Hyundai Kona Electric 39kWh Fashion (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kona Electric 39kWh Fashion |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 23.600 km |
KM-stand laatst | 23.650 km |
Mijn zoektocht naar een nieuwe auto
- 23.650 km
Mijn zoektocht naar een nieuwe auto
Sinds enige tijd was ik op zoek naar een nieuwe auto. Ik reed in een Mazda 2 uit 2009, die ik inmiddels al zeven jaar had. De kilometerstand liep richting de 200.000 en daarom vond ik het tijd voor iets nieuws. Daarnaast wilde ik graag meer comfort.
Omdat ik duurzaamheid belangrijk vind, keek ik eerst naar hybride of plug-in hybride auto’s. Een gewone hybride viel al snel af: ik wilde namelijk dagelijks elektrisch naar mijn werk kunnen rijden, omdat ik de auto daar vooral voor gebruik. Zo kwam ik uit bij de Kia XCeed en Kia Niro van rond 2021. Na een testrit was ik onder de indruk, maar ik begon me af te vragen waarom ik niet meteen naar volledig elektrische auto’s zou kijken.
Ik heb altijd een voorkeur gehad voor Japanse en Koreaanse auto’s. Daardoor kwam ik terecht bij de Hyundai Ioniq en de Kona. De Kia Niro viel uiteindelijk af: er rijden er heel veel van rond en ik vond hem persoonlijk minder mooi. Jammer genoeg bestaat de XCeed niet als volledig elektrische variant, want die auto vond ik qua uiterlijk erg geslaagd.
Uiteindelijk bleef de keuze tussen de Ioniq en de Kona. Het werd de Kona: net wat groter dan mijn Mazda, voldoende bagageruimte en – zeker vanaf modeljaar 2021 – een aantrekkelijk ontwerp. Het was ook mogelijk om de Kona van voor de facelift te kopen, maar ik vind dat model toch niet zo mooi als die vanaf 2021, vooral de plastic rondom de wielen was voor mij een doorn in het oog. De volgende vraag was: kies ik de versie met 39 kWh-accu of die met 64 kWh?
De 64 kWh-variant biedt een actieradius van zo’n 480 km, maar vanwege de toekomstige veranderingen in de wegenbelasting speelde het hogere gewicht een rol. De auto valt namelijk twee klassen hoger, wat later meer belasting betekent. Het vermogen vond ik minder belangrijk; 136 pk en 395 Nm koppel zijn ruim voldoende. Bovendien accelereert de 39 kWh-variant in 8 à 9 seconden naar de 100 km/u, wat voor mij snel genoeg is.
Na veel wikken en wegen kwam ik tot de conclusie dat ik zelden meer dan 300 km per rit rijd. Een kleinere accu is lichter, goedkoper en duurzamer. Ook omdat ik vooral woon-werkverkeer rijd, is een “mega-accu” voor mij niet nodig. Snelladen kan met maximaal 50 kW, wat misschien niet spectaculair is, maar voldoende voor mijn gebruik. Voor langere ritten heb ik bovendien nog een cabrio mocht ik echt ver weg willen gaan.
De aanschaf
Ik vond in Duitsland, op slechts een uur rijden van de grens, een Kona met bijna alle opties die ik graag wilde: panoramadak, head-up display, stoelverwarming, het 10-inch navigatiescherm, adaptive cruise control en een mooie donkerblauwe kleur. In Nederland kon ik dit specifieke pakket niet vinden voor een vergelijkbare prijs. Na de auto bekeken te hebben, zette ik in Duitsland mijn handtekening.
Twee weken later kon ik de Kona ophalen. Het was pas de tweede keer dat ik in een elektrische auto reed (eerder had ik kort in een Tesla Model 3 gezeten). Ik was direct onder de indruk van hoe stil de Kona is. Bij 130 km/u hoor je natuurlijk wat windgeruis, maar vergeleken met mijn oude Mazda 2 is het een wereld van verschil. De auto rijdt comfortabel, stuurt licht en soepel. Adaptive cruise control en lane assist werkten uitstekend – tijdens de hele terugrit op de snelweg functioneerde alles vlekkeloos.
Het verbruik van mijn eerste rit was 13,5 kWh per 100 km, terwijl ik veel stukken 120 km/u reed en soms de sportmodus gebruikte. Bij een constante 100 km/u, mijn normale snelheid, verwacht ik dat hij nog zuiniger is. Ik merkte nu al dat 495 Nm aan koppel eigenlijk te veel is voor de auto met voorwielaandrijving, in de sportmodus merkte ik dat die al aan het slippen was als ik flink het gas gaf.
Comfort en ervaring
De stoelen zitten prettig en bieden goede zijdelingse steun. Na 100 km rijden had ik nergens last van. De stoelverwarming verdeelt de warmte gelijkmatig en voelt zeer comfortabel. Aanvankelijk was ik bang dat stoffen stoelen minder fijn zouden zijn; ik had liever leren stoelen met ventilatie gehad, maar die waren in dit modeljaar niet beschikbaar bij de 39 kWh-variant. Uiteindelijk mis ik het leer helemaal niet – de Kona zit zelfs beter dan de Tucson van mijn ouders uit 2016 die dus wel leren stoelen met geperforeerd leer hebben. Eigenlijk voelt alles verfijnder: de stilte tijdens het rijden, de assistentiesystemen, de stoelen en het rijgedrag, zeker vergeleken met mijn Mazda 2.
Laden en praktische zaken
Thuis probeerde ik direct laden via het gewone stopcontact (granny charger, 230V). Dat werkte prima, en het is prettig dat je de laadstroom kunt instellen. Ik wil binnenkort een vaste laadpaal laten installeren. In mijn straat staan bovendien twee publieke laadpalen (11 kW), handig als ik sneller wil laden.
Van tevoren had ik al uitgezocht welke laadapps en -passen handig zijn. Ik heb gekozen voor E-Flux, omdat die veel laadpalen ondersteunen. Misschien dat er betere opties zijn, maar ik verwacht de publieke laadpalen weinig nodig te hebben.
Eerste indruk
Tot nu toe ben ik erg tevreden. Geen minpunten gevonden, en ik moet nog meer kilometers maken om een volledig beeld te krijgen. Maar de overstap van mijn Mazda 2 naar de Kona voelt nu al als een grote stap vooruit.
De overstap naar elektrisch rijden voelde voor mij als een hele nieuwe stap. Na zeven jaar in mijn Mazda 2 te hebben gereden, was het best bijzonder om opeens in een moderne auto te stappen die zoveel rust en comfort biedt. Het is niet alleen een praktische keuze geweest vanwege duurzaamheid en lagere kosten, maar ook een keuze die mijn dagelijkse ritten leuker maakt.
Het “stil wegrijden” geeft een speciaal gevoel, en ook de eerste keer regeneratief remmen voelde alsof ik echt in een nieuwe generatie auto’s zat. De Kona geeft me meer vertrouwen op de weg, mede door de rijhulpsystemen, maar ook gewoon door hoe stevig en comfortabel hij rijdt.
Wordt vervolgd....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion | Head-Up | Adaptive cruise | Camera | Carplay | Krell Audio | Keyless | Navigatie | Digital Cockpit | Climate control
- 2021
- 76.455 km
![Hyundai Kona EV Comfort 64 kWh 3 fase [ Adapt.cruise Trekhaak Camera Apple/Android ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58165747/0-1c4e1d262032e0941c6ecfa1db8c08ef.jpg)
Hyundai Kona EV Comfort 64 kWh 3 fase [ Adapt.cruise Trekhaak Camera Apple/Android ]
- 2022
- 81.028 km

Hyundai Kona 1.6 GDI 141pk HEV Comfort Automaat | Camera | Climate control | Draadloos carplay | Adaptive cruise control | Keyless entry | LED koplampen | Lichtmetalen velgen | Navigatie | Parkeersensoren
- 2023
- 42.785 km