Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Premium (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI Premium |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 5.100 km |
De kop is er af
- 5.100 km
Vorig jaar November de auto nieuw gekocht.
Omdat ik op de fiets naar m'n werk ga, wordt de auto voornamelijk in de weekenden en op vrije dagen gebruikt en vandaar dat de teller nu pas op 5.100 km staat.
Ik kwam tijdens het oriënteren naar een andere auto bij de Hyundai Tucson terecht, om te beginnen het model, dat vind ik gewoon mooi. Ook de verschillende testen waren positief, toch ook de betrouwbaarheid en de 5 jaar fabrieksgarantie die (met bijbetaling) verlengd kan worden tot 7 jaar vind ik een voordeel.
Wat ik ook perse wilde was een panoramadak en verwarming op de achterbank, niet alle auto's waar ik naar keek boden dat destijds, bij de Toyota dealer kreeg ik zelfs een preek over het achteraf laten monteren van verwarming op de achterbank versus de garantie.
In de 1e instantie was ik op zoek naar een gebruikte maar toen ik het ge-facelifte model Tucson zag, was het model 2015 geen optie meer, niet zozeer de buitenzijde want eerlijk gezegd vind ik de grille van het pre-facelift model mooier dan mijn exemplaar maar het mooie interieur met daarnaast ook Android Auto gaven de doorslag.
De jong gebruikte Tucson's waren echter dusdanig duur dat het prijsverschil met een hele nieuwe verwaarloosbaar klein was en ja, dan is de keus niet zo moeilijk.
Vorig jaar november de Tucson opgehaald.
Wat een luxe, je kan het zo gek niet bedenken of het zit er op, zelfs een USB aansluiting voor de achter passagiers.
De auto rijdt prima, de 1.6 T-GDI is snel genoeg (alhoewel een beetje extra oempf wel lekker zou zijn) maar de auto is met name heel stil en comfortabel.
In een auto als de Tucson die wat hoger staat moet je geen strak weggedrag verwachten maar eerlijk is eerlijk, bij normaal rijgedrag stuurt de auto prima. ook het stuurgevoel is goed.
De DSG bak is eerlijk gezegd niet vlekkeloos, bij het normale gasgeven schakelt hij zijdezacht maar in situaties waarin je verwacht dat hij terug zou schakelen gebeurt dat regelmatig niet en en dat stoort. Overigens doet de bak dat niet altijd maar goed, als het gebeurt dan denk je,n u eerst een review in autoweek schrijven ;) In de vroege tests las je nog wel eens dat het in de achteruit zetten bij de DSG bak te lang zou duren, tot dit moment nog geen last van gehad.
De ergonomie is prima voor elkaar in de Tucson, de schakelaars zitten waar je ze verwacht, de stoelen (te verwarmen maar ook te ventileren) zitten heerlijk en het stuur (verwarmd) is perfect in te stellen.
Geen klachten dan? nou dat wel hoor, ten 1e de parkeersensoren, als je vooruit in parkeert is het handig wanneer die dingen automatisch aanspringen (b.v. bij snelheden onder de 5 km/h) bij de Tucson moet je het systeem zelf aanzetten, datzelfde geldt voor de camera's.
Waar ik ook niet van onder de indruk ben is het menu van de boordcomputer, inmiddels ben ik er aardig aan gewend maar de logica is me niet helemaal duidelijk.
Verder, de schakelaars (de toggle switches) op het stuur, deze zijn echt te klein voor de gemiddelde Europese kolenschop, dat kan dus ook beter.
De druk schakelaars zijn trouwens wel prima.
De standaard navigatie van Tomtom is ronduit slecht! Super mooie graphics op het grote scherm maar je vrolijk de file in sturen terwijl de verkeersinfo al een tijdje aangeeft dat het verkeer verderop vast staat. Ook de kaarten zijn hopeloos verouderd, nee, beschamend verouderd.
Helaas, ondanks de mooie graphics van het standaard Tomtom systeem gebruik ik alleen nog maar Google navigatie, die draait foutloos en is rap met alternatieve routes.
Voor wat betref het verbruik, in het begin kwam ik niet goedkoper dan 1 op 10 uit, inmiddels zit ik rond de 1 op 12 alhoewel ik daarbij moet zeggen dat ik nauwelijks stadsverkeer rij met de Tucson.
V.w.b. de rijhulpjes, lane keeping assist werkt prima, vooral het feit dat het systeem niet te nadrukkelijk aanwezig is want het systeem stoort niet en je leest nog wel eens anders bij andere merken.
De dode hoek waarschuwing, vooral mijn kinderen vinden het leuk omdat ze de lampjes in de spiegels zien gaan branden maar ik heb werkelijk nog nooit voordeel van het systeem gehad, sterker nog, ik vraag me af waarom ze dit systeem niet bij de mega-dikke voorruit-stijl hebben geplaatst want daar zou dit systeem wel iets toevoegen. Door die dikke voorruitstijl heb je zowel links als rechts gewoon een dode hoek.
Als laatste de cruise control, in dit geval adaptief. Klinkt geweldig toch moet je bij dit systeem meer bij de les blijven dan bij de ouderwetse cruise control. Zowel op de snelweg als op provinciale wegen al een paar keer gehad dat het systeem nodeloos op de rem trapte. Als je in het boekje kijkt dan kom je er achter dat alleen de cameragegevens van recht voor je gebruikt worden, ook als er een bocht in de weg zit, dat houdt dus in dat als er een bocht in de weg zit en er fietsers op een fietspad naast de weg fietsen, het systeem dan in de vlekken schiet en boven op de rem stampt, ronduit gevaarlijk.
Hetzelfde ook op de snelweg meegemaakt, je wil een auto inhalen maar wacht even omdat je zelf wordt ingehaald, vervolgens wissel je van baanvak en baf, het systeem grijpt in omdat er een auto voor je zit. Tja, die beweegt van je af dus ook al rij je 100 km/h en de auto voor je zit 10 meter van je af dan is dat geen gevaar. Als er niets aan de hand is op de rem trappen op de snelweg is wel gevaarlijk.
Kortom het adaptieve van de cruise control is samen met de Tomtom navigatie een regelrechte afknapper op deze auto, volgende maand gaat de Tucson naar de garage voor z'n 1e beurt maar de 1e vraag die ik stel is om dat adaptieve systeem alsjeblieft uit te zetten.
Gewoon ouderwetse cruise control voor mij.
De ruimte in de auto, de Tucson is ronduit riant, zelf ben ik 1,91 en mijn kinderen zitten heerlijk ruim op de achterbank, de rugleuning van de achterbank kan trouwens ook versteld worden, heerlijk! Ook in de kofferbak een zee van ruimte. Overigens, het hele interieur, inclusief de kofferbak zijn heel netjes afgewerkt.
De motorolie controleer in regelmatig, tot op heden nog geen druppel verbruikt, de olie zit sinds ik de auto heb tot aan de bovenste markering van de peilstok.
Alles bij elkaar een heerlijke auto de Tucson, de stilte, het comfort, de ruimte, afwerking en de luxe maken een geweldige auto.
Twee zaken die ik gewoon slecht vind zijn de navigatie en de adaptieve cruise control, de navigatie gebruik ik gewoon niet meer maar die cruise control vind ik toch wel een dingetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Tucson 1.6 GDi Comfort | Stoelverwarming | Navigatie | Camera | PDC V+A |
- 2018
- 115.335 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort 4WD Climate control Adaptieve cruise control Parkeersensoren achter Achteruitrij camera Navigatie LED Apple Carplay/ Android Auto
- 2021
- 81.822 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium 4WD 180pk - Stoelventilatie - Memory - ACC - Stoel/Stuurverwarming - 360* - Dodehoek - Rijklaar
- 2021
- 127.969 km