Hyundai Kona Electric 64kWh Fashion (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Fashion |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Eerste ervaringen
- 5.000 km
Sinds januari 2022 zijn we in het bezit van een nieuwe Hyundai Kona Electric 64 kWh. We hebben de Fashion-uitvoering. De Premium-uitvoering heeft wel wat extra goodies (elektrisch verstelbare stoelen en parkeersensoren voor) maar we vonden dit de meerprijs en extra levertijd niet waard.
COMFORT EN RIJDEN
Mijn eerste ervaringen (na 5000 km) zijn positief. We ervaren de stoelen als goed, zitten fijn. Het elektrisch rijden is heel prettig, altijd koppel aanwezig. De auto is onder de 100 km/h gewoon snel. Erg fijn bij invoegen of als je naast een ‘petje’ staat bij het verkeerslicht.
We zoeken voornamelijk comfort en niet zozeer sportiviteit in een auto. We vinden de Kona wel aan de stugge kant. Je merkt ook duidelijk dat de voorwielen niet altijd het vermogen kwijt kunnen bij het sportief wegrijden, een achterwielaandrijver (bijv. IONIQ 5) lijkt me beter passen bij een EV.
Het infotainment-systeem en de bediening van o.a. de verwarming en de navigatie werken fijn en intuitief (groot verschil met de ID.3 waar we ook in hebben proefgereden!).
BETROUWBAARHEID
Betrouwbaarheid is tot nu toe goed. Eén keer is de smart cruise control uitgevallen op de snelweg, het was toen donker en vrij mistig. Het cruisecontrolsysteem werkt verder goed.
VERBRUIK EN LADEN
Het verbruik is tot nu toe 16.2 kWh/100km. Ik houd me aan de snelheid (ongeveer 5 km/h over de limiet op de teller). Het verbruik loopt wel rap op ’s avonds op de snelweg of in Duitsland, zeg zo rond de 22 kWh/100km. Daarmee is een range van meer dan 400km in de zomer haalbaar en dit is meer dan goed genoeg. Bij lange ritten in Duitsland zal de range afnemen. Ik rijd meestal in de ‘eco’ of ‘comfort’ stand.
Het AC-laden gaat prima aan de publieke laadpalen. In onze gemeente is dit ook erg goedkoop, rond de 25 ct/kWh incl. btw. Daarmee bedragen de elektriciteitskosten zo’n 4 a 5 ct per kilometer. Het DC-snelladen heb ik alleen een paar keer geprobeerd als test. De concurrenten hebben sneller DC-laden maar we hebben DC-snelladen nog niet nodig gehad. We proberen de auto tussen de 20% en 80% lading te houden.
RIJHULPSYSTEMEN
De rijhulpsystemen zoals dodehoekherkenning werken goed maar staan soms wat agressief afgesteld met wat irritante piepjes tot gevolg. Motorfietsen worden ook gedetecteerd. De rijbaanassistentie volgt de baan beter op iets hogere snelheid. Op de 60 km/h buitenwegen moeten we dit systeem uitzetten, want soms stuurt hij dan te ver van de kant van de weg. De Kona snapt de belijning niet. Met tegenliggers is dat gevaarlijk. Het is ook jammer dat de Kona niet snapt dat je het stuur vast hebt zonder dat je het stuur beweegt. Je moet dus elke halve minuut of zo een kleine stuurbeweging maken, ook al heb je het stuur gewoon vast.
Flipperen, dus de regeneratie op de elektromotor sterker of zwakker zetten, heeft wat gewenning nodig maar werkt prettig. Je kunt met de linkerflipper helemaal tot stilstand komen. Met het gaspedaal kan je dan nog een beetje bijsturen waar je tot stilstand komt. Heel prettig en relaxed rijden, je hebt het rempedaal eigenlijk nauwelijks nodig.
Het Bluelink-systeem waarmee je de auto vanaf je iPhone/Android kan bedienen (bijv. bekijken hoe ver de auto is opgeladen) werkt wel, maar niet meer dan dat. Hier kan Hyundai echt nog grote stappen zetten in het gebruiksgemak.
LOOKS
Ik vind de Kona overigens niet zo mooi, de positie van de knipperlichten vind ik bijvoorbeeld niet mooi en ook de voorkant is maar ‘mwah’. Mijn partner vindt de auto wel geslaagd. We hebben de Kona vergeleken met de e-Niro en de ID.3. De e-Niro is de betere auto maar past nauwelijks in onze garage en de ID.3 vonden we wel fijn rijden maar de software was een totale ramp. Bovendien hebben we een voorkeur om geen VAG-product te kopen.
CONCLUSIE
Prettige auto in het gebruik, zeker geen spijt!
15 duizend km
- 15.000 km
We hebben nu 15 duizend kilometer afgelegd met de Kona. We zijn nog steeds tevreden. Er zijn geen mankementen opgetreden. Op het forum van Tweakers zijn er wel veel mensen met een lege 12 Volt-accu, maar daar hebben wij (nog) geen last van gehad.
Comfort gaat wel naar 4 sterren. Goed zijn de fijne stoelen, het soepele rijden, kwaliteit van het infotainment systeem, de achteruitrijcamera, de cruise control en de range. Nadeel zijn de wielspin soms bij nat weer (het blijft een voorwielaangedreven auto natuurlijk), de BlueLink app, de soms wel enthousiaste veiligheidssystemen. De cruise control is betrouwbaar maar is wel eens uitgevallen in mist en bij zeer regenachtig weer. De ruitenwissers gaan niet naar de neutrale stand als je de auto uitzet (kom op Hyundai… het is 2022). Het geluidsysteem is niet zo goed en de auto is tamelijk luidruchtig.
Laatst hebben we een brandstof-Audi gehuurd tijdens een vakantie maar elektrisch rijden vind ik veel fijner.
Laden en snelladen gaat goed op de langere ritten, daar hebben we geen problemen mee gehad. Verbruik tot nu toe is een uitstekende 14,8 kWh/100 km. Met echt koud weer hebben we niet gereden. We rijden eigenlijk bijna altijd in Eco.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Hyundai Kona Electric

AutoWeek Test - Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric - Back to Basics

Zo ver komt de Hyundai Kona Electric 64 kWh in de praktijk

Hyundai Kona Electric vs. Cupra Born - Dubbeltest
