Hyundai Tucson 2.0i CVVT ActiveVersion 2WD (2005)

autoreview

Hyundai Tucson
Hyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson CrossHyundai Tucson CrossHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson - interieurHyundai Tucson - interieurHyundai Tucson - interieurHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson

Signalement

UitvoeringTucson 2.0i CVVT ActiveVersion 2WD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wij wilden een leuke auto met een hoge instap, dat beviel ons ook goed aan de Space Wagon die ons 10 jaar trouwe dienst bezorgde. Maar de nieuwe auto moest ook wel een beetje leuk smoelen en een beetje stoere en sportieve look hebben.
Aanvankelijk zijn we op pad gegaan voor een Kia Sorento, daar ontmoetten we zijn kleinere broertje de Sportage, en vervolgens viel ons oog op het halfbroertje, de Hyundai Tucson (de laatsten komen immers uit dezelfde fabriek, en hebben hetzelfde onderstel en motor). De Sorento viel uiteindelijk af vanwege zijn wat directe weggedrag in vergelijking tot de Sportage en de Tucson. Toen werd het kiezen tussen die twee. Het werd dus de Tucson, omdat we die wat leuker vonden smoelen, en omdat ie in prijs iets aantrekkelijker was. Wat ook meespeelde was het onverschillige gedrag van de KIA-verkoper, die zat blijkbaar niet op nieuwe klanten te wachten.


In september 2005 reden we de showroom uit met onze nieuwe Toeson (want zo spreek je het uit volgens de dealer), en dat was na een levertijd van 5 maanden. Inmiddels schijnt dat wel korter te zijn.


Het is een auto die prettig stuurt en een goede zitpositie heeft, je heb goed overzicht. Het instrumentarium is sober maar duidelijk.
Met onze kinderen achterin, die al het postuur van volwassenen hebben, reizen we comfortabel. We zijn al twee keer met volle bepakking op wintersport geweest en dat verliep probleemloos. Er moest wel een dakkoffer mee hoor, maar dat hadden we al ingeschat bij de aanschaf.
De bagageruimte bevalt ons verder goed. De achterbank is met één simpele beweging weg te klappen en er ligt dan meteen een volledig vlakke laadvloer. Handig is ook het apart te openen raam in de 5-e deur.


Ook qua rijprestaties zijn we tevreden. De 2.0 liter motor levert voldoende PK’s om de 1350 kilo voort te stuwen. We hebben ’m immers ook niet gekocht om er mee te scheuren. Maar wat meer PK’s zouden wel wenselijk geweest zijn, dan verloopt het accelereren toch iets soepeler.


Wat ons nu, na anderhalf jaar, tegen valt is het rumoerige gedrag op de hogere snelheden. Op de snelwegen, dus als we zeg maar boven de 100 km.p.u. rijden, moeten wel al wat harder tegen elkaar gaan praten om nog verstaanbaar te zijn.

Een ander minpunt is het benzineverbruik. Volgens de fabrieksopgave moeten we bij gecombineerd verbruik 1 op 12,5 kunnen rijden, maar dat halen we bij lange na niet. We mogen al blij zijn als we net de 1 op 10 halen. We deden hierover navraag bij de dealer, maar die moest ons teleurstellen, want aan de afstelling kunnen ze blijkbaar niets meer veranderen.

De versnellingsbak wil wel eens wat stroef gaan, dan is de 3-e versnelling niet toegankelijk. Wat verder opvalt is het langzame teruglopen van het toerental bij het schakelen, misschien heeft het daarmee te maken.

En tot slot nog een puntje over de binnenafwerking. Het kunststofmateriaal is wel een beetje krasgevoelig. We verslepen nog wel eens wat spullen achterin, en de eerste krassen zaten er al snel in.

PROBLEMEN

We hebben 2 kleine probleempjes gehad.
Na ongeveer driekwart jaar vertoonde één van de lichtmetalen velgen roestplekken (bobbeltjes onder de lak). De dealer heeft deze vervangen, viel onder de garantie.
Na een jaar, dus toen de eerste onderhoudsbeurt aanstaande was, bemerkten we een zacht krakend geluid in de stuurkolom. Er mee naar de dealer geweest, maar die kon het probleem niet eventjes tussendoor verhelpen. Uiteindelijk hebben ze gelijktijdig met de onderhoudsbeurt de boel uit elkaar gehaald en iets van rubberen ringen vervangen of zo. Een dagje werk voor hen, maar het probleem was verholpen.

Update 06-12-2007:
De minpunten gaan op de één of andere manier een grotere rol spelen, maar dat zal ook wel tussen onze oren zitten. We zijn in ieder geval al aan het oriënteren op een andere auto. We willen een gunstiger benzineverbuik, maar wel minstens dezelfde ruimte. Dus het wordt waarschijnlijk geen SUV meer, maar een MPV. Voor de rest geen veranderingen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.