Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019) #3

autoreview

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona Electric

Signalement

UitvoeringKona Electric 64kWh Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

heerlijke wagen, wel nog aandacht voor service en

  • 60.000 km

Intro:
Na 50k in een Hyundai Ioniq in 1.5 jaar gereden te hebben wat goed beviel (240km per dag) en nog nooit een snellader bezocht te hebben. Besloten om de Hyundai Kona Electric te pre orderen.

Begin December 2018 was de auto al in nederland maar door nog steeds onbekende redenen was afleveren in 2018 te moeilijk. Begin januari was de auto dan ook pas afgeleverd.
Gekozen voor de premium uitvoering zonder dakraam (was nog 4 maanden extra levertijd plus achteraf ook nog een gedwongen prijsverhoging van 900,- gewoon omdat het kan, slecht verhaal van Hyundai) Maar dat terzijde daar had ik geen last van gelukkig.

Heb ook gekeken naar de TCO voor zover mogelijk. Stroom wek ik op met zonnepanelen, dus daar geen extra kosten meer. Onderhoud zou 89,- per beurt zijn. Dat bleek een teleurstelling te zijn want de prijzen waren even verhoogt naar 180,- zonder opgave van reden.

Aflevering:
De auto werd netjes afgeleverd, zelf nog wat opties uitgezocht.
- Instaplijsten
- Deurklink bescherming
- Hondenrek
- Plastic bak
Er zit een EV reel bij, deze is meteen op de zolder beland, dit is een soort haspel voor laadkabel niet erg handig. Daarnaast heb ik een eigen laadpaal waar standaard een kabel aanhangt dus niet nodig.

Rijgedrag:
Je merkt dat het geen lage/lichte auto is maar hij heeft voor mij een goede afstelling. Grote nadeel zijn de nexen banden, die zijn waardeloos en bijzonder dat die op een 45k auto gezet worden, gelukkig is dit niet meer met de nieuwe Kona’s die geleverd worden.
De meeste km’s worden op de snelweg versleten met de acc dit systeem was wel wennen in het begin, je geeft de controle af maar went snel, enige waar je op moet letten is als je een file inrijdt als je zelf zoiets hebt nu mag je wel gaan remmen en je raak je toch de rem aan dan gaat hij vol in de emergency brake. Dit los ik nu op door van te voren de afstand op 4 blokjes te zetten ( je kan de gewenste afstand van de voorganger instellen dmv blokjes 1 is dichtbij en 4 verder van de voorganger).
Rij eigenlijk altijd in de eco stand is wat minder fel dan de sportstand, deze is af en toe leuk maar door de nexen heb je te vaak wielspin, wat weer een kerstboom oplevert ?.
Ook in de eco stand kun je snel een rotonde nemen of vlot vertrekken bij het stoplicht.

Interieur:
Wat goed is:
Erg fijne ergonomisch zithouding te vinden achter het stuur.
Veel knopjes die je intuïtief kan bedienen.
Fijn headsup display die goed werkt. Een voor mij goed functionerende navigatie met flits meldingen bij een wifi hotspot verbinding op de telefoon.
Heerlijk stuurverwarming en stoel ventilatie en verwarming.
Wat beter kan:
De harde deurcovers hier komen krassen op door in en uitstappen
De krell geluidsinstallatie is een domper, vooral de subwoofer is slecht.

Accu en rijbereik:
Accu na 60k km nog geen merkbare verminderde accu capaciteit kunnen bemerken. Mijn laad strategie is als ik veel rijd 90% laden elke nacht. Nu in de corona tijd en verplicht thuis werken laad ik tot 70/80%, wel nog steeds 1 keer per maand naar 100% dit om de BMS niet van het padje af te laten gaan.
Onder de 10% ben ik nog niet geweest met de accu lading probeer altijd in te pluggen rond de 20%.
Gemiddeld verbruik over 60 k is 10.347kWh = 17.2kWh per 100 km, vanaf het laadpunt, hier treedt nog een laadverlies (+/-10%) op, dus kom je op verbruik in de auto uit op gemiddeld 15.5kWh per 100 km netto verbruik.
Erg netjes vind ik zelf. Dit is globaal verdeeld over een rijbereik:
Winter +/- 350 km
Zomer +/- 480 km
Vind dit een hele prestatie voor zo’n model auto, hier heeft Hyundai absoluut een voorsprong op de concurrentie.
Wat mij opviel overigens is het volgende.
Bij een volle accu tot ongeveer 80% heb je een vermogen van zo’n 150kW.
Echter daalt je accu capaciteit, dan daalt ook je piekvermogen bij zo’n 20% heb je nog een vermogen van zo’n 105kW.
Dit merk je met normaal rijgedrag niet maar wel op de momenten dat je het vermogen wil aanspreken.

Wat mij opviel in de loop der tijd dat je verwachtingen wanneer je moet laden snel went.
De ioniq was altijd 100% geladen en had dan een rijbereik van zo'n 170 km en daar deed ik alles mee. Nu met de Kona heb ik vaak het gevoel als ik de 170 zie moet weer eens laden ;-), erg aparte gewaar wording.

Eerste 20k, beurt.
De eerste beurt is na een half jaar een feit, geen opmerkingen muv de verdubbeling van de prijs.
Had in februari een Bug gemeld mbt de adaptive cruise control, hij begint te hikken als je zelf ook stroom geeft. Dit is iets opgelost, ondertussen mee leren omgaan. Kan wel beter want dit is software, maar goed.
Had de bug via de dealer aangemeld maar die laten helaas niets weten wat het vervolg is, ook als je ernaar vraagt komt er geen nuttig antwoord. Zelfde geldt voor de software updates, er is geen lijstje met wat er verbeterd is.

Lekke band 30k.
Oeps een lekke band het banden systeem begint een melding te geven, gelukkig in de buurt van huis dus geen probleem. Wel vervelend dat er geen reserve wiel standaard geleverd wordt door Hyundai vervang liever zelf een band in 5 min dan lang te moeten wachten op een wegenwacht.
Op dit moment was ik de nexen helemaal beu en heb alle banden vervangen de michelin cross climates, wat een verademing, enorm veel minder banden geluid dus nog stiller in de auto, en eindelijk grip ook met een beetje regen!

+/- 33k hij doet het niet meer (12v accu)
En toen begon een periode van onbetrouwbaarheid. De auto doet helemaal niks meer, reageert nergens meer op en gaat niet meer aan. Dus wegenwacht gebeld na 45 min komen ze en een jumpstarter erop gezet en hij kwam weer tot leven. Meteen naar de garage gereden en die hebben de accu eruit gehaald om door te meten en tijdelijk een andere accu meegegeven.
De accu is toen onder garantie vervangen, probleem opgelost kan gebeuren.
Toen heb ik een noco booster gekocht, de handeling is klein maar niet waard om zo lang te wachten op de wegenwacht.
Ondertussen met de nieuwe accu ging het een bepaalde periode wel goed maar helaas het gebeurde toch regelmatig weer met een lege accu kom te staan.

40k beurt:
Geen bijzonderheden software update, en je mag weer een aantal persoonlijke instellingen opnieuw doen. En ik moet nu om de 15k naar de garage voor een beurt, want dat moet in een keer van Hyundai.

+/- 45k
De lege accu begint heel vervelend te worden, nu blijkt dit een generiek probleem te zijn en zou aan de stoelschakelaar liggen er is 1 kona geweest die dit ook had dus een dag bij de dealer gestaan om het stroom verbruik te meten in ruststand 20ma dus dat is niet de moeite.
Toch blijft het probleem bestaand dus verzoek van de garage om beide elektrisch stoelverstelling zekeringen eruit te trekken en te kijken of het probleem zich bleef voor doen.
En ja de bijrijders stoel leek de boosdoener. Dus die werd vervangen alleen kort voor het vervangen bleek ook de bestuurders stoel schakelaar niet goed te zijn. Natuurlijk mocht die niet vervangen worden door Hyundai dus alleen bijrijders stoel natuurlijk, was dit niet de oplossing. Dus stond weer regelmatig met een lege accu.
Dus toch op aandringen een nieuwe bestuurdersstoel schakelaar, alleen moest wachten want stond ik backorder. Dan wil ik ook meteen een nieuwe accu, natuurlijk mocht dat niet want zat net een nieuwe in.
55k beurt:
Ondertussen wat de auto toe aan zijn 55k beurt, deze nog uitgesteld omdat ik via de media vernomen had dat er een terugroep actie aankwam. Bijzonder dat de media het eerder weet dan ik als bezitter van de auto.
De software updates gehad en de stoelschakelaar vervangen en de accu zou nog getest worden, die zou zogezegd goed zijn.

Net voor kerst 2020.
Wederom start de auto regelmatig niet, ben het beu en stuur een boos mailtje naar de werkplaats, die gingen overleggen met Hyundai na 3 dagen nog niet gebeld dus een boos mailtje erover heen inclusief directie. Die belde netjes de zelfde dag en die gaf aan dat de monteur er dag later was. Dag later netjes gebeld en kreeg een nieuwe accu.
Na een week nog niks gehoord te hebben bel ik, de auto start weer niet waar blijft de accu. Ja meneer die staat op back order….
Dus weer een mailtje naar directie je lost het op voor kerst. Wordt netjes gebeld door directeur dat ze het hoe dan ook gaan oplossen. Dag voor kerst is de directeur persoonlijk een accu uit een fonkel nieuwe 2020 Kona komen monteren.
Tot op heden gelukkig geen issue meer, hopelijk is het nu definitief opgelost.

Achtergrond 12v accu:
Toen de auto afgeleverd werd was er een optie accu saver +, deze optie als die aanstond was zo geniaal dat hij 1 keer per 72 uur controleerde of de accu bijgeladen moest worden.
Dat bleek toch geen goede oplossing te zijn, en omdat door corona veel auto’s stil stonden door een lege 12v accu. Hebben ze dit uiteindelijk verander naar elke 5 uur laden we de 12v accu op.
Vind dit persoonlijk nog steeds een bizarre oplossing als je met de app op de nieuwe auto’s of via de OBD poort de spanning van de 12v accu kan uitlezen, hoe moeilijk is het dan om de accu bij te laden als hij onder de 12v komt?

Conclusie:
Vind het een heerlijke auto om te rijden, actieradius is ruim voldoende nog nooit aan een snellader hoeven hangen. Ben ondanks alles tevreden over de aankoop, het is nergens perfect dus is het ook maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Zou ik nog een auto kopen bij Hyundai?
Denk het niet, en nog niet eens zo zeer door het 12v accu probleem maar meer door de klant onvriendelijkheid en totale gebrek aan wil om te communiceren, dat kan echt vele malen beter.

afgesleept vanwege kapotte high voltage accu

  • 75.000 km

En ja hoor na een laadbeurt controleer elektrisch systeem, helaas weet ik al hoe laat het is, ik ben de Kona hoogst waarschijnlijk maanden kwijt.
1 van de tientallen zo niet hondertallen Kona's die stil zijn gevallen ivm het accu issue. Hij zou vervangen worden maar door deze melding mag je niet meer rijden. En hoelang kan men niet vertellen, ik weet wel dat er kona's met dit issue al reeds 2.5 maand stilstaan.
Op zich niet erg, echter de dealer kan geen EV meegeven natuurlijk onacceptabel gezien de brandstofprijzen. Het is niet mijn fout, nu al weer bijna een week geen auto omdat "ze er mee bezig zijn"
Wederom zeer teleurgesteld in Hyundai.

Auto terug na 6 weken

  • 83.000 km

Na 6 weken kreeg ik de Kona weer terug met beurt en een nieuwe accu.
De auto heeft ondertussen alweer 8000 km probleemloos gereden de 12v accu houdt het nu al 11 maanden goed vol dus hoop dat ik hier nu definitief verlost van ben.
Verder ondertussen 2 nieuwe banden Michelin cross climates erop.
De voor banden hebben het zo'n 40000km vol gehouden vindt dat zeer goed.
Heb zelf nog een pluspunt van hyundai te melden vanwege het gedoe met de accu krijgt iedereen waar de accu van vervangen is een vvv bon van 75,- dat vind ik wel netjes.
Overigens geen verschil gemerkt tussen nieuwe en oude accu qua actieradius.

beurt gehad

  • 91.500 km

Beurt gehad remolie en software update. En weer gaan. Heel saai geen bijzonderheden.
Behalve dat de navigatie software weer slechter is geworden helaas.
Slechter moet je zien als routes worden vreemd berekend waardoor je onnodig omrijdt, over wegen gestuurd wordt die er niet zijn.
Daarbovenop is zoeken dramatisch vooral bij steden zoals den bosch of den haag.

weer 12v accu kapot

  • 95.000 km

En de 12v accu begeeft het weer nu na 1.5 jaar ongeveer.
Natuurlijk geen garantie meer bij hyundai, dus zelf een grotere capaciteit accu gekocht eens kijken wat deze doet op de lange termijn.

beurt en 2 nieuwe banden voor

  • 109.000 km

2 nieuwe voor banden michelins er op de cc2 na ongeveer 75000km niet verkeerd.
Beurt gehad enige bijzondere is dat hij 150,- was ipv 200,- .
Verder gewoon rijden dagje phantasialand gedaan 415km gereden 35km over en dat incl 181 op de teller in Duitsland :-)

4 jaar

  • 121.500 km

De auto is nu alweer zo'n 4 jaar in bezit. APK is ook weer geregeld dus we kunnen er weer tegen aan.
Geen bijzonderheden te melden. Netjes beurt gehad alles weer geupdate en ik kan nu weer flitsers melden dat was met de vorige update verdwenen.

Na 4 jaar was ik benieuwd wat de auto mijn nu daadwerkelijk gekost heeft.

Laten we beginnen met het verbruik:
21327kWh a 0,20 cent = 4265,- aan stroom.
1488,- aan onderhoud
1099,- aan banden
0,- aan MRB
2052,- verzekering (allrisk)
Dus totale gebruikskosten over 4 jaar = 8904,-
Aanschafprijs 46000 - restwaarde 30.000 (geschat)= 16.000,-
Totale kosten 24.904
per km: 0.20.

Natuurlijk was ik nieuwsgierig wat als ik de HEV gekocht had indertijd.
Brandstof: 6075 l x 1.745* = 10601,-
banden 1099,-
MRB 2572,-
verzekering 2052,- (ga uit van gelijk bedrag)
aanschaf 35000- restwaarde 23000 (geschat) = 12000
totale kosten 28324,-
per km 0.23 ,-

Opmerking:
Ben bij deze berekening uitgegaan van een gunstig verbruik van 1 op 20, met mijn rijstijl is dat erg optimistisch.
Daarnaast is de km verdeling gelijk getrokken terwijl er tijdens 2020 aanzienlijk minder gereden is dan dit jaar en het eerste jaar, wat de brandstof kosten nog hoger zou maken.
Ook heb ik een gedeelte gratis geladen dit heb ik niet meegenomen in de berekening, laad nooit publiek of aan snellader.
Ook houd ik geen rekening mee dat ik zonnepanelen heb die al terugverdiend zijn.

* gemiddelde prijs berekend als volgt gemiddelden van de jaren :
2019 1.76
2020 1.39
2021 1.83
2022 2.00

Conclusie:
Zonder de belasting voordelen is de Kona in mijn geval goedkoper dan een benzine versie. Daarnaast bespaart elektrisch rijden mij zo'n 135 tankbeurten a 45l. Wat gezien mijn locatie dus 135*10min = 22.5uur aan tijd bespaard heeft.
Belangrijkste is dat de auto na 4 jaar uitstekend bevalt en elektrisch rijden voor A naar B de ideale meest comfortabele manier is.

condensor kapot en ruitensproeier

  • 130.000 km

Helaas wat te melden. De airco begon een sissende geluid te maken wat steeds erger werd. Op internet gevonden dat hoogstwaarschijnlijk de condensor zou zijn.
Afspraak gemaakt en na 3 weken kon ik terecht. Ja meneer condensor is kapot hij is besteld en we laten wel.weten wanneer hij binnenkomt weten wij namelijk niet.
Beetje jammer zo'n reactie aangezien de reguliere webshop hem op voorraad hebben maar ja garantie dus moet via hyundai nl.

Tot mijn verbazing werd ik 1.5week later gebeld hij is binnen. Toen nog 1.5 week wacht om te laten vervangen.

Gelukkig geen warme periode maar vanuit service oogpunt niet vriendelijk.

Paar weken later werkt mijn ruitensproeier niet meer. Bellen en kon binnen een week terecht. Bleek een 't stuk kapot te zijn...

Gefixed binnen 10 min.

Al met al niet spannend alleen de wachttijden en niet weten wanneer iets binnen is, is wel jammer.
Na ruim 4 jaar is er niks veranderd bij Huyndai nl

achterklep schakelaar kapot

  • 147.000 km

En toen begon de achterklep schakelaar een eigen leven te leiden. Zelf ontgrendelen tijdens het rijden. Soms tot uiteindelijk niet meer ontgrendelen. Afspraak maken kost een week om naar te laten kijken en verrassende diagnose we moeten hem vervangen over 1.5 week hebben we pas tijd.
Ondertussen gaat de achterklep niet open.
Het principe van jit kennen ze niet bij Hyundai erg jammer weer. Maar goed hij gaat weer open.

4 nieuwe banden

  • 151.000 km

De banden waren aan vervanging toe. Wat een verschil in geluid. De crossclimates waren flink gecupped.
Nu gekozen voor Goodyear anwb test winnaar zomerbanden.
Tot op heden een goede eerste indruk

Kapot geupdate door dealer

  • 162.000 km

De auto gebracht voor een beurt, echter blijkt dat na de update de tomtom live services niet meer werkte.
Hiervoor terug moeten komen en de eerste keer konden ze het niet fixen.
Dus weer een keer een ochtend terug naar de garage en helaas niet gemaakt.
Wat er toen gebeurde was diep triest. De service manager ging mij vertellen dat dit zo hoorde, want de auto was 5 jaar oud dus had je geen tom tom live services meer. Hij ging er van alles bij halen dat je moest updaten en dat het normaal is dat er zaken kapot gaan. Maar luisteren naar het argument de auto was in jan al 5 jaar hij krijg een update in april en hij werkt niet meer ging er niet in.
Meteen contact opgenomen met een klacht bij Hyundai NL dat ik hier niet mee akkoord ging.
Die waren het eens met mij alleen die legden het weer terug bij de dealer. Die wilde toen dat ik langs kwam om een foto van het id te maken want dat was te moeilijk om uit te leggen. Niet dus, zelf hier een foto van gemaakt en toen werd het stil, heel stil.
Na een lange tijd weer eens Hyundai NL gemaild wat is de status en die beloofde dat de dealer contact zou opnemen. Natuurlijk niet dat zou wel erg service gericht zijn van de ontevreden autogroep.
Helaas heb ik toen drastisch maatregelen genomen en de dealer in gebreken gesteld en dat ze dit issue moesten fixen. Toen werden ze wakker en nam de aftersales directeur contact op. Bleek dat het issue al 18 juni met een workaround aan de dealer was gecommuniceerd. (ondertussen al half juli geweest).
Afspraak gemaakt om te laten fixen. Helaas lukte deze poging weer niet en werd ik weggestuurd, ja tomtom moet een certificaat aanleveren, en dat is normaal dagen reken nu op een week, maar dan zou het stick erin en met 5 minuten opgelost.
Natuurlijk verwacht je dat de dealer dan na een week belt kom je langs, helaas moest ik hier weer achteraan.
Na 2 weken hier contact over opgenomen via aftersales en werd gebeld, alleen de auto moest wel een hele dag komen. Raar, alhoewel het was dezelfde service manager en die ... maar wat uit zijn nek. Overigens schoot hij ook enorm in de verdediging toen ik hem aansprak op zijn ... verhaal.
Triest maar ze willen niet leren van hun fouten blijkt nu.
Kreeg overigens na vragen wel een gratis leenauto mee dus dat was iets.
Kreeg een belletje na de middag het is opgelost. De auto opgehaald, en warempel het was gefixed. Viel me op dat hij niet geupdate naar de laatste versie die al 2 weken uit was, lijkt mij kleine moeite als hij er toch staat.
Daarnaast had ik wel een raamstijlkap die los hing, wat meteen opvalt waar ze niks mee hebben gedaan, en bij een beurt wassen ze hem maar dat was ook niet gebeurd, maar ja das denk ik toch wel muggenziften, want dat had ik niet aangegeven, dus dan hoef je daar ook niks mee toch?.
Kortom, heb je een model kona my 18 of 19 laat je niet wegsturen als tomtom live services het niet meer doet want daar heb je gewoon recht op.
Bij My20 en later ligt dit anders en is dit ook gecommuniceerd.

Deze ontevreden autogroep heeft zo wel een klant minder, ik ga hier nooit meer heen, je moet enorm veel moeite doen om hun fouten op te laten lossen!

Onderhouds beurt en navi weer kapot geupdate

  • 173.500 km

Auto heeft beurt gehad, vorige garage had niet gezien dat de banden inside out lagen, en mijn voorbanden waren na 22000 km al redelijk op.
2 nieuwe continental premium 7 EV erop gelegd hopelijk houden deze het langer vol.
Helaas is de navigatie weer kapot geupdate dus benieuwd hoe deze garage het nu gaat oplossen meteen gemeld toen ik de wagen weer mee kreeg.

Beurt

  • 190.000 km

Beurt gehad, blijkbaar een terugroep actie voor de BMS die is erop gezet release notes of iets kennen ze niet, wat wel jammer is want dan weet je ook niet wat ze aangepast hebben.

Update:wat opvalt dat de gom wat positiever is en wat meer reageert op rijstijl.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.