Hyundai Nexo FCEV Plus Pack (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Nexo FCEV Plus Pack |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Hyundai Nexo Waterstof
- 2.000 km
Beste lezer,
Bij een toevalligheid kon ik deze auto voor langere tijd zakelijk rijden.
Waterstof, elektrisch, hybride. Iedereen heeft er wel een mening over. Als logistiek bedrijf willen we ons vooral onderscheiden en kiezen dus niet altijd voor de gemakkelijkste en goedkoopste oplossingen. Waterstof staat nog in de kinderschoenen en de toekomst zal uitwijzen of dit een serieuze optie wordt voor bedrijven en/of particulieren.
De eerste 2000 km zitten erop. Er zijn momenteel 6 stations, ik tank voornamelijk in Arnhem en Den Haag.
Persoonlijk heb ik helemaal niks met Hyundai maar dit vind ik een zeer geslaagd model. Van binnen wit crème leer en de kleur is mat grijs. De lichtunit loopt door in de grill. Heel mooi gedaan. Verder genoeg ruimte voor een ruim gezin. Van binnen oogt het allemaal zeer ruimtelijk met veel opbergvakken.
Eerste indruk is dat het een zeer comfortabele auto is. Veel luxe aan boord.
Opties zoals;
-stoelkoeling
-stuurverwarming
-veel veiligheidssystemen
-panoramadak
-elec stoelen
-etc
Door de luchtvering rijdt hij zeer comfortabel en voel je nauwelijks oneffenheden. Hij stuurt voorspelbaar en de remmen voelen natuurlijk aan. Eigenlijk niks op aan te merken. Het rijgedeelte zit gewoon goed in elkaar. Hij rijdt vergelijkbaar als met een elektrische auto. Met 160 pk kun je goed met verkeer meekomen. Niet meer dan dat.
Het multimedia systeem is lekker groot en past goed bij een auto van dit formaat. Het is goed naar wens in te stellen maar duurt even voordat je alles goed weet te vinden. Geen snelbutton voor telefoon dus dat is jammer ondanks alle knoppen.
Een erg groot nadeel vind ik dat de auto de laatste configuratie niet opslaat zodat je elke keer bijvoorbeeld “auto hold” moet activeren. Lane assist heb ik ook liever standaard uit maar dat moet je dus elke keer weer opnieuw instellen zodra je de auto start met de startbutton.
De automatische inparkeerhulp is ronduit slecht. 3 van de 4 zijn misgegaan. Hij parkeert met een te grote hoek in waardoor de rechter achterband tegen de stoeprand komt. In een smalle straat kwam linksvoor tegen de stoep. En dan stopt het systeem ermee. Ik parkeer liever zelf in dus had dit in de praktijk ook niet nodig. Je kan blijkbaar ook uitstappen en via de afstandsbediening de auto laten inparkeren. Volgens mij sta je dan compleet voor lul als mensen dit zien maar dat terzijde.
Verder heb je voor 75000 euro geen regensensor, echt niet.
Grote voordeel is dat je met 5 minuten de auto kan aftanken met waterstof. Soms bevriest de kop van de tankslang na het tanken en dan moet je 5 minuten wachten voordat je kan loskoppelen. Verder zijn de stations nog wel eens in onderhoud of storing, dit is vervelend maar is niet anders. Compleet leeg rijden is niet verstandig dus. Wellicht ga ik nog op wintersport ermee, Duitsland heb je veel tankstations en rond de grote steden heb je er meer (ik durf hem dan wel redelijk leeg te rijden). In de praktijk haal ik minimaal 500 kilometer en ben een vlotte rijder.
Bijtelling is 8% over 75K. Afhankelijk van waar je woont en je reisgedrag kan dit een interessante auto zijn mocht je wat anders willen. De kosten voor brandstof zijn vergelijkbaar als met benzine zoals ik dat nu inschat.
Uiteraard blijft waterstof momenteel een kip-ei verhaal maar wie niet waagt wie niet wint.
Tok tok.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.