Hyundai Kona Electric Premium (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
Geweldig
- 1.150 km
Vooraf
Na vijfenhalf jaar Renault Zoe (met de nodige beperkingen zoals range en comfort), in april 2018 een Kona besteld. Intussen huurde ik voor zomervakanties gewoon een station A6 of V90, maar de rest van het jaar was het wel lang wachten. Geen kano's op het dak, of familiebezoek zonder laadstress. De Zoe gaat (nu de Kona er is) verkocht worden. Het is een prima auto voor een range van zeg max. 90km enkele reis, want het 3-fasen laden kan in NL bijna overal en de Zoe doet dat heel snel.
Algemeen
Wat een feest is die Kona electric! Stabiel, snel, comfortabel en waanzinnig compleet. Het is verbazend hoe degelijk alles voelt en hoe doordacht alles is geplaatst en/of ontworpen. De graphics van de schermen, de soort en hoeveelheid info, het HUD display; perfect. Okay, niet zo futuristisch als de Tesla 3, maar dat geeft niet. Het zit wel perfect in je blikveld, en elke functie is direct bereikbaar.
Rijden
Ik rij tot nu toe altijd in Eco. Die is snel zat (echt!), en de sport modus is gewoon angstig snel en storend direct qua reacties op het stroompedaal. Het verbruik tot nu toe is rond de 15,5 kWh/100km. Dat is met veel snelweg (104km/u cruise), beschaafd rijden en relatief veel wind de laatste weken. Niet gek, dat geeft zo'n 415km range. Op een morgen na geheel volladen stond er 452km op de GOM. Regelmatig ritjes met een gemiddelde onder de 14 kWh/100km! Geweldige hulp hierbij is de intelligente recuperatie met gebruik van radar. Dat werkt echt! Ook het linkerpaddel om tot stilstand te komen is leuk.
Laden
Omdat we thuis al een 3-fase laadpaal hadden, heb ik niks veranderd hieraan. Dat betekent met 3,6kW laden, wat resulteert in zo'n 23km per uur erbij. Omdat we beiden thuis werken, lukt het prima om de auto voor langere ritten weer vol te krijgen. Bij een avond-nacht lading van zeg 20u tot 8u krijg je er dus 275km bij. Zoveel rijden we zelden op een dag. En op 5km van huis staat nu een 175kW Fastned, dus ik kom altijd weg.
Ruimte
Het is een compacte auto, dus verwacht niet te veel beenruimte achterin. Met een beetje inschikken lukt het ons prima met z'n vieren (gemiddeld 1.85m p.p.). De koffer is niet groot, maar je kunt het plateau wel een standje lager leggen. De vakjesbak is namelijk redelijk nutteloos, dus die ligt in de schuur. Voor de zomer wordt het een dakkoffer...
Autonoom?
Na eerdere ervaring met V90 en A6 heb ik ook gelijk zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het LFA en SCC systeem. Gaat prima, maar blijf er altijd bij! Soms raakt ie toch ineens de weg kwijt (bij weglopende lijnen bij afslagen, te onverwachte bochtstralen). Grootste nadelen van dit soort systemen:
- de ruimte die je nodig hebt om op tijd van baan te wisselen zonder dat ie afremt (te vroeg naar links, rechts ingehaald worden)
- de voorliggers die zich er tussen persen (jij staat ineens op de rem)
Overigens gebruik ik het systeem wel continue, want het is veel relaxter bij bv zijwind en files. Alleen wel steeds met handjes bij het stuur.
Ik ben nog steeds een veiliger bestuurder dan de computer (ik rij mono), en dat blijft nog wel even zo...
Ongelooflijk
- 5.700 km
COMFORT
Allereerst wil ik even melden dat dit een uiterst comfortabele auto is. Het gemak van bedienen, de soepele vering en de goede stoelen maken dit tot een uitstekende allround reisauto. De moeiteloze versnelling, de strakke wegligging en lichte besturing krijgen mijn goedkeuring.
RUIMTE
Ja dat is een beetje inschikken. Met grote kinderen (die niet vaak meer mee gaan) is het prima te doen. Als je vòòr een beetje inschikt, kunnen er vier flinke volwassenen mee. Alleen die bagage, hè. Nu voor de vakantie al de grootste dakkoffer gekocht, want anders kun je niet gaan kamperen met vier man. Verbruik met koffer ongeveer 10% meer...
VERBRUIK
Ongelooflijk heet dit stuk. En dat is het verbruik ook. De laatste weken verbruikt de auto tussen de 12 en 14,5 kWh/100km! Opgeladen tot 90% geeft de GOM 422km aan. Het verbruik is veel minder dan de Zoe, en wat mij betreft bizar laag in vergelijking met Teslas, I-paces en E-trons.
Natuurlijk weegt ie minder en is ook kleiner qua frontaal oppervlak, maar toch. Met deze efficiency wordt een grotere accu onnodig en geeft snelladen met 150kW in je E-tron evenveel km's/uur als met 77kW laden in je Kona.
Even voor de context: ik rijd op snelwegen standaard 104km/u. Soms wat sneller om even vlot in te halen. Ben ik gewend als E-rijder, en scheelt nauwelijks in de aankomst tijd als je in de Randstad reist. Verder gebruik ik standaard de auto-regeneratie met radar: perfect!
DETAILS
Afgezien van het vele plastic (wel degelijk, had ik in mijn Subaru's ook), ziet de auto er verzorgd uit van buiten en binnen. Er zijn veel vakjes en houders, dus ook al is het interieur compact, je voelt je wel op je gemak. De verwarmde stoelen en stuur zijn zalig en de driver-only stand voor airco en verwarming wordt regelmatig gebruikt.
De drukknopbediening van de versnellingen is soms lastig, want als je niet goed de rem bedient, wil hij niet omschakelen. Soms al bijna schade, door snel even van achteruit naar vooruit te willen, niet lukken en dan te ver doorschieten bij manoeuvreren.
De LED koplampen geven schitterend helder licht, en de nachtverlichting binnen is mooi subtiel en in lijn met elkaar. Overigens denk ik wel dat al die EV's met hun regeneratiestanden (veel vaker even remlichten die oplichten bij gaslos) tot meer onrust leiden. Soms merk ik dat iemand denkt dat ik 'm brakecheck...
AUTONOOM?
Tja, al eerder benoemd. Autopilot blijft leuk en handig, maar als t er echt op aan komt, kan ik zelf beter anticiperen op gevaarlijke situaties, files, invoegers en afwijkend baanverloop. Ook kan ik uiteindelijk zuiniger rijden omdat je meerdere auto's voorruit kunt kijken en de auto niet. Het is vooral een fijn vangnet. Blijft trouwens opvallend dat als je niet reageert op de vraag "handen vast", de auto gewoon in pingpongstand blijft doorrijden op de cruisecontrol. Je zal maar flauwgevallen zijn...
HOOLIGAN
Heel soms neem ik even de gelegenheid om te testen wat deze auto kan. Zo zijn er soms mooie bochtige opritten na een verkeerslicht, waar je als eerste weg bent en vervolgens als door een chicane de lege snelweg op stuift. Dat is echt beangstigend en sensationeel tegelijk. Het lage zwaartepunt doet wonderen. Als er ooit Michelins onder komen, wordt het helemaal leuk...
Vakantie
- 13.300 km
VOORBEREIDING
Om met vier volwassenen te kunnen kamperen, moest de Kona uitgerust worden met een flinke dakkoffer. In dit geval de grootste van Marktplaats met ruim 600 liter. Dat zou ongetwijfeld het verbruik beïnvloeden, maar aangezien de snelheid in Engeland en Wales lager ligt, maakte ik me geen zorgen.
Daarnaast bleek het verstandig om me te verdiepen in de laadinfrastructuur. Via websites als Laadpastop10 en Goedkoperladen kwam ik al snel te weten dat het in de UK een oerwoud is van aanbieders. Je Newmotion-pas werkt er nauwelijks en de Fastned van Engeland (Electric Highway aka Ecotricity) heeft een probleempje met de Kona. Dus apps van Polar, Podpoint en de onvolprezen Zap-Map (soort Chargemap van UK) geladen en op hoop van zegen. Het rondje wat we gingen rijden had hooguit dagafstanden van 300km, dus dat moest op een acculading kunnen.
RIJDEN
De kampeeruitrusting paste er gelukkig in, dus wij via Hoek van Holland-Harwich op weg. De route deed natuur en steden aan, en de standplaatsen waren steevast in berg/heuvelachtige natuurgebieden. Peak district, Brecon beacons en Cotswolds zijn niet hoog, maar o wee wat een steile, bochtige weggetjes heb je daar. Dan is het wel zalig om een EV te rijden. Geen verrassingen, altijd voldoende kracht en toch subtiel kunnen doseren.
Het is verbazend hoe de ruilverkaveling Engeland heeft overgeslagen; werkelijk alle doorgaande en binnenwegen lijken nog volgens middeleeuwse lijnen te liggen. Tel daarbij op dat ze steevast smal zijn, en je begrijpt het belang van een goede wegligging. De volgeladen Kona gedroeg zich voorbeeldig, en bleef stoïcijns de opgedragen koers volgen. Fijne stuurmansauto!
LADEN
Al snel bleek mijn vermoeden juist, dat het meerverbruik van de dakkoffer meeviel en de lagere snelheid (meerijden met vrachtwagens met 96km/u, en veel binnenwegen) gunstig uitpakte. Gemiddeld hebben we in de vakantie rond de 15kWh/100km gebruikt en dat is heel netjes. Dus alsnog een range van minimaal 400km. Dan kun je wat.
De Polar app werkte na een keer bellen prima (saldo opladen via VISA), en is goedkoper (38p/kWh) dan Fastned. Polar is wijdverspreid en heeft Rapidchargers (50kW) en standaardpalen (veel 7kW enkelfase!). Dat vindt de Kona ook fijn. Heel leuk is ook de Podpoint app. Die heeft veel gratis laadpunten, waaronder die bij Lidl-supers. Dat is een gratis lunch halen! Werkte nog makkelijker dan Polar. Tevens een aantal keer bij Shell recharge geladen. Die zijn direct met je Visa-kaart te bedienen. En vaak gratis koffie bij het laden! Over het algemeen zijn de tarieven omgerekend zo'n 20 tot 30% lager per kWh. Tenslotte ook Ecotricity geprobeerd: 1 keer direct geweigerd, de 2e keer +/- 30kWh geladen voordat we eruit werden gegooid. Deze palen staan het beste (langs de snelweg), maar doen wat verouderd aan.
Op een camping in Wales ook nog een paar nachten met 8A aan een campingstopcontact geladen met de grannycharger van Hyundai. Dat ging probleemloos (10 uur is toch weer bijna 120km). Dat geeft het gevoel dat je nooit zonder zal komen te staan.
De conclusie na drie weken: laden gaat prima, alleen even voorbereiden. Dekking is uitstekend en als je via Zapmap op Podpoint of gratis selecteert kun je nog steeds het land doorkomen. Dus ook nog eens erg goedkoop.
KONA
Een fijne, veilige, comfortabele en tot nu toe probleemloze auto, met lage kosten door gunstig verbruik. Ook geschikt voor vakantie!
Eerste jaar voltooid
- 28.500 km
VERBRUIK
In de koudere periode van het jaar gaat het verbruik wel wat omhoog. Daarbij speelt de (overvloedige) wind van deze winter een grotere rol dan de temperatuur. Gemiddeld verbruik ik deze periode zo'n 16kWh/100km, maar het kan op een winderige rit zomaar 20kWh/100km zijn. Dat alles bij hetzelfde rijgedrag. Kou heeft minder vat op de Kona dan op onze vorige Zoe. Zo was het verbruik bij vriesweer in Zwitserland nauwelijks hoger dan in Nederland. Conclusie in de winter: een bereik dat tussen de 360-400km schommelt.
WINTERSPORT
Ja dat zijn spannende tijden; wintersport met een EV... Om te voorkomen dat we in de file kwamen (niet alleen bij een snellader), zijn we eind januari op wintersport gegaan naar Wallis. Heerlijk rustig bij alle snelladers, en met drie stops van 45 minuten (lunch of diner), of 4 kortere stops ging het fluitend. En nog net op tijd om voor 8 euro bij Ionity te laden. Met een kruissnelheid van 110km/u, en een volle auto, haalde ik 16,2kWh/100km over 900km! Uit berekening (a la BjornEV) blijkt overigens dat het geen zin heeft om sneller te rijden. Dat ben je weer kwijt door de langere laadtijd. Trouwens, even naar het dal 15km verderop en dan vanwege afdalen er 10km bij krijgen is leuk! Het gemiddelde van dalen en stijgen komt slechts marginaal hoger uit dan vlakke ritten. Bergen rijden is echt top met een EV. Geen stress in haarspelden of op steile stukken starten; 't gaat gewoon zo soepel!
BETROUWBAAR
Natuurlijk moet een Hyundai het gewoon blijven doen, maar er is echt niks gebeurd qua problemen. Het enige is dat heel soms de ACC niet aan wil, omdat "niet aan de voorwaarden voldaan is". Zal wel iets met tegenlicht ofzo zijn. Dat is na de volgende start weer weg. Kortom zorgeloze auto.
COMFORT
Voor de winter via een bandenzaak vier originele EV-velgen gekocht (iemand vond ze blijkbaar niet mooi), met Michelin Alpin erop. Dat scheelt een hoop qua tractie en geluid! Als de Nexens op zijn, dan worden het op de zomervelgen Primacy's. Het is sowieso een heerlijk comfortabele auto. We zijn nu stiekem blij dat we de Model3 hebben gecanceld en de Kona gekozen hebben. Heel wat minder exposure en net zo'n fijne auto. Al zal niet iedereen dat vinden.
PLANNEN
Als het Coronavirus niet tegenzit, willen we dit najaar een ronde maken naar Zuid-Italie. Dat wordt een nieuwe uitdaging, want de Ionity dichtheid is er nog laag en Newmotion of Maingau schiet ook niet op. Maar gelukkig al de Juicepass van EnelX geladen, dus dan moet het lukken. Als je zo'n roadtrip maakt, en om de drie dagen zo'n 500km aflegt, kom je er vanzelf, en hoef je alleen tijdens de lunch te laden. Een soort campervakantie met de EV.
ONDERKOELD
Tenslotte even over het rijplezier. Omdat je in de Eco-stand wat vertraagde reacties in pedaal en stuur hebt, ben je normaal heel relaxed aan het rijden. Dat is niet spannend. Wanneer je de Sport-stand kiest en er voor gaat zitten, is deze auto beangstigend snel en wendbaar. Dan merk je dat het gewicht niet alleen laag, maar ook erg mooi centraal ligt. Hij is zelfs met het gas te sturen in langere bochten! Stiekem erg leuk bij 180 graden opritten van de snelweg. Dus soms even die knop indrukken...
Als NIEUW
- 65.000 km
ACCU
Wat een mazzelaars voelen we ons, nu gisteren na 3 jaar gebruik een nieuwe accu is geplaatst, in het kader van de terugroepactie! De degeneratie van de afgelopen 3 jaar was lastig in te schatten, omdat de software natuurlijk al op veilig was ingesteld. Maar nu zie ik weer getallen boven de 400km. Dat wordt van de zomer weer mooi.
ITALIE
Onze favoriete bestemming, ook afgelopen september, is Italië. Naar Piemonte met kampeeruitrusting, met z'n twee. Dat kan prima, zonder dakkoffer. Er is inmiddels wel het een en ander verbeterd aan de laadinfra, en dan vooral aan de acceptatie van pasjes en apps! Ik kon gewoon in de Barolostreek laden met een Newmotion pas of met een Plugsurf-tag. Geen Italiaanse EnelX nodig gehad. Onderweg natuurlijk vooral met Ionity en Fastned. Voor het eerst in CH geladen bij Fastned; even een thuisgevoel! En het onderhoud van Ionity stations gebeurt met Kona's...Overigens is het aan te raden als je gaat snelladen onderweg, vooraf 5 min. even flink te gassen en te regenereren, om de accu op temperatuur te krijgen. Van 110km/u wordt ie niet warm.
OLIEVLEK
De Kona is een fijne, betaalbare en zuinige EV. Dat trekt meer mensen aan. Zo kopen steeds meer mensen in onze omgeving er ook een, met prive-geld of via private-lease. Kwestie van slim rekenen, want als je aan huis kunt laden (vanaf je panelen) dan is het echt snel voordeliger. We zien het met de fietsroute voor de deur, en op het parkeerterrein bij de supermarkt: brommers, auto's en busjes worden steeds vaker stil. Fijn!
ZORGELOOS
Tsja, heel kort, er gaat niks kapot. Of je moet de accuwissel een probleem noemen. Maar goed, dat is keurig opgelost. Hulde voor Hyundai. Op deze manier gaan we nog minstens tien jaar doorrijden.
Dramatische afschrijving
- 99.000 km
VAKANTIES
De Kona blijft het prima doen. Met fietsen op het dak, met z'n twee en de tent naar Italie, of met z'n drieën en een dakkoffer. Afgelopen zomer naar Aosta geweest, met dakkoffer, drie personen, kruissnelheid 110km/u een verbruik van 17kWh/100km. Dat is heel netjes! Zomers rustig binnendoor soms maar 11...
GEMIS
Er is maar een ding wat we missen, en dat is het trekken van iets. Een klein caravannetje ofzo. Toch eens naar een IONIQ 5 of 6 kijken? Die Zes vind ik wel mooi, maar de hoofdruimte achter is voor mensen van 1,85m of langer te krap. Dus maar een Vijf. Of toch een Mustang? In maart wordt de Kona 5 jaar, dus dan is er zo'n beslismomentje voor mijn bv.
WAAAT?!
Zodoende eens langs de dealers. Kona netjes gepoetst en kijken wat ze er voor geven. Tenslotte is de batterij nog maar anderhalf jaar oud! Nou meneer, de onzekerheid over elektrisch rijden doet de inruil geen goed: de Ford dealer kwam met 15k, en de Hyundai-dealer wilde zelfs geen prijs afgeven, zonder mij te schofferen. Terwijl een vergelijkbare Kona voor 25-27k wordt verkocht! Okay, er staan er wel heel veel te koop, maar zulke marges zijn bizar.
ELK NADEEL HEB ZN VOORDEEL
Nou, dan rijden we toch lekker verder. Voor zo weinig wil ik de Kona best overnemen naar prive. En huren we wel een auto, als we iets willen trekken. Een busje ofzo, kan de motor ook gelijk mee. Scheelt heel veel bijtelling. En van die gerepareerde deuk (zoonlief...) kunnen we dan ook langer genieten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona EV 64kWh 204pk 3 Fase Leder Apple Carplay Android Auto Head-Up display Navi Camera Standkachel Adaptive Cruise/Stop&Go Zelfsturend Multimedia Led Keyless Dab+ Premium Automaat Pdc Elektr.Stoelen+Verwarmd+Ventilatie-koeling
- 2020
- 122.151 km

Hyundai Kona EV 64 kWh | 3 Fasen | Navigatie | Zondag Open!
- 2021
- 60.000 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion|HUD|16"|Krell|Navi|Camera|Rijklaar|
- 2020
- 81.057 km