Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD (2008) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 166.182 km |
KM-stand laatst | 166.182 km |
Mijn Tjoesun
- 166.182 km
Inleiding, wat was hiervoor?
Vele van Peugeot, Citroën, Opel en Fiat/Lancia waarvan terugblik in laatste modellen de Fiat Brava (KlokjeRond), Opel Astra G, doorgaans als occasion een 4 jaar gebruik termijn had en de laatste de Hyundai Matrix daar een uitzondering in werd.
De vorige Hyundai:
Na 8 jaar met plezier en volle tevredenheid, 65K in mijn Hyundai Matrix, de bejaardenbak, pausmobiel of wat men ook deze fijne auto betitelde vanwege zijn aparte door Italiaanse designhuis getekende uiterlijk, had je daarbinnen geen last van, daar zat alles uitstekend op zijn plek met goed zitcomfort. De technisch kant was de Matrix met 270277 km op de teller nog steeds oer betrouwbaar ondanks zijn ratelende nokkenas, wat geen nadelige gevolgen heeft bij dit type motorblok. Het is meer de jas er omheen wat na 17 jaar, roestgevoelig is in de dorpels en wielkasten en dat is jammer.
Ik kocht hem destijds omdat ik door rugslijtage een hogere instap nodig had, al lag mijn autohart bij lagere meer sportief ogende auto's, het is wat het is. Ik heb de auto altijd jaarlijks netjes onderhouden en ook de laatste jaren roest aangepakt. De volgende eigenaar gaat hier zeker nog jaren plezier van hebben met weinig onkosten.
What Next?
Gezien de laatste jaren goede ervaringen en service bij Hyundai, wat dat ook mijn eerste voorkeur, maar kijk ook wat er nog meer te koop is. Ben helaas door rugslijtage beperkt in kiezen aan de hogere instap gebonden, nu is de keuze verruimd t.o.v. 8 jaar geleden, waar de Matrix in mijn WAO budget de beperkte keuze was, nu een ander probleem kende: de occasions zijn veel duurder dan voorheen, mede veroorzaakt door de hoge BPM en EU emissie eisen bij nieuwe auto's, de occasion daar automatisch in meelift. Dat was even slikken, wat ik wilde, was niet te betalen, je moet dan je wensen bijstellen.
Inmiddels vers gepensioneerd, niet meer als parttime vrachtwagen chauffeur meer werkte, had ik wel zoiets van ... ik ga voor wat ik vroeger ook mooi vond, maar toen niet in mijn bereik was. Een auto voor de lange afstand gebruik, vakanties etc. omdat ik mij binnen Twente omgeving verplaats op de e-bike en mijn 2 motorfietsen, de klassieke Suzuki Intruder 750 en de meer praktische, die ook mee op vakantie gaat achter de auto, de 295 kg zware motorscooter Suzuki Burgman 650. Daarmee is bij mij de km-jaar gebruik lager dan bij een ander, meeste afstand wordt naar de Kroatië vakanties afgelegd en hoog uit 2000 km jaar totaal naar familie bezoek die in de Randstad wonen. Het wordty dus een auto voor de fun die betrouwbaar is en onderhoudskosten te overzien is. En zo kwam ik na vele proefritten uit bij deze mooie Tucson Style Version uit 2008 bij mijn eigen dealer, die deze net binnen had gekregen als inruiler.
Geschiedenis van de eerste generatie Tucson.
Voordat ik Tucson aanschafte heb ik nog wat op het internet aan geschiedenis gegraven wat ik meeneem in mijn review:
Er is veel over de Tucson geschiedenis te vertellen, als deze van de destijds Santa Fé afgeleide budget grote SUV, een kleinere budget SUV voor de 'gewone man' in de markt succesvol te zetten, samen met de paar jaar eerder ingelijfde Kia Motors, als de Sportage. Het was de Europese consument kritiek, te weinig van Europese smaak was, dat Hyundai besloot in 2008 twee nieuwe fabrieken neer te zetten in Tsjechië, voor Kia en Hyundai elk van elkaar gescheiden maar op korte afstand.
Daar kwam de Tucson 2e generatie de iX35 uit voort, meer op Europese smaak en bij Kia, de 2e generatie Sportage, die wel de Amerikaanse design lijnen vast hield en best succesvol in was tot nog zeer kort geleden, daaraan vast hield met niet al te grote optische facelift wijzigingen en meelifte aan de Tucson technische veranderingen vanuit de 2e generatie basis ontwerp, met dat typische stoere hoge-dikke motorkap design kenmerk. De Tucson als de Sportage delen onderhuids aan componenten. Na de iX35 kwam de Tucson type aanduiding weer terug. De eerste generatie Tucson was ook een verkoop topper in het Oostblok, waar men zich uitdrukt in, 'Duitse design' als het om import betreft en de eerste generatie is ook massaal in het oostblok binnen gehaald. Op YouTube is het opmerkelijk hoeveel reviews er zijn over de Tucson eerste generatie en in het Nederlands ... (nog) helemaal niets. Daar ga ik met Jan Jaap Bats iets aan doen. Daarnaast was ook in Zuid Amerika, met name in Brazilïe de Tucson eerste generatie een lang doorlopende verkooptopper.
De Tucson eerste generatie als occasion zijn ondanks zijn bescheiden nieuwprijs van destijds, redelijk stabiel vast in rest prijs, dat komt door zijn stoere gewilde uiterlijk, hoge gehalte standaard extra opties, goede trek auto en relatief te overziene zwakke punten die niet te duur zijn om te verhelpen als meest voorkomende in vroege slijtage subframes en motorsteunen als meest grote aandachtspunten.
Het is geen auto voor snelle bochten of snel rijgedrag, de besturing is behoorlijk afstandelijk en rechtervoet gedrag wordt direct afgestraft door voortijdig bezoek aan de pomp. Het is geen zuinige auto en als je dat van te voren beseft, valt het wel mee. Het is een familie cruise auto die heel comfortabel zit en hoog uitrusting niveau heeft.
Halfjaar Bovag garantie
In het afleverpakket zat naast de poetsbeurt en doorsmeerbeurt met recente APK, ook een half jaar Bovag garantie. Na de proefrit kwam naar voren dat de banden rondom versleten waren en al een APK notitie daarin had, op mijn verzoek rondom All-Seasons geplaatst. Ook voelde ik de koppeling hoog opkomen en dan plak effect geeft wat zou kunnen betekenen dat een koppelingsplaat / drukgroep / lager aan vervanging toe zou zijn, ik kan hem niet goed doseren. Het is gemeld en ga daar nog wel een keer voor langs om samen met een monteur dat te bekijken zoals is afgesproken.
Ook voelde ik trillingen vanuit de motor tussen de 80 en 100 km p/u in zijn 5e versnelling op de cruise controle, de motor maakt dan net 2000+ toeren. Boven de 100 is dat weg. Dat zou motorsteunen slijtage kunnen beteken een kwaal van dit model Tucson. Het is gemeld en kijk het nog even aan. Het was ook met de oude banden en met de nieuwe banden niet anders.
Onderhoud historie (bij APK zijn ook olie 5w40 Helix HX7 en filters vervangen)
2017-11-24 / 123482:
Aandrijfhoes reparatie LV, rem LA gangbaar maken, band, APK
2018-03-28 / 126272:
nw koppelingset (druklager geknapt, schakelvork en as beschadigd), APK
2018-12-10 / 132171:
reguliere APK, gordel RA smeren, ruitenwisser achter.
2019-12-17 / 143007:
LV aandrijfas wielzijde reparatie, APK
2020-03-18 / 144470:
Voorpijp, Lambasonde, pakking.
2020-12-16 / 148391:
Remblokken voor, switch assy-back up, remvloeistof service, APK
2021-08-14 / 153567:
Lambasonde
2021-12-20 / 155995:
Subframe rubber, remblokken achter, APK
2022-12-22 / 166182:
Einduitlaat gasdicht gumgum maken, APK
2023-01-25 / 166182:
4x 215/65R16 All-Season vervangen, handrem-slag afgesteld, afl.beurt.
Eerste indrukken
Ik heb hem nu ruim twee weken en buiten de eerder genoemde aandachtspunten, zeer content wat ik voor mijn net geen 5 duizend euro kreeg. Veel auto voor je geld. Je zit was hoger op de bok, maar als ex-vrachtwagen chauffeur vind ik dat alleen maar prettiger, omdat ik uit ervaring weet, deze zithouding langer kan volhouden en makkelijk in en uitstapt. Deze auto is ook een stuk hoger dan de Matrix en de motorkap is dominant aanwezig. 200 kg zwaarder, 20 cm langer en 20 cm hoger en veel breder en toch niet veel ruimte meer voor de achterpassagiers.
Hij rijd stuurt wat afstandelijk, wat niet vreemd is tot zijn grote hoogte afstand van de weg en de hoge banden wang, dit is een familie cruise auto met agrarische gerichte doelgroep, of als caravan trekker, die zich al snel in een lagere toerental aanspreekt in beschikbare Tucson paarden, maar is wel stevig geveerd en pakt de drempels goed.
De uitrusting van deze StyleVersion is best veel voor die tijdzone, handmatig (knopje) inklapbare verwarmde spiegels, ruitenwisser verwarming van de voorruit, de uitschuifbare panelen bij de zonnekleppen, goede radio surround, makkelijk inklapbare banken zelfs de bijrijder stoel kan geheel naar voren toe plat ingeklapt worden.
Je voelt je als een toer buffel koning achter het stuur en mooi uitzicht door de hoge zitpositie. Zo zijn voor de achter passagiers al een punt om een usb stekker in te pluggen en in de bagage ruimte ook een aansluitpunt voor een koelbox. De variabele hoedenplank zit iets te laag wat een beperkte toegang geeft, maar los gehaald kan worden. De ruit van de achterklep kan onafhankelijk van de klep geopend worden en van binnen uit in het linker deur paneel op slot gezet worden. Het reservewiel is gelijk aan de overige wielen en neemt daardoor veel ruimte in van de bagage ruimte, wel er er genoeg ruimte er omheen om je sleepkabel en andere pech accessoires in op te bergen en een vak voor langere stukken.
Ik ben iemand die zijn review bijhoud (zie mijn eerdere reviews) dus als er wat meer ervaringen zijn, worden ze toegevoegd. Ga hem nog wat op pimpen naar mijn smaak zonder dat het een kermisattractie wordt als:
- Nummerplaat bull-bar met led verstralers (moet nog gemonteerd worden)
- Led richting aanwijzers a la Audi (die verlopen) zie foto
- Gewatteerde bagageruimte mat, zie foto
- Chroomkappen voor de standaard mistlampen, zie foto
- Chroomkappen voor de deur handvatten rondom, zie foto
- Chroomkappen spiegels (besteld)
- Led nummerplaat verlichting (besteld)
Zodra deze gemonteerd zijn komen hier foto's van in de collage.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai Tucson - Opel Antara

Hyundai Tucson 2.7i V6 StyleVersion (2006)

Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD (2006)

Test: Jeep Compass - Suzuki Grand Vitara – Hyundai Tucson

Hyundai Tucson 2.0i CVVT DynamicVersion (2004)

Lezersreacties (0)
Reageren