AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

autoreview

Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

Signalement

UitvoeringKona Electric 64kWh Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst218.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Redelijk

  • 80.000 km

Het mijn eerste electrische auto en ook mijn eerste Hyundai. Daarom wat laat een mening kunnen vormen.
Het rijdt (nog steeds) best bijzonder. Het stil wegrijden, de directe beschikbaarheid van het hoge koppel en de hoeveelheid gatgets zijn reden om de auto de hemel in te prijzen maar toch...
De kwaliteit is niet heel denderend. d.w.z. technisch denk ik dat het top is (maar eigenlijk weet je dat pas echt bij 2 ton) maar de afwerking en gebruikte materialen zijn niet heel goed. Veel hard kunstof, een hoedeplank van karton en een stof die wel heel snel gebruikssporen heeft. Het leer is dun en waar mijn Mercedes na 16 jaar en 5 ton nog prima was, begint bij deze het leer te rekken en te tekenen naar anderhalf jaar en 80.000 km. Dat vind ik wel snel (maar misschien ben ik te verwend geweest?).
Ook begint hij al te rammellen (ergens in het dashboard).

Je merkt aan veel dat het een ca. € 25.000,- auto is die ca. € 40.000 kost door de (nu nog) kostbare techniek.

Jammer is dat deze uitvoering geen app heeft om de status te zien. Klink decadent maar toch. Je kan de kachel/airco wel van te voren instellen maar niet aanpassen als het wat later wordt. Ook kan je niet kijken hoe vol hij ondertussen is als je aan een snellader staat en ondertussen wat gaat eten.
De nieuwere hebben dit wel maar achteraf kan niet (let dus op welke je koopt als je er een tweedehand koopt en kan kiezen).
Navigatie is een drama. De afrit naar de snelweg is aanpast twee jaar geleden maar ik rij nog steeds door het weiland (en ik mis wel vaker aanpassingen). Ondanks up-dates nooit een actuele navigatie.

Bereik is top. Kleine 400 km is geen probleem en snelladen gaat ook erg snel (In Duitsland kan je echt snel laden en daar heb ik 75kw/uur wel gehaald).
Hij rijd ook fijn. Vering is stug maar wel confortabel en de wegligging is ook prima (hoewel ik nooit extreem de bochten pak).

Oordeel tot nu toe. Fijne auto maar of ik er mijn eigen geld aan zou uitgeven, is nog een twijfel omdat ik niet weet hoe hij kwalitatief is.



Technisch het nodige gedoe

  • 125.687 km

Ik dacht dat het technisch wel goed zou zitten maar er zit nu wel een nieuwe motor in. Onder garantie maar geen uniek probleem dus check dit goed als je een occasion koopt. Ik weet niet of ze ook zo royaal zijn als je auto 7 jaar oud is en dan op de 130 - 160.000 km staat (ken de garantie voorwaarden niet).

De rij-accu moet ook worden vervangen bij mijn accu-type. Check dit ook als je een occasion koopt.

Heb ondertussen de nodige terugroepacties en up-dates achter de rug dus ik zet de beoordeling voor betrouwbaarheid maar even terug op twee sterren.

Blijft een fijne auto maar ik ben blij dat deze auto geleased wordt.
Voor aanschaf als occasion zou ik goed kijken of mijn review uniek is of dat er meer zijn die dit ervaren.

Afscheid

  • 218.000 km

Eind goed al goed. De laatste 100.00km geen problemen gehad.
het was een fijne auto. Best snel en met alle denkbare opties.

Het interrieur (met name de toelen) heeft zich uiteindelijk best goed gtehouden. Had ik niet verwacht maar naar ruim 2 ton en 5 jaar intensief gebruik nog steeds een nette auto.
De autopilot is erg fijn (grijpt niet snel in en blijft aan als je van baan wisselt) en de head-up display blijk verrassend conformtabel (mis hem in mijn nieuwe auto ;-).

Tot slot; zou ik hem zelf kopen? Heb ik over gedacht voor mijn vrouw omdat ze net een andere moest (viel net samen) maar het is een Polo geworden. Zo'n Kona is een hoop geld en ik vrees voor reparatie-kosten. Dit is geen auto voor de gemiddelde gararge dus moet je bereid zijn dealer-prijzen te betalen en geen idee hoeveel specifieke (dure) onderdelen er in zitten (?). De aandrijflijn is ca. 100.000 km oud dus mag nog even meegaan maar ohwee als het stuk gaat (blijft 2e-hands techniek en nog relatief nieuw ontwikkelt).
Verder kan er geen aanhanger achter en is bereik voor de vakantie best een ding.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren