Hyundai Ioniq Electric Premium Design (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium Design |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 28.500 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Particulier of autodealer
- 28.500 km
In oktober kreeg mijn auto (citroën Cactus) motorkuren. Niet gek na alle commotie rondom de Stella motoren en al snel de keuze gemaakt om een andere auto te kopen. Maar wat dan? Heb met de kennis van toen gekozen voor electrisch en ben op zoek gegaan naar een auto met een bereik van 250-300 km. Al snel ging het tussen de Hyundai Kona of Ioniq. Allebei met een 38kw accu. Via talloze reviews bleek vooral de Ioniq door zijn vorm zuinig te zijn en veel kilometers uit het accupakket te kunnen halen. Daarnaast vond mijn vrouw de beenruimte van de Kona achterin te kort schieten. Bij veel dealers gaan kijken maar we kwamen niet tot overeenstemming. Ik wilde namelijk niet het basismodel maar de comfort, omdat daar een app voor je telefoon bij zat met bijbehorende voordelen. Toen zag ik dat er bij een particulier in Venlo een premium te koop stond voor een nette prijs. Maar geef je 20.000 euro uit dan denk je wel 2x na om dit niet via een dealer te doen. Er zat bij aankoop nog ruim 1,5 jaar fabrieksgarantie op de auto, en na een lange testrit was ik om. Hij bevalt me uitstekend. Geen piepjes of kraakjes, alle luxe aan boord en met een verbruik van 12,5KW per 100km tik ik regelmatig de 280km bereik aan en heb ik nog 20 procent accu capaciteit over. Geen klachten tot op heden.
Een jaar Ioniq gereden
- 41.789 km
Het is nu een jaar geleden dat ik de Hyundai Ioniq 38kw gekocht heb. Hij bevalt nog steeds uitstekend. Ik was de laatste tijd benieuwd wat de kosten straks zouden zijn van het behouden van de app functionaliteit. De 5 jaar garantie loopt volgend jaar af en daar zat ook de app bij inbegrepen. De kosten van de live services zijn vanaf volgend jaar €9.90 per maand.
Het gemiddelde verbruik afgelopen 12 maanden kwam op 13,3 KW per 100km. In de zomer kon ik met gemak 250km rijden en dan nog 80km over hebben. Ik heb de accu altijd boven de 20% gehouden en wanneer we niet ver weg moesten max. 80%.
In de winter bij vrieskou heb je wel een stuk minder actieradius. +/- 200km in de praktijk.
Ook onze vakantie naar Frankrijk was prima te doen. 700km, 3x geladen onderweg en cruisecontrol op 110km p/u.
Sinds Juli kan ik thuis laden dus mijn kosten zijn omgerekend €3,00 per 100km. En dan reken ik de zonnepanelen niet mee.
Over een paar maanden weer een update.
En doorrrrrr
- 46.000 km
Vandaag het abbonement voor de live services afgesloten. Kosten voor deze auto vallen reuze mee. 29,95 per jaar. Auto rijdt voor de rest nog steeds super. Af en toe zou ik iets meer actieradius willen, maar dat is een luxe probleem. Hoef op de zomervakantie na nooit onderweg richting een bestemming tussentijds te laden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort - Plus
- 2021
- 111.829 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Comfort Automaat
- 2020
- 56.437 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Comfort Automaat / Dealer onderhouden / Accu SoH 100% / EAER 52 km / Adapt. CC / Stuur- en stoelverwarming / Bluelink navigatie / Apple Carplay Android / Winterwielenset inclusief /
- 2020
- 56.437 km