Hyundai Kona Electric Premium (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Eerste kilometers
- 21 km
Na 14 maanden in de e-Golf gereden te hebben, heb ik me bij het eerste gerucht begin dit jaar ingespannen vroeg op de inschrijflijst van de Kona Electric te komen. Redenen hiervoor volgen verderop!
Ik heb geen proefrit kunnen maken zoals alle voorbestellers, dus het was puur een gok maar ik viel voor de geweldige range. 482 km WLTP.
De e-golf is een prima auto:
-Range in de zomer 80 km weg: 250 km
-Range in de zomer 120 km weg: 200 km
-Range in de winter 80 km weg: 200
-Range in de winter 120 km weg: 150
Als je kan laden op lokatie is Nederland geen probleem voor de golf. Maar enige vorm van planning is gewenst. Verder is er nog de mogelijkheid gebruik te maken van het goede fastned netwerk (wel duur) of allego fastchargers.
Deze fastchargers laden de golf snel op met 40 kw, reken op 30 a 40 minuten voor weer 150 km range.
Nadelen vd e-golf:
-geen batterij koeling of verwarming, vooral in de winter vervelend, de range keldert! in de zomer ervaar je het gemis aan koeling in de vorm van langzamer laden aan fastchargers.
-laadpunten staan erg slecht in de navigatie aangegeven, tankstations staan er dan weer goed in, zelf in je navi. Dit is 1 van de tekenen dat de e-golf toch geheel op de reguliere golf is geënt.
-De app werkt vaker niet dan wel.
Dan de kona, met een indrukwekkend batterijpakket van 64 KW (netto!) is 482 km mogelijk volgens de WLTP cyclus.
De auto is voorzien van batterij koeling en verwarming. Verder kan de auto laden met 100kw aan fastchargers. Deze staan al her en der opgesteld (bv de 175 kwh charger fastned bloemheuvel). Ook staan laders netjes aangegeven in de navigatie.
De eerste indruk qua ex en interieur is goed, hyundai werkt de auto's anno 2018 netjes af. De harde plastics ben ik geen fan van, maar dit is persoonlijk. Van binnen is de e-golf naar mijn mening mooier qua afwerking en materialisering.
De kona is ook te verkrijgen als benzine auto maar de electric heeft meer aanpassingen dan bv de e-golf. Het front met laadaansluiting is geheel gesloten en van binnen is de middelconsole anders. De EV functies zijn uitgebreider. zo is het bijvoorbeeld mogelijk de batterij tot 90% op te laden om zo de batterijlevensduur te verlengen. Dit is zowel voor fast als slow charging in te stellen. Na tesla is dit in mijn ervaring de enige EV die dit tot nu toe heeft.
Dan het rijden. De kona is een vrij kleine B segmenter, maar ik kan er prima in zitten met mijn 1.87m. Achter mij zitten zou ik echter niet proberen :). De auto voelt erg stabiel op de weg door het hoge gewicht en lage zwaartepunt. De besturing is prima maar wel wat afstandelijker dan de golf.
De gadgets en snufjes in de auto vind ik als gadgetfreak geweldig. Er zit een keur van systemen op zodat semi autonoom rijden mogelijk is. De regeneratie van energie is adaptief en zaken als de adaptieve CC werken super. Ook de geventileerde en verwarmde stoelen zitten goed. Stuurwielverwarming is prettig in de winter alsook de verwarmde voorruit. ook de EV schermen zijn informatief en helpen de berijder bij het vinden van laadpunten onderweg, ook is bv een ev route te maken die je langs laadstations onderweg stuurt. De HUD is "slechts" een plastic plaatje maar de info staat er kraakhelder op en geeft veel info. (navi,km etcetc)
De range lijkt heel goed te kloppen, op de snelweg verdoet de kona electric bij 120 km ongeveer 17 kw/h als je normaal met het verkeer meegaat, en op 80 km wegen zo 12.5 kw/h. Ik schat nu in dat 400 km realistisch is in comfort mode met alle toeters en bellen ingeschakeld. Voor 482 km moet je minder snel op de snelweg rijden en in eco rijden. Ik zal dit updaten in de review.
2000 Km update
- 2.000 km
Update van de Kona
Op vakantie met de auto geweest naar Luxemburg. Rijgedrag ben ik nu aan gewend, de auto is zwaar maar went snel.De auto staat nu in de duraflex glascoating, de lak is enorm opgeknapt.
Range:
1200 KM gereden, ik schat in 30% 105 KM/H,30% 90 KM/H wegen en 40% binnenwegen met regen en wind op de terugweg met 2 personen in de auto en bagage. Temperatuur rond 22c. Mijn verbuik was 14 KW/h per 100 KM. Dit is 457 Km op 1 lading. Nette waarde.
Ook 1 snelle rit gereden 90% snelweg bij 16c. 240 Km heen en terug en aangehouden wat mocht (100,120,130). Ik kwam uit op 18 Kw/H dat maakt 356 KM range.
Laden:
Laden in Nederland is geen probleem, alle laadpunten werken of kunnen als ze niet werken op afstand gereset worden. Fastned heeft autocharge en dit werkt perfect. (nog steeds duur maar dat is een andere discussie).
Je kan 1 kop koffie drinken en je zit alweer aan de 80%. Laden bij 175 Kw/H lader: 77 KW per uur!
Laden Duitsland valt tegen. Veel punten in storing en je pas werkt bijna nergens omdat de netwerken niet gekoppeld zijn met elkaar.
Laden Belgie is prima, bijna alles werkt met New Motion pas.
Laden Luxemburg werkt na een hoop gedoe ook. Chargemap zou alle laadpunten van Chargy moeten ondersteunen (en dat zijn er een hoop ook in kleine dorpen) maar doet dit niet! Enige wat daar werkt is Mkaart maar die kunnen we niet aanvragen als nederlanders.
The New Motion App werkt wel met remote starten.
Goede punten:
-Auto regeneratie setting werkt goed. De auto bepaalt aan de hand van een eventuele voorganger en navi gegevens de mate van recuperatie.
-Het lane keep systeem icm adaptive cruise control zorgt ervoor dat op de snelweg semi autonoom gereden kan worden, vooral in de file handig.
-Extra recuperatie door inhouden van linker paddle aan het stuur werkt erg fijn, je gebruikt het rempedaal enkel nog als er een noodsituatie is.
-Het was 28c overdag, de stoelkoeling werkt dan erg prettig!
-Hud werkt erg prettig
-Geen echt leer, zit een duurzaamheidsgedachte achter bij hyundai.
Verbeterpunten:
-Geen app, deze bestaat in Korea wel maar hier niet.
-Krap achterin (kan niet achter mezelf zitten bij 1.87.)
-Verlichting valt tegen tov e-golf. Zowel de high beam als de normale verlichting.
-Mix van LED en conventionele verlichting.
-Aangeven van laadpunten in de navigatie is matig. Geen filter op snellladen. Geen filter op Kw/H per lader. Geen online info of het laadpunt bezet is. Er missen veel laadpunten. Je kan beter een app gebruiken als The New Motion.
-bekerhouders zonder inserts
-Geen geheugen op de stoelen (hebben de niro en ionic wel!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona GDI 141pk HEV Fashion | Trekhaak Afneembaar | Head-Up Display | Adaptive Cruise Control | Camera Achter | Navigatie | KRELL Premium Audiosysteem |
- 2020
- 65.725 km

Hyundai Kona 1.0Turbo 120pk|Navi|Camera|PDC|Climate|Krell-audio|Rijklaar|
- 2018
- 78.339 km

Hyundai Kona EV Premium 64kWh | Leer | Navi | Schuifdak
- 2019
- 108.381 km