Hyundai ix35 2.0i CVVT Business Edition 2WD (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ix35 2.0i CVVT Business Edition 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 22.817 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Eerste indruk
- 22.981 km
Na het plotseling overlijden van mijn Santa Fe, is mijn keuze gevallen op een iX35 Business edition, uitgevoerd als iCatcher. dwz. met panorama-dak, navigatie met achteruitcamera, 18" LMV, LED dagrijverlichting. De kleur is zwart. De motor is een 2.0 CVVT met handgeschakelde 5-bak.
In vergelijking met mijn Santa Fe (2007) is de iX35 een heel complete auto. Zelfde hoge zit en veel binnen ruimte. Kofferbak is iets kleiner maar nog steeds ruim voldoende. Instrumentarium tov de Santa Fe is een enorme sprong voorwaarts. Zeker het geïntegreerde navigatie-systeem met achteruitrijcamera is topper. Klokken zijn mooi in neonblauw en alles is electronisch uitgevoerd. Stoelen (half-leder) zitten comfortabel. Verstel mogelijkheden zijn iets beperkter. Lende steun doet volgens mij niets. Stuur is in hoogte en diepte instelbaar.
Uiterlijk is de iX35 een stoere auto. Althans dat is de algemene reactie die ik heb ontvangen. Op dit moment staat hij op de iets grotere winterbanden (17") van mijn vorige Santa Fe. Dat geeft de wagen een nog wat stoerder uiterlijk.
Qua rijden is het even wennen. Ik heb zelf 20 jaar diesel gereden en dan is overstappen naar benzine weer anders autorijden. Gas-pedaal voelt wat zenuwachtig aan en het is nog even zoeken naar een goede balans (koppelen/gas) bij het wegrijden. Het vermogen van de 2.0CVVT is ruim voldoende maar houdt niet over. De trekkracht van mijn vorige 2.2Crdi is wellicht een niet helemaal fair vergelijk. Rijcomfort ligt op een wat hoger niveau dan de Santa Fe, maar het stuur voelt nog wat onwennig aan. De bekrachtiging voelt niet helemaal lineair aan bij de verschillende snelheden. Geluidsniveau in de auto is bijzonder laag. Ik heb de indruk dat ik alleen het rollen van de (winter)banden hoor.
Toch wat puntjes van kritiek. Afwerking ligt op een wat lager niveau dan de Santa Fe. Er zijn meer kraakjes en piepjes, zeker het kraken van de armsteun (zie ook andere reviews) is hinderlijk. Ook het plaatwerk van het portier aan de bestuurderszijde zit los van de dwarsbalk (zie ook in andere reviews) en maakt bij het dichtgooien een raar dof geluid. Wordt onder garantie gerepareerd.
Ik besef dat het nog wat vroeg is voor een complete review. Comfort en prestaties van de ix35 kan ik al redelijk beoordelen. Betrouwbaarheid is in dit stadium nog lastig. Gebruikskosten zijn, zeker in vergelijking tot mijn vorige Santa Fe 2.2Crdi, een stuk lager. Wegenbelasting scheelt sowieso al 75%!
wordt vervolgd!
eerste maand ervaring
- 24.741 km
Nog steeds zeer gelukkig met m'n iX35; De eerdere problemen, kraken van de armsteun en het loslaten van het plaatwerk van het portier zijn (onder garantie) prima opgelost. Tegenvaller, deze eerste maand, is het verbruik. Het verbruik varieert tussen 9,8 en 10,8 liter per 100km (gemeten aan de pomp) terwijl mijn rijstijl op voornamelijk snelwegen toch redelijk rustig genoemd kan worden. Ik rijd wel met 235/55 winterbanden, maar toch.... qua kosten krijgt de iX35 van mij dus 1 ster minder. Ik ben benieuwd wat het verbruik met de standaard zomerbanden zal zijn.
Inmiddels heb ik het navigatie-systeem bij de dealer laten updaten (169 euro) zodat deze ook op de A2-randweg van Eindhoven niet meer verdwaalt.
Ondanks voldoende PK's van de 2.0 CVVT blijf ik de trekkracht van mijn vorige Santa Fe 2.2 CRDi missen. Vandaar ook 1 ster minder voor prestaties.
half jaar verder
- 32.285 km
Eindelijk een periode met de orginele 18" inch zomerbanden gereden; verbruik is hierdoor gedaald van ca. 9,8 ltr/100km naar 8,9ltr/100km. Valt toch nog enigszins tegen. In combinatie met een (te) kleine tank is de actie-radius beperkt tot ca. 500km, wat betekent dat ik elke week de pomp moet opzoeken. Jammer! Verder ben ik nog steeds heel tevreden over m'n iX35. Klein puntje van kritiek: Afgelopen periode een paar keer gereden met harde (zij-)wind. Ik merk dat je dan je handen stevig aan het stuur moet houden en volle concentratie op de weg moet houden om de juiste lijn te blijven volgen. Ik vermoed dat het komt door een combinatie van zij-wind gevoeligheid en de toch ietwat onnatuurlijk aanvoelende stuurbekrachtiging. al met al ervaar ik dit als vermoeiend autorijden.
1 jaar later: verkocht
- 46.000 km
We zijn nu ruim 1 jaar en 24000 km verder en ik heb de Hyundai iX35 verkocht. De ietwat tegenvallende prestaties (verbruik en motor-vermogen) hebben mij doen besluiten deze mooie wagen te verkopen en over te stappen naar een (gebruikte) volvo XC60 D5 aut. Je kan deze auto's niet eerlijk met elkaar vergelijken, dus dat doe ik dan ook niet.
Ik ben zeer tevreden geweest over de iX35, maar het verbruik en de bijbehorende kleine actieradius vielen mij toch tegen. Verder alleen maar positief over de auto, mooi design, goede kwaliteit van de afwerking, ruim en comfortabel. Volgende eigenaar zal er nog veel plezier aan beleven!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai iX35 2.0 CRDi – 2012 – 524.296 km - Klokje Rond

Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

Rij-impressie Hyundai iX35 Fuel Cell

Hyundai ix35 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD (2010)

Test: Hyundai ix35 1.6 GDI - Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
