en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10.500 km |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Eigenlijk compleet idioot dat je door het chiptekort méér voor een demo met 10.500 km op te teller betaalt dan de cataloguswaarde. Vreemde tijden.
Ik heb veel verschillende auto's gehad, van VW, Jeep, Saab, Renault, Audi tot recent een Lexus (deze keer een youngtimer) en wilde graag over gaan op elektrisch. Shortlist:
- Kia EV6
- VW ID.4
- Hyundai Ioniq 5
- Skoda Enyac
- Tesla model 3
De VW en Skoda vielen - ondanks praktische ruimte - (hond, regelmatig surfspullen etc) toch al snel af. Zeker nette auto's om te zien maar tjonge zeg wat een armoedige afwerking (mn ID.4) en opties vergeleken met de Koreanen. Kijk bij de Tesla model 3 (heb testritje in longrange gereden) weet je dat de afwerking nogal minimaal is. En dan bedoel ik niet minimalistisch qua design maar ook de afwerking zelf (beetje niveau Lada), maar.... daar staat wel iets unieks tegenover en dat is de actieradius en ronduit spectaculaire acceleratie. En daar kun je natuurlijk voor kiezen (bijna ook gedaan) waarbij je de afwerking voor lief neemt. Maar bij de VW? Waar blinkt die in uit t.o.v. de EV6 of Ioniq 5? Het kon mij niet overtuigen.
De model 3 viel af omdat deze toch niet praktisch genoeg was (bank kan bv niet plat wat onhandig is met hond / surfspullen) en je ziet ze wel héél veel. Beetje de VW Golf van nu?
Ik twijfelde tussen de EV6 en Ioniq 5. Waarbij ik de EV6 - zoals in meeste test ook aangegeven - net wat dynamischer vond maar de Ioniq 5 wat praktischer en meer comfortabel. De EV6 in mijn ogen nét wat minder smaakgevoelig (alhoewel...) dan de Ioniq 5. Eerlijk is eerlijk... de beschikbaarheid was uiteindelijk doorslaggevend. Ik kon een demo Ioniq 5 lounge komen die nét beschikbaar was gekomen. Meteen toegeslagen want wat is het toch een opvallende auto en geweldig comfortabel.
Nou wat bevalt me goed?
- comfort -- heerlijke stoelen (zeker in mijn lounge versie)
- actieradius; tuurlijk minder dan opgegeven maar prima
- niet vergelijkbaar met Tesla maar vlog genoeg
- elektrisch rijden....wat een genot (geldt ook de andere EV's)
- ruimte; kofferbak prima maar vooral de zitruimte voor + achter is geweldig vanwege de lange wielbasis
- hij lijkt van 'n afstandje compact maar is echt énorm groot als je dichterbij staat
- fully loaded met nuttige functies maar ook met minder nuttige (maar soms leuke show-off gadgets)
- verbruik is voor mij prima, het scheelt overigens flink of je 80 - 100 of 120 km/u rijdt in verbruik. En wat 'n snelheid qua opladen. Ok, 300khw zou mogelijk moeten zijn maar snelste dat ik tot nu toe heb gehaald is 185 (ver van de specs maar nog steeds supersnel)
- ... o ja, en ik heb afgelopen weekend de stofzuiger op de V2L aansluiting gezet als eigen stroomvoorziening. Dat V2L is nu nog meer een gimmick maar is wel de toekomst (zeker in combi met zonnepanelen)
Wat bevalt me minder
- zoals wel vaker te lezen in (internationale) reviews lijkt er heel soms 'n trilling in de banden te zitten
- schijnbaar vanwege het chip tekort, klappen de deurgrepen niet automatisch naar buiten wat wel bij een lounge zou moeten zijn. En dat maakt de deurgrepen heel onhandig in gebruik
- ....nog veel idioter is dat er een soort semi-keyless entry is. Als je in de buurt komt klappen de spiegels 'als begroeting' uit en kun je deur openen maar pas nadat je op de deurgreep duwt (dan pas ontgrendelt de auto). Waarom wel via afstand bediening je auto laten parkeren maar geen volledige keysless entry??
- gordels achter rammelen. Dit is echt een designfout van jewelste....het ijzeren stukje van de gordel rammelt tegen de deurpost en dat merk je vooral op een slecht wegdek. Dat had heel makkelijk voorkomen kunnen worden en doet echt afbreuk aan de kwaliteitsbeleving (moet de gordel nu zelf beetje wegduwen om gerammel te voorkomen)
- Apple Carplay is niet draadloos...in zo'n hightech auto? Kom op zeg... (geldt ook voor geen USB-c)
- Navigatie i.c.m. head up is ge-wel-dig maar wat echt een misser is, is dat je geen goede suggesties krijgt naar laadstations op je route zoals bv bij Tesla; dat als je bv een route van Eindhoven naar Amsterdam instelt, dat de navigatie dan zelf het advies geeft om bv even bij te laden in Utrecht ofzo. Maar...misschien is dat 'n update die nog komt?
- rijdersstoel lijkt schoefje lost te zitten en 'wiebelt' daardoor. Dit merk je vooral tijdens het optrekken. Dit wordt alsnog oplost door de garage want dat was al een aandachtspunt en zou zijn opgelost bij levering maar dat bleek niet het geval te zijn (kritiekpunt voor Hyundai dealer voor de matige oplevering; stoel probleem niet opgelost, auto niet schoongemaakt zoals besproken, pas bij levering aangeven dat trekhaak voorlopig niet geleverd kan worden; overmacht maar meld het gewoon even eerder...)
Ok de lijst met 'wat minder goed bevalt' lijkt lang maar onderaan de streep ben ik énorm blij met m'n Ioniq 5. Wat een comfort, wat een opvallende auto (ok smaakgevoelig), ruim en vol met geweldige opties van stoelkoeling tot fijne hulp systemen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.