AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Tucson

Opgewaardeerde diesel

Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD (2006)

Je zit in de Tucson erg hoog ten opzichte van het stuur. Klap de achterbank neer en de bagageruimte meet 1.865 liter. De 2.0 CRDi kreeg er 28 pk en 60 Nm bij, hij is bovendien verfijnder.
  • Autotest
6 april 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe CRDi VGT-turbo-dieselmotor bezorgt de Hyundai Tucson voelbaar betere prestaties en een beter raffinement. Helaas schakelt de nieuwe zesversnellingsbak wat hakerig, maar de stillere en zuinigere dieselmotor maakt op ons zeker een uitstekende indruk.

Echte klachten hadden we niet over de prestaties van de diesel in de Hyundai Tucson die we een jaar lang als duurtestauto mochten gebruiken. Na de kennismaking met de nieuwe CRDi VGT weten we echter dat 't een stuk beter kan. De turbo met variabele geometrie bezorgt 'm betere prestaties en bovendien meer raffinement. Hyundai heeft de CRDi van de diesel gemoderniseerd om deze te laten voldoen aan de laatste Euro 4-emissienorm. Vooral het roetfilter doet een hoop goeds op dat gebied. Een prettige bijkomstigheid is het aanzienlijk gestegen vermogen en koppel van de motor. Common-railinspuiting had de 2,0-literdiesel al, maar dankzij een turbocompressor met variabele geometrie, waarbij de stand van de schoepen afhangt van de hoeveelheid aangevoerde uitlaatgaslucht, steeg de trekkracht aanzienlijk.
Bij 1.800 tot 2.500 tpm levert de CRDi-motor nu 305 Nm, tegen 245 Nm voor de oude. En dat voel je! Als je de tweeliter niet onder de 1.500 tpm laat komen, is de Hyundai Tucson lekker vlot met de frisse diesel. Het exemplaar dat we reden, was nog erg vers, maar voelt wel een stuk levendiger aan dan de oude. Ook het vermogen steeg aanzienlijk, van 112 naar 140 pk.


Vlot
Op de tussensprint van 80-120 km/h in de vierde versnelling scheelt het drie tienden (10,7 om 11,0 seconden) van een seconde, in vijf wordt 't gat groter. De moderne zelfontbrander heeft in de op één na hoogste versnelling 11,9 tellen nodig voor de inhaalsprint, terwijl de oude 14,5 tellen nodig had. Overigens had die nog een vijfbak. In 12,6 tellen sprint de VGT vanuit stilstand naar 100 km/h, onze duurtester klaarde dat klusje in 13,5 (fabriek: 13,8 seconden) Als de CRDi VGT die wij reden wat losser is, moet de fabrieksopgave van 12,0 tellen haalbaar zijn.
De geluidsmetingen hebben we over-geslagen, omdat we de oude duurtester er niet bij konden halen. We reden bovendien te kort met de nieuwe om het verbruik zinvol te meten.
Hyundai koppelt de CRDi VGT aan een handgeschakelde zesbak. Een automaat kun je alleen bestellen op de versie met tweewielaandrijving. Doordat de versnellingspook onder aan het dashboard is ondergebracht, staat hij lekker binnen handbereik. Alleen schakelt de bak wat hakerig, en daar had de oude vijfbak ook al last van. Bij snel optrekken duurt het even na het schakelen eer de CRDi weer oppakt. Ook dat is een trekje die de opgewaardeerde diesel niet heeft afgeleerd. De Tucson helt over zoals je dat mag verwachten van zo'n Sports Utility Vehicle, maar het blijft ruimschoots
binnen de marges. De besturing is niet bijster communicatief. Maar ook dat wisten we al. Het ging ons om de nieuwe diesel, en die maakt een uitstekende indruk. Hij is stiller en krachtiger, en het verbruik blijft ongeveer gelijk, dus wat wil je nog meer? Overigens komt de vernieuwde krachtbron ook in de Kia Sportage, het zustermodel van de Hyundai Tucson. Moeilijk kiezen? Ook in prijs is 't verschil klein, want de Sportage 2.0 CRDi VGT begint bij ruim dertig-duizend euro.

Signalement

Merk Hyundai
Model Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 34.490

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 305 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.325 mm / 1.830 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.660 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/60R16Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Tucson
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Hyundai Hyundai Tucson

Uitgelicht aanbod

    1.6 T-GDi Comfort AUT 4WD*RIJKLAARPRIJS*

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Comfort AUT 4WD*RIJKLAARPRIJS*

    • 2015
    • 38.428 km

    € 21.995

    1.6 T-GDI HEV Premium "RIJKLAARPRIJS"

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium "RIJKLAARPRIJS"

    • 2021
    • 10 km

    € 45.989

    2.0i Style Executive bj.2008 Clima|Cc|Trekhaak.

    Hyundai Tucson 2.0i Style Executive bj.2008 Clima|Cc|Trekhaak.

    • 2008
    • 141.910 km

    € 4.650

Meer Hyundai Tucson occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Tucson specificaties
  • Hyundai Tucson occasions
  • Hyundai Tucson video's
Advies en informatie
  • Hyundai Tucson tests
  • Hyundai Tucson gebruikersreviews
  • Hyundai Tucson index
PREMIUM
Hyundai Tucson - Opel Antara

Hyundai Tucson - Opel Antara

De Koreaanse merken hebben zich het afgelopen decennium aardig weten te manifesteren in het...

Lees meer
Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

96

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

    15
    • 18 februari 2021
  • Review
    Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD (2008)

    Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD...

    1
    • 3 februari 2021
  • Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    63
    • 29 januari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai presenteert sportief aangeklede Tucson N-Line

    Hyundai presenteert sportief aangeklede...

    3
    • 27 januari 2021
  • Test: Hyundai Tucson

    Test: Hyundai Tucson

    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Prijzen nieuwe Hyundai Tucson bekend

    Prijzen nieuwe Hyundai Tucson bekend

    33
    • 15 december 2020
  • Autonieuws
    Hyundai Tucson Plug-in Hybrid: ruim 50 kilometer elektrisch

    Hyundai Tucson Plug-in Hybrid: ruim 50...

    25
    • 8 december 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    4
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    2
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    ‘Hyundai geen last van chiptekort door slim inkopen’

    ‘Hyundai geen last van chiptekort door...

    23
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor accuwissel

    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor...

    68
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    261
    • 23 februari 2021
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    4
    • 18 februari 2021
  • Review
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

    15
    • 18 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep