Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV AWD Comfort Smart Sky (2022)

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV AWD Comfort Smart Sky (2022)

UitvoeringSanta Fe 1.6 T-GDI PHEV AWD Comfort Smart Sky
Bouwjaar2022

Prima auto maar met gebruiksaanwijzing

De eerste 10.000 km. met onze nieuwe Hyundai Santa Fe PHEV zitten er op.
Ik he hem besteld in juli '21 met een (toen) verwachte levertijd van 4 maanden. Uiteindelijk werd hij eind juni '22 geleverd. Bijna een jaar later dus.
Het is een fijne, stille en dankzij de PHEV techniek zuinige reisauto. De actieradius op elektriciteit is 58 km en dat is voor mij genoeg om het woon-werkverkeer volledig elektrisch af te leggen.
Opladen vanaf een (bijna) lege accu (deze ontlaadt tot 17%) duurt ca. 4 uur aan een thuislader.
Met de bijgeleverde 220 volt lader duurt het ca. 12 uur.
Dat brengt mij bij het eerste kleine minpuntje. Om het interieur te verwarmen, start de benzinemotor. Die blijft dan minutenlang stationair meedraaien. Dat vind ik een beetje zonde.
Voor de airco is dat kennelijk niet nodig, want tijdens warme dagen start de motor niet.

Ik ben niet een volslagen digibeet, maar ik heb toch wel enige tijd nodig gehad om deze "rijdende computer" te begrijpen. De auto zit vol piepjes en bliepjes en allerlei rij-veiligheden. De meeste alarmen kunnen niet uitgezet worden waardoor je onder het rijden regelmatig een piepje voor het één of ander hoort.
De rijbaan-veiligheid (alarm en lichte rukjes aan het stuur als een streep op de rijbaan wordt overschreden) staat standaard aan in plaats van dat je hem zelf moet activeren. Dat had van mij andersom gemogen.
De adaptieve cruisecontrol functioneert prima, totdat je op de snelweg achter een langzamer rijdende auto belandt. Uiteraard remt de cruisecontrol dan af, maar voordat je dat in de gaten hebt en weer gang genoeg hebt om in te halen, ben je enige tijd verder. In die zin mis ik een normale cruisecontrol.
Maar dat is een kwestie van wennen.

Er zit een mega dik, zeer onduidelijk instructieboek bij de auto. Daarin staat naast onduidelijke beschrijvingen en onduidelijke illustraties ook foute informatie.
Zo hebben wij ons in Italië rot gezocht naar de aansluitingen voor een start hulpkabel nadat de startaccu leeg was. Niks ging nog. De deuren bleven op slot maar die konden we na wat gepiel handmatig van het slot krijgen waarna de motorkap ook open kon.
Dat alles kwam waarschijnlijk door een fout van mijzelf. Ik had de contactknop vergeten uit te zetten. Denk ik, want ik weet het nog altijd niet zeker. Overigens vind ik het nog steeds vreemd dat deze accu leeg kan raken en dat daar geen beveiliging tegen is ingebouwd. En dat de rij-accu's niet kunnen worden geactiveerd om de startaccu weer aan de gang te krijgen. Er zat nog 17% stroom in de rij-accu's op dat moment.

Verder hebben we op vakantie in Frankrijk wat onbestemde alarmen gehad zoals emissie-storing en transmissie storing. Met daarbij de mededeling "zoek direct een Hyundai werkplaats". Het bleek echter een foute registratie in de ECU te zijn. Ook lichtte regelmatig een alarm voor de LED verlichting op. Die zou kapot zijn, maar brandde gewoon. Dat alarm heb ik nu nog weleens, alsmede de tekst "check de knipperlichten".
Achteruit rijden heeft zijn eigen dynamiek in de zin van een loeihard geluid buiten. Wij hebben geluk dat onze buren zelf een Kia hebben die hetzelfde geluid maakt, maar ik kan me voorstellen dat andere buren dit niet echt grappig vinden 's morgens vroeg. Dit geluid kan niet uitgezet worden.

Qua trekauto heeft deze wagen kracht genoeg. Er mag 1350 kg. achter worden gehangen, maar waarom dat geen 1500 kg. of meer is, is mij een raadsel. Hij trekt op de benzinemotor als een lier; ook in bergachtig landschap. Wij hebben overigens een caravan van 1300 kg.
Het verbruik ligt met caravan op gemiddeld 1:9. Niet slecht voor een auto die van zichzelf al bijna 2 ton weegt lijkt mij.

Alles bij elkaar is het een comfortabele, geruisloze reisauto waaraan de berijder (althans dat geldt voor mijzelf) even moet wennen. De zitpositie kan bijna tot in het oneindige worden ingesteld. Het (geopende) panoramadak is een meerwaarde voor het rijgenot.
Ik had graag geen storingen in de elektronica gehad, maar ik hoop dat die bij de eerstvolgende beurt (over 5.000 km) er definitief uit kunnen worden gehaald.
Mijn vorige auto (Peugeot 3008 1.6 van 2019) had een service interval van 30.000 km. Dat is toch prettiger dan deze 15.000 km maar dat wist ik toen ik deze auto aanschafte.

PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe