Infiniti Infiniti FX35 (2003)

Infiniti Infiniti FX35 (2003)

UitvoeringInfiniti FX35
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011

Nog een paar nachtjes slapen

Na jarenlang VW-vast door het land gereden te hebben (Golf, Golf cabrio, Passat Variant, Touran, passat variant) is het nu tijd om eens wat anders te rijden. Niet dat de Vw niet betrouwbaar is, integendeel, maar ik wil wel eens wat aparts rijden. Ondanks het ontmoedigingsbeleid van de overheid in heb ik besloten een Infiniti FX35 aan te schaffen. Het betreft een geïmporteerde wagen uit 2003 met zo'n beetje alle opties erin. De Fx35 heeft een 3,5L V6 aan boord die normaliter 280Pk heeft. Deze is toevallig ge-chiptuned.... Kleur: koper-bruin (nog niet, de vorige eigenaar heeft hem mat-zwart laten wrappen). Deze week ga ik hem ophalen en dan zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen met deze auto.

Even wennen: van burgerbak naar compensatiebak

Sinds enkele dagen in het bezit van deze compensatiebak. Hij lijkt perfect afgeleverd, de lak is helemaal strak (5 delen zijn na het verwijderen van de wrap over gespoten). Het is wel wennen hoor. Hij reageert enorm fel op het gas (iets verder lees je waarom), stuurt lekker direct en communiceert erg goed. De wagen komt erg solide over en je voelt direct wat de wagen doet bij net even te veel gas. Het is een echter rijders-auto. Wat ook wennen is.....de snelheid waarmee het metertje van de benzinetank daalt. Maar ach, daar komt veel rijplezier voor terug. Ik moet ook zeggen dat ik nu ook wel heel enthousiast aan het rijden ben, dan scheelt. De kinderen vinden het helemaal perfect achterin, een volledig entertainment-center tot hun beschikking. Ideaal is ook de dubbele cruise-control. Er kan geselecteerd worden op ingestelde snelheid of afstand tot de voorligger. Bij verder rondkijken in en om de wagen kwam ik er achter dat hij ook voorzien is van een AP Racing 6-Piston Brake Kit. Onder de motorkap is hij onder andere extra voorzien van een Stillen Cold Air intake duct en een Stillen veerpootbrug. Er is dus naast het chiptunen nog wat aandacht gegeven om de toch al niet vervelende prestaties van deze wagen te optimaliseren, en dat merk ik wel bij het rijden. Kortom, erg tevreden tot zover.

banden

Vorige week voor het eerst de wagen door de wasstraat. 3 weken de lak laten uitharden en een goede wasstraat uitgezocht. Krasloos maar kraakhelder kwam de wagen eruit. Tot op heden geen problemen met de wagen met uitzondering van lawaai van de voorbanden. Althans, ik denk dat het van de voorbanden komt. Mn bij wat hogere snelheden veel lawaai/ rolgeluiden. Er liggen op de voorassen Roadstone banden, gloednieuw bij levering van de wagen. Ze zien er perfect uit, maar ik denk toch dat het een slechte band is. Volgende week laat ik voor en achter omwisselen (inclusief balanceren) want achter ligt er Pirelli onder. Dan eens kijken hoe dat bevalt. Zo nodig toch maar investeren in een nieuwe set....

nieuwe banden

Uiteindelijk toch besloten nieuwe banden onder de wagen te leggen. Voor lagen en Roadstone banden onder, achter Pirelli. De Roadstone banden zijn botweg slecht. De grip is zeer matig, mn bij wat nat weer en het bandenlawaai flink. Deze banden kunnen de Pk's van deze wagen niet aan. De Pirelli's waren Ok, maar hadden een profiel van 3mm. Dan maar alle 4. Er ligt nu een set Bridgestone Dueler H/P banden onder (265/50x20). Wat een verschil. De grip is veel beter en het rijgeluid een stuk afgenomen. Echter, ik ben nog niet helemaal tevreden. Investeren in een goede band is geen overbodige luxe bij een wagen met dit vermogen. Het rijplezier is waar mogelijk nog weer iets verhoogd.

defecten

Vandaag de Fx door mijn plaatselijke garage laten nakijken ivm rumoerige voortrein en rammelen links voor.
Het oordeel: defecte wiellagers Re en Li, lekke ashoes en een defecte stuurkogel. Dat verklaart een hoop. Het lijkt er dus op dat de wagen toch niet zo top is afgeleverd als dat de verkoper in Almere (Nisicars) beloofde. De verkoper zegt wel deel te willen vergoeden. Ik laat het werk echter wel door mijn eigen garagist doen. De onderdelen komen uit Amerika/ Japan, dus even geduld hebben. Ondanks alles blijft elke mijl een plezier.

geruisloos

Sinds 1 week is de wagen gerepareerd. Ik heb dit laten doen bij mijn garage (Peek te Bodegraven) en het verschil is dag en nacht. Hij is voorzien van twee nieuwe wiellagers voor en een nieuwe binnenste stuurkogel links. De wagen rijdt nu geheel geruisloos, ook op de snelweg. Geen afrolgeluiden, geen geruis etc, daarmee dus nog meer comfort. De combi met de Bridgestone banden is perfect. Op de snelweg is het gebruik zeer acceptabel te noemen, bij snelheden tussen de 120 en 135 Km/ uur is is het verbruik ca 11L/100km= 1:9. Gecombineerd met redelijk doorrijden op binnenwegen kom ik op 13.3L/110km= 1:7,5. Alleen stadsverkeer geeft een verbruik van 14,2/100km= 1:7. Voor een wagen met dit gewicht en deze motor vind ik dat heel mooi.

Kortom, nog steeds zeer tevreden en elke kilometer met deze wagen is een plezier.

Minder tevreden over Nisicars, sterker nog slechter ervaringen. Ten eerste is de wagen niet goed afgeleverd, en het beloofde percentage dat zou worden vergoed voor de benodigde reparaties wordt niet overgemaakt, slechts een deel. Bij aflevering was ook het keuringbewijs zoek. Ik kon wel achterhalen dat hij goed gekeurd was. Maar ik heb uiteindelijk 9 weken moeten wachten, bellen, mailen, zeuren alvorens ik een nieuw bewijs in mijn bezit had. Geen goede reclame. Ik haal daar geen wagen meer. De volgende Infiniti haal ik wel bij Infiniti Amsterdam.

Even ontwennen

Alweer een paar duizend Km verder, nog steeds met een glimlach. Momenteel staat mijn FX even stil want de velgen zijn er onderuit. De vorige eigenaar had de velgen niet heel goed behandeld en dus was het vanaf het begin al mijn wens deze te laten opknappen. Dat houdt in, weekje in bad en vervolgens poedercoaten. Dat houdt in dat ik nu in een leenauto rijd (Toyota Aygo) met een verbruik van ca 1/5e van mijn Fx. Ach, ook wel eens leuk bij de pomp.

Mijn Fx rijdt echt perfect. Geen motor problemen gehad en het verbruik is acceptabel voor dit type auto. Inmiddels heb ik originele Infiniti vaste cross-bars gemonteerd zodat de dakkoffer er deze winter op kan. Ook zijn de winterbanden reeds aangeschaft, liggen klaar bij de garage (Bridgestone Blizzak LM25 4x4, high performance band).

Kortom, binnenkort weer de weg op, eerst nog even op de zomerbanden. Ik kijk alweer uit naar het fijne geluid..... ben ook erg benieuwd naar het weggedrag van de winterbanden. Als ze net zo bevallen als de zomerbanden ben ik een tevreden Fx-rijder.

Velgen en Autoweek

Na bijna 14 dagen waren gisteren mijn velgen klaar. Ze zijn werkelijk als nieuwe en zien er kwa kleur beter en mooier uit dan de originele kleur. De velgen zelf zijn van een poedercoating voorzien, de kapjes zijn door de spuiter op kleur gebracht. Samen een keurig resultaat. Toch veel beter dan een set immitatie, of niet originele velgen. (Zie foto's) Het is toch wel weer genieten om weer mijn mijn eigen wagen de weg op te kunnen, het geluid, het gevoel, de overdaad aan Pk's, het rijdt gewoon als een zonnetje.

Gelukkig waren de velgen klaar want vandaag was de fotograaf van Autoweek op bezoek om mijn Fx op gevoelige digitale plaat te zetten. We hebben een mooie stek opgezocht en fraaie foto's gemaakt. Binnen een aantal weken staat mijn Fx in de Autoweek.

Winterbanden, APK en benzine

Deze week zijn de winterbanden er onder gegaan, dit om de drukte een beetje voor te zijn. Gelukkig heb ik mijn garage enkele maanden geleden al mijn banden laten inkopen, wat aanzienlijk scheelt in de prijzen die er nu voor dezelfde band betaald moet worden. De wagen staat nu op Bridgestone Blizzak LM-25 4x4 HP banden, maatje 265/50/20 (gewoon op zijn lichtmetaal). Ik rijd er nu een week mee, zowel bebouwde kom als snelweg en de band bevalt mij opperbest. De wegligging is erg goed, ook op natte wegen. Ook bij stevig doorrijden in bochten voldoende grip. Het bandengeruis is in vergelijking met de zomerbanden (ook Bridgestone) wel iets meer, maar zeer acceptabel. Wat betreft de slijtage is het natuurlijk afwachten. Maar als dit net zo goed is als bij de zomerbanden voorzie ik ook daar geen problemen.

Tegelijkertijd heb ik de wagen APK laten keuren. Hij had nog wel een paar maanden, maar stel dat er onderdelen nodig zijn die van ver weg moet komen, kan dat nog wel eens even duren. Hij stond er toch, dus maar gelijk meegenomen. Buiten een ashoesje en reinigen van het stuurhuis was de wagen in keurige conditie. Ik verwachte dat wel, maar je weet nooit natuurlijk.

Al met al blijven de kosten van onderhoud relatief zeer acceptabel. Natuurlijk betaal je voor sloffen van deze maat een heel andere prijs dan voor een standaard 17inch bandje, maar dat weet je van tevoren. daar moet dus niet over gezeurd worden. Dit geldt ook voor de benzineprijzen. De laatste tijd tank ik een Xmile benzine bij de plaatselijke pomp waar ik altijd al tankte. Dus iets duurder, maar ik merk dat de wagen daar echt veel beter op presteert. Het verbruik is lager, de motor loopt veel mooier en hij lijkt ook meer alert op het gas. Het lijkt mij dus ook beter voor de V6.

Houdt de Autoweek in de gaten, als het goed is staat deze wagen er binnenkort in!

autoweek........in de verkoop

Deze week staat de wagen dan in de Autoweek. is een leuk stuk geworden. Altijd leuk als een niet zoveel geziene wagen in de AW staat.

Helaas heb ik alleen deze week ook moeten besluiten de wagen te verkopen. Dit niet in verband met problemen met de wagen oid. De wagen is in top staat na alles wat ik heb laten doen. Onze andere "gezinswagen" is helaas agv van een ongeval total-loss. Er moeten in onze andere wagen honden mee en die wil ik niet in de Fx, doodzonde. Dit houdt in dat er een nieuwe moet worden aangeschaft en dus moet mijn Fx de markt op. Met pijn in mijn hart doe ik afstand aangezien ik erg veel plezier heb beleefd aan deze wagen. Ik heb aardig geïnvesteerd in de wagen waardoor hij nu weer helemaal goed is, alles erop en eraan. De volgende Infiniti-fiel zal er erg veel plezier aan hebben. Wie geïnteresseerd is kan kijken op www.vakgaragebodegraven.nl

VERKOCHT

Vandaag met veel pijn in mijn hart mijn Fx verkocht. Soms zijn wijze besluiten beter dan de emotie van gewoon een hele fijne wagen. Ik heb er veel tijd en geld in gestoken, maar ook erg van genoten. Het rijdersgenot is enorm hoog.

Mijn ratings blijven het zelfde met uitzondering van de gebruikskosten. Dit in verband met de exorbitante afschrijving in minder dan een jaar. De prijzen voor dit soort fabuleuze wagens zijn enorm gekelderd. . Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er ook zo over denkt.

Morgen op zoek naar een opvolger, in een andere prijsklasse.....