo goed waar anderen mee zitten.

ik had nog nooit apple CarPlay gehad maar dat is echt briljant wat mij betreft. WhatsApp berichtjes die voorgelezen worden en je op kunt reageren en natuurlijk spotify wat nu eens gewoon goed werkt ten opzichte van mijn audi.

AFwerking

de afwerking vind ik goed te noemen als het om het dashboard, de stoelen en alles gaat. Wat wat mij betreft nog wel beter kan is de achterklep knop en daarbinnen al dat plastic. voelt voor mij nog een beetje als een kia aan.
evenals de knopjes van de ramen en de spiegels. dit had wat mij betreft ook wel wat meer afgewerkt mogen zijn.


conclusie.

ondanks de valse start ben ik wel zeer content met de auto. dit komt met name door het rijgedrag en toch het infotainment systeem (de middenconsole).
en je hebt toch wat anders dan een tesla (wat ik gewoon geen mooie auto vind maar wel coole technologie)

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.