Hyundai Ioniq 5 73kWh Style (2022)

Hyundai Ioniq 5 73kWh Style (2022)

UitvoeringIoniq 5 73kWh Style
Bouwjaar2022

auto die eigenlijk alles goed doet

In februari hebben wij deze auto nieuw gekocht. Het was eigenlijk nog de bedoeling dat onze trouwe Honda FR-V nog heel even door zou rijden (bouwjaar 2007!) maar nadat deze tijdens een vakantie in Italië ons voor het eerst even in de steek liet (kapotte dynamo) zijn we toch op zoek gegaan naar vervanging. We hadden geen zin in zorgen over andere mogelijke mankementen die zouden kunnen gaan komen bij het oudje.

Eerst dachten we aan een benzine auto. Hij moest in ieder geval ruim zijn en geschikt voor een gezin van 5 en er goed uit zien en/of karakter hebben. We kwamen daar niet goed uit: Een (Grand) Scenic? (twijfels over betrouwbaarheid). Alfa Stelvio? (mooi voor een SUV maar lelijk voor een Alfa en iets te patserig). Honda CR-V? (twijfelachtig uiterlijk).

Toevallig had ik vlak voor de zomer in 2021 een proefritje gemaakt met een Ioniq 5 toen een paar banden van de Honda vervangen moesten worden. De Ioniq 5 was een dag eerder binnengekomen, ik was benieuwd en er was even tijd om een klein rondje te maken. Ik was geen fan van Zuid-Koreaanse auto's. Degenen die ik gereden had vond ik altijd vreselijk vaag sturen en een matige wegligging hebben. Verder vond ik ze saai en karakterloos. Dat laatste was in ieder geval niet van toepassing op de Ioniq 5. Naar mijn idee is het één van de sterkste ontwerpen van de laatste tijd. Een soort van Lancia Delta x 1.3 met een compromisloze uitwerking. Ook het rijden beviel meteen. Niet supercommunicatief maar wel vlezig. Wegligging fantastisch. En lekker snel. Dat instant koppel maakt meteen indruk.

Na een rekensommetje met gebruikskosten meegerekend over een langere tijd blijkt ondanks de hoge aanschafprijs zo'n elektrische auto concurrerend met een pakweg 3 jaar oude CR-V. Dus proefritjes gemaakt met vriendin en kinderen. Met name de kinderen waren meteen weg van de auto. Gaaf uiterlijk, lekker snel optrekken en belachelijk veel ruimte achterin. Keuze gemaakt. Nog even voor de vorm gekeken naar een ID4 maar deze kan eigenlijk op geen enkele manier opboksen tegen de Huyndai: Uiterlijk niet heel sterk en vrij lomp, 125 kWh snelladen i.p.v. 230kWh. Interieurafwerking en multimedia systeem minder. 2 jaar garantie i.p.v. 5 jaar. Minder snel. Minder fijne rij-eigenschappen etc.

We hebben gekozen voor de grootste batterij (73kWh) met warmtepomp. Range is alles als je ook op vakantie wil. Uitvoering Style omdat deze eigenlijk alles heeft wat je nodig hebt en stoffen bekleding (hebben we liever dan leer/halfleer). Kleur Lucid Blue (donkere kleur vonden we niet goed passen bij het ontwerp en wit is zo wit en Gravity Gold is iets over de top). Interieur in de lichte variant vonden we het mooist en meest ruimtelijk.

De auto bevalt heel erg goed. We hebben nu 11.500 km gereden en voor 3 vakanties gebruikt. Verder wordt de auto voor een deel voor werk gebruikt en bijvoorbeeld voor het wegbrengen van kinderen naar uitwedstrijden.
Probleem met hobbelig weggedrag hebben we niet gehad. Er zitten Michelin Cross Climate 2 banden onder. (Onbegrijpelijk dat niet iedereen deze all-season banden gebruikt: nooit meer banden wisselen, geen dure extra velgen nodig en toch uitstekend op sneeuw en in de zomer). De wegligging is fenomenaal. De auto is stil (bij hogere snelheden een beetje windgruis en op slecht wegdek kan je de banden uiteraard horen). In de bergen is de sportstand erg prettig omdat dan de besturing directer is. Als je eenmaal gewend bent aan de sportstand is de normale stand een beetje vaag overigens. Ik gebruik vaak de I-pedal. Daarmee kan je heel goed doseren. De rem gebruik je dan bijna niet meer. Heel fijn is ook de achteruitrijcamera. Het is een vrij grote auto dus dat helpt echt met inparkeren.

De 218 pk zijn altijd ruim voldoende. De auto voelt erg snel aan (en is dat ook). Geen moment heb ik het gevoel gehad de dual motor versie nodig te hebben. Het verbruik in Nederland werd naar de zomer toe zo 16-18 kWh per 100km. In het begin in de winter was dat ongeveer 18-19. Op vakantie blijkt het het snelst te zijn om gewoon door te karren met 130 km/u. Het verbruik wordt dan wel hoog (24-27kWh per 100km) maar door de snelle laadtijden is na een plaspauze de batterij weer bijna vol. Bij Ionity laders haalt de auto ook echt 210-225 kWh en is in 20-25 minuten de auto van bijna leeg weer bijna vol. Ideaal is om elke 200 a 300 km te stoppen en te laden. Aangezien mijn gezinleden dan toch even naar de WC moeten kost het laden dus geen tijd eigenlijk. Zelfs in Frankrijk gaat dit (meestal) goed. Laden bij de speciaal voor niet Tesla-rijders geselecteerde Tesla-laders lukte ons overigens niet. Vanaf de grens met Spanje zijn we (met wat problemen tussen Le Mans en Rouen) in 1 dag naar Utrecht gereden.

De bediening van het Multimedia systeem is ok maar kan nog wel wat beter als je Apple en Google systemen gewend bent. Op vakantie hebben we uiteindelijk Apple CarPlay gebruikt met Google Maps. Slecht is dat de standaard navigatie Ionity laders niet herkend terwijl je notabene het eerste jaar een gratis abonnement krijgt op snelladen bij Ionity. Het standaard geluidssysteem is niet geweldig maar voldoende voor nieuwsprogramma's en Radio 538-achtige stations. Ik weet niet of de Bose update de moeite waard is aangezien men daar ook niet laaiend enthousiast over is.

Ruimte is als gezegd belachelijk groot op de achterbank. Voorin ook lekker veel ruimte en opbergbakken. Kofferbak is voor ons prima met 527 liter en de mogelijkheid nog wat naar het dak te stapelen. Frunk gebruiken we alleen voor de laadkabel op vakantie.

Al met al een super auto waar we hopelijk lang mee gaan rijden.

Aanvullende notities:

-De keuze voor de Style-versie was natuurlijk ook een financiële. Voor mij was alleen de stuurverwarming nog wel een aardige optie en misschien de iets betere geluidsinstallatie. 4000 euro is dan te gortig.
-Levertijd: bestelling begin september 2021, levering halverwege februari 2022. Ongeveer 5,5 maanden dus. Ter vergelijking: een collega heeft eind september 2021 een Audi Q4 besteld. Deze is nu in augustus 2022 nog steeds niet geleverd.
-Laden in Frankrijk ging als gezegd goed als er voldoende Ionity (of andere goede) laders zijn (Zuid-west Frankrijk is bijvoorbeeld prima). Wij hebben gereden op zaterdag in het hoogseizoen. Parijs hebben we bewust gemeden vanwege mogelijk wachttijden bij laders en files. Het 'gat' tussen Rouen en Le Mans was wel vervelend. Deels door een beperkt aantal supersnelladers, deels door een stroomstoring en deels door het ook beperkte aanbod van 50kW laders als back-up. Kostte ons wel 3 uur aan geklooi op een verder vlekkeloze reis.
-Aerodynamica: aan het hoge verbruik bij hogere snelheden is wel te zien dat de aerodynamica niet optimaal is. Ik ben benieuwd of de Ioniq 6 dat beter gaat doen (ziet er m.i. wel minder goed uit en zal wat minder praktisch zijn waarschijnlijk). In die zin snap ik wel dat een liggende achterruitenwisser ook niet is aangebracht. Wellicht hadden ze deze 'op zijn kop' onder de spoiler aan kunnen brengen. Het is uiteindelijk toch wel een klein gemis.
-Rijhulp: ik gebruik alleen de adaptieve cruise control. Deze werkt goed. Alleen bij het uitschakelen zou deze i.c.m. regeneratie wel minder heftig kunnen afremmen. Ik vind zelf de lane-keeping assist irritant. Het is toch alsof een bijrijder de hele tijd aan je stuur zit te trekken. Misschien is het wennen. Mijn vriendin vindt het wel prima. De highway assist vind ik echt vreselijk. Maar waarschijnlijk zou ik dat bij elke auto zo vinden. Vanaf fabriek wordt die ingeschakeld bij het inschakelen van de cruise control. Gelukkig kan dat uit. Lane-keeping assist moet wel voor iedere rit met een druk op de knop aan het stuur worden uitgeschakeld. Schijnt iets met NCAP-rating te maken te hebben geloof ik.
-Snelladen winter: gaat inderdaad minder snel dan in de zomer. Ik heb het echter niet zo vaak gedaan om een goed beeld te krijgen. Wel aardig is dat ik begin mei bij een Fastned lader stond. Bij 60% accu was de laadsnelheid maar max. 122kWh. Echter een BMW iX3 die aan de zelfde laadunit stond haalde op dat moment slechts max. 72kWh (ook bij accu 60% vol).

afspraak gemaakt voor batterij pre-conditioning

Het is dus nu duidelijk: ook de bestaande Ioniq 5’s krijgen de pre-conditioning van de batterij om in koude omstandigheden optimaal te kunnen snelladen. Ik heb een afspraak in november. Erg fijn voor de wintersport straks.

Iets over verbruik, range en range-anxiety

Over het algemeen houd ik mijn verbruik niet bij maar hierbij 2 voorbeelden. Laatst ben ik met het gezin van Utrecht naar Geldern in Duitsland gereden, De omstandigheden waren vrij ideaal: 14-20 graden en geen regen. We reden met 2 volwassen en 3 kinderen en een klein beetje bagage. Bandenspanning 2,7bar voor en 2,8 achter. Michelin CrossClimate 2 banden.
Airco op 18,5 graden en laagste stand. Rijmodus normaal. Regeneratie op stand 3 of I-padel. Heen overwegend Cruisecontrol op 103 in Nederland. Klein stukje (10km) Duitse snelweg 120-125. Stuk provinciale weg (19km) met overwegend 70. Terug ongeveer hetzelfde maar iets sneller in Nederland (105-110).

Heen en terug was de rit 282km. Bij thuiskomst was er van de 100% nog 36% batterij-inhoud over, ofwel 148km. Range totaal zou dan 430km zijn (of waarschijnlijk ca. 10km meer.) Verbruik gemiddeld 16,5kW/h. (alles volgens boordcomputer).

Een andere keer zijn we onder vergelijkbare omstandigheden naar Aken gereden. Terug wel wat harder gereden (iets meer dan 120). Was precies 400km en we hadden nog 1% batterij over. Dat klinkt misschien een beetje eng maar dat is het niet. Als je de nog af te leggen afstand vergelijkt met de range die je nog hebt kan je heel precies je snelheid aanpassen. De laatste 20-30 km vanuit Aken zijn we wat langzamer gaan rijden omdat de range net iets lager was dan de nog af te leggen afstand. Dan zie je de range weer wat omhoog kruipen tot boven de af te leggen afstand en zo kan je dus heel nauwkeurig plannen. Je moet dan wel zeker zijn van een laadpaal aan het einde van de rit natuurlijk.

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5