Hyundai i20 1.2 i-Motion (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | i20 1.2 i-Motion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 145.600 km |
Update 145.600 km, 46 maanden
- 145.600 km
Het doek is gevallen, de kogel door de kerk, ook omdat het (nu) kan.
Een paar maanden geleden is de Hyundai I30 ingeruild op een Chrysler Sebring 2.0L. Maar niet naar volle tevredenheid van mevrouw, zij wenste nu een automaat! Met een motor nog wel! (Prinsessen gedrag) Om vrouwlief tevreden te stellen struinde ik het land af naar opties. Een jonge, mooie, Hyundai Sonata was niet te vinden. Het verlangen naar een V6, zoals in de cabrio, bleef groot. Een Jeep Cherokee misschien?
138.000km: De deurbel gaat, een man in overall, NAM op zijn rug, bouwhelm en laarzen aan, vraagt of ze naar olie mogen gaan boren op de oprit. “Naar olie boren?” Jawel, de I20 laat weer wat druppels vallen. De dealer reageert fantastisch; ik rij langs, zij kijken, kan de auto laten staan, leenauto mee, en 2 dagen later gerepareerd (geen kosten, alles onder garantie) weer ophalen. Een losgelopen plug/uitgedroogde pakking. Fijn dat er na bijna 4 jaar en 138k nog een jaar garantie is! Hulde en lof voor de service van dealer Visscher in Tiel. Betrouwbaarheid auto icm de dealer 6 sterren!
145.500km: Door familieomstandigheden regelmatig 250 tot 380km per dag gereden. Probleemloos! Heerlijke auto! Zuinig, zelfs als het echt (relatief, 130-150 p/u) hard gaat. Je voelt wat er onder de wielen gebeurt! Je voelt wat de auto doet. Fantastische wegligging, communicatief onderstel. Alleen het gemis aan pk’s en Nm’s blijft. Alles in de auto functioneert nog zoals op dag 1. Misschien een klein rammeltje en soms een kleine resonantie. De bekleding heeft geen slijtagesporen opgelopen. De banden hebben nog 4mm profiel (voor na 50.000km, achter na 80.000km). Verbruik gemiddeld ‘op een haar na’ 1:18. Nog geen druppel olie hoeven bijvullen, niveau staat altijd rond het “max” en blijft daar tussen de beurten staan..
Begin september gaan we een ritje met de cabrio maken, zoals gebruikelijk een uurtje voor de lunchtijd. Mijn vrouw wil graag op een van onze favoriete plekjes lunchen, waarop ik aangeef dat “er onderweg misschien wel een leuke auto voor je staat, lieverd, mét automaat”. Enfin, zij verliefd op die auto, goede inruilprijs voor de I20 en nu dus nu een 3e Sebring een V6 Limited automaat, op de oprit. Ik ga me behelpen met de 2.0L handbak . Ten opzichte van de I20 een heel andere auto met een ander kostenplaatje! Verschil in nieuwprijs ruim factor 2, bijna 500 kg meer gewicht, 80 cm langer en 10 cm breder, 70pk meer. Ook 4 jaar ouder, maar met meer luxe en een stuk stiller. Een aanmerkelijk hogere verzekeringspremie, wegenbelasting en brandstofverbruik. Vrijdag wisselen we 'm in.
De totale kosten van de I20 inclusief afschrijving, onderhoud, verzekering, belasting en benzine komt bij 145.500 km en 46 maanden uit op 20 cent/km oftewel € 618,- per maand. Valt me per km mee, hoewel het totaal wel weer veel geld is per maand….
De I20 beviel prima, de dealer verleende altijd superservice, daar lag het totaal niet aan. Maar het hart wil wel eens wat anders, iets totaal anders. En nu het kan….
Drup…… Drup?
Er is wat te melden! Op een gegeven moment de oprit vrijgemaakt en ik zie een paar donkere vlekken in de stenen. Heeft de Land Rover hier ooit gestaan? Die was aan alle kanten incontinent. Toch maar even langs de dealer en ja, op de brug staand, hangt er een druppeltje motorolie onder het blok. Eindelijk ook eens olieverbruik! Een keerring is lek, die op advies van de dealer wel snel vervangen dient te worden (garantie). Kreeg als leenauto een nieuw type i20 mee, zeer comfortabel, luxer, stiller, makkelijker over drempels, maar een minder sportief/communicatief onderstel. 1 blunder in het ontwerp: De knop van de centrale vergrendeling, boven in het dashboard, tussen de middelste ventilatieroosters gemonteerd, kent een fel, niet dimbaar, blauw ledje . Erg storend in het donker. Gelijk de 135k beurt laten uitvoeren (€ 271,-). Buiten de lekke keerring doet alles het nog steeds goed en waren er geen klachten. De auto stond de volgende dag weer glimmend en gewassen op me te wachten. Hulde voor het Visscher Tiel team!
Kosten tot nu toe, 42 maanden en 132.800 km:
Benzine € 11.850,-
Wegenbelasting € 728,-
Verzekering € 1.428,-
Onderhoud € 2.387,-
Banden € 405,-
Dakje € 430,-
Totaal € 15.788,-
Per maand € 376,-
Per kilometer € 0,119
Dit is zonder afschrijving en hiermee voldoet de auto, naast het fijne weggedrag, volledig aan de verwachtingen. We gaan weer vrolijk verder!
115.000 kilometers en 3 jaar oud., geen verrassingen 
De auto stuurt nog even strak en lichtvoetig als in het begin, al lijkt het onderstel iets meer lawaai te gaan maken op klinkerwegen. De rubbers in de draagarmen, schokbrekers, reactiestangetjes etc hebben het dan zwaar! De motor is nog soepeler geworden, de bak schakelt als nieuw. In het interieur is soms een klein rammeltje waarneembaar en zijn de speakers goed ingespeeld (eindelijk een mate van bas aanwezig).
Het verbruik is sterk afhankelijk van rijstijl en buitentemperatuur. Rustig rijdend, warm weer, op een tank 1:22 gehaald, veelal is het rond 1:18, maar een beetje opschieten geeft al snel 1:14. Tot nu toe een gemiddeld verbruik van 1:17.9 (toch ruim € 10.000 aan benzine in 3 jaar!). Geen olieverbruik waarneembaar over 20.000km, peil blijft op MAX staan.
Het Stop & Start systeem werkt nog steeds, tot ergernis, dus de reflex om na het starten dit systeem gelijk met de knop uit te schakelen is gegroeid. Volgens de dealer kunnen ze het niet uit programmeren, jammer! In mijn beleving is het een technisch gedrocht die de oliedruk (belangrijk voor smering én koeling) onderbreekt en derhalve slijtage verhoogt.
Onderhoud: De laatste beurt was een grote, inclusief bougies, filters, op verzoek 0W30 olie (vloeibaar goud) etc. Kosten € 510,- Tevens hebben ze de bouten van het onderstel nagetrokken ivm vermeende toegenomen rumoer (Het heeft geholpen, stiller voorterrein). Kosten over 115.000 km en 36 maanden totaal € 15.157,- (is € 423,- per maand of 13,2 ct per kilometer) aan onderhoud, banden, benzine, verzekering en wegenbelasting en exclusief de afschrijving.
Waarschijnlijk voor vele een ietwat saaie auto. Ik ben er zeer content mee, kom van A naar B tegen een voor mij zeer acceptabele prijs. Als ik wil fun rijden nemen we de Cabrio V6 automaat mee, kan veeeel sneller (5 seconden) naar 100, rijdt veeeel harder op top (40km), en rijden we veelal in een vergelijkbare stroom mee in het verkeer op de 80 km wegen…. Maar dan wel open, zodat je kan genieten van de natuur en de vogeltjes hoort fluiten en je kan ergeren aan het lawaai van sommige auto’s en motoren (maar die rijden dan zelf weer met oordopjes in!).
Update 103.000, 20 juni 2015
Het wordt warmer buiten en het brandstofverbruik daalt weer (relatief) fors. Inmiddels zijn bij 100.000 km de achterbanden ook vervangen door Michelins. Opvallend dat de originele banden, Hankook 415, in de groeven veel steentjes vasthielden en de Michelins niet. Kosten vielen mee, via de dealer € 210,-. Wegligging prima, "als op rails" en mooi stil!
Verder geen bijzonderheden, saai dus. De I20 doet het en rijdt en rijdt en rijdt. Ik heb me voorgenomen om eens te kijken hoeveel kilometers zo'n ding kan rijden zonder al te veel problemen. 2ton? 3ton? Afwachten maar. We gaan waarschijnlijk iets minder met deze auto rijden, de Landrover is verkocht en er staat nu een leuke cabrio met V6 en automaat in de garage voor de plezier ritjes (tot genoegen van m'n echtgenote, die werd in de Landrover altijd 'shaken, not stired'; ze was 'm spuugzat). Nog 12.000 km en er kan weer een beurtje worden uitgevoerd....
Update, 95.000 km, 3 april 2015
Inmiddels weer 20.000 km verder. Beurt met als extra remblokken vóór, remolie- en (op eigen verzoek) versnellingsbakolie vervangen. € 514,- afrekenen bij de vrienden van Bochane Tiel. Auto bevalt zeer goed en sinds de 75k beurt, behoudens ruitensproeiertank bijvullen, geen bijzonderheden. Olieverbruik tussen de beurten nihil. Het benzineverbruik neemt iets toe, maar dat kan te maken hebben met de buitentemperatuur en het gegeven dat ‘het nieuwe rijden’ me minder goed afgaat door wat gehaast en de km teller stukken op 140 of meer wordt gezet. Het verbruik blijft vooralsnog gemiddeld boven de 1 op 17. Al met al een lekker en prettig rijdend autootje die, gezien de prijs, ruimschoots voldoet aan alle verwachtingen.
De kosten over 95.000 km en 29 maanden zijn € 12.406 inclusief benzine, onderhoud, banden, wegenbelasting, verzekering etc. Oftewel 13.1 ct per kilometer of € 428 per maand, exclusief afschrijving.
Update, 75.000 km 17-10-2014.
Wederom een beurtje, € 325,-, geen bijzonderheden. Verbruik 1:18. Bij 65.000 km een lekke band rv. Gelukkig volwaardig reservewiel, binnen 10 minuten konden we weer verder. Gezien de resterende profieldiepte 2x Michelin laten monteren, kosten € 195,-. Bij 60.000 een Webasto glazen klapdakje laten monteren a € 430,- welke nu meestal open staat tijdens het rijden en voor een prettiger klimaat zorgt. (In de i30 van mijn vrouw zit wel een glazen schuifdak en ik miste dat best wel in de i20, de Landrover tocht zo wie zo wel door...)
Zeer tevreden over de auto, mis alleen wat pk's bij de tussen acceleratie.
Update, 1e grote beurt, 55.000 km 4-4-2014
De auto opgehaald bij de dealer na een servicebeurt. (1e bij 15.000 km, 2e bij 35.000 km en nu de 3e bij 55.000 km). Tussen beurt 2 en 3 is er eigenlijk weinig te melden. Het verbruik wordt wat gunstiger en 1:18 is geen uitzondering. Olieverbruik nihil. Behoudens een kraak in de lv stoel (garantie) geen problemen gehad. De auto voldoet aan de verwachtingen (voor het doel waarom hij aangeschaft is) en ik vind ‘m fijn, soepel en strak rijden. Je komt vermogen tekort om snel in te halen of een stoplichtsprintje te proberen, dus laat ik dat maar achterwege.
Kosten tot nu toe aan onderhoud:
Beurt 1 215,- (5w40 olie)
Beurt 2 235,- (iets duurdere 5w30 olie)
Beurt 3 317,- (5w40 olie)
Totaal 767,-
De gemiddelde kosten per maand vooralsnog:
Onderhoud 43,-
WB(vanaf 2014) 26,-
verzekering 34,-
benzine 280,-
Totaal 383,- exclusief afschrijving
Hetgeen (vooralsnog) neerkomt op 12.5 ct per kilometer, een kilometerprijs waar mijn Landrover alleen maar van kan dromen… 
De voorbanden hebben nog 3 mm profiel, zullen binnenkort aan vervanging toe zijn.
Update: 50.000 km 23-2-2014
Het schiet op, de kilometers rollen onder de banden door. Voordeel van weinig pk’s en nm’s is de levensduur voor die banden… voor nog ruim 3 mm. Het brandstofverbruik zit zo rond de 1:17-18. Olieverbruik nihil. Beetje benzine erin en that’s it. Alles is nog heel, klein rammeltje in de stoel (aankomende beurt naar laten kijken). Ik heb in het najaar een deel van de ventilatie openingen in de voorbumper dichtgemaakt, de auto is sneller op temperatuur (koelwater) en ik verwacht dat de temperatuur van de motorolie en versnellingsbak in deze koude periode wat beter op werktemperatuur komt. Het verbruik lijkt fors lager dan afgelopen winter. De auto voldoet volledig aan de verwachtingen; betrouwbaar, zuinig en relatief comfortabel. Over 5.000 km de eerste grote beurt, zal daarna een update met de kosten tot dan geven.
1 jaar oud:
De i20 I-Motion is nu 1 jaar oud en 37.000 verder. Gekocht als vervanger van een Getz CRDI, met als opdracht de “relatief” zuinige, comfortabele km vreter te zijn, naast de i30 van mijn vrouw, een Atos Automaat (waarom hebben we die?) en een oude Land Rover (hobby). Een auto’s kopen is een mix van emotie, budget, ervaring, wensen en nog veel zachte factoren. De non-opmerkingen dat ‘Merk A beter, mooier en goedkoper is dan Merk B’ door sommige personen doen er voor mij niet toe, ben wel benieuwd hoe die personen hun partner hebben uitgezocht; op prijs? Toen de mooiste? Wat de een mooi vindt, of belangrijk, hoeft voor een andere niet zo te zijn natuurlijk.
Mijn ervaringen met de i20 na 1 jaar:
Weggedrag & wegligging: Strak sturend, beetje kart achtig, je voelt goed wat er onder de wielen gebeurt, veel respons van wat het onderstel doet. Gevolg is wel een beetje gevoeligheid voor zijwind/spoorvorming. De een (ik) smult hiervan, de ander mist comfort. De standaard Hankook banden bevallen uitstekend, je kan zowel nat als droog, behoorlijk hard ‘de bocht om’. Remmen werken perfect, goed te doseren. Motor: heeft veel souplesse. Voor het normale vlakke Nederlandse drukke verkeer fantastisch, maar het blijft natuurlijk slechts 121 Nm en 85pk. Even vlot van 100 naar 130 of ‘bergje op’ wordt al snel de 4e of 3e versnelling en een beetje toeren draaien. (Had ik maar de 1.4 moeten kopen) Daarentegen vind ik het gemiddelde verbruik gunstig met +/- 1:17,5. Bedieningsgemak: Super, alles op de juiste plek, goede zit in goede stoelen, mede door de optionele midden-armsteun. De speakers zijn na ongeveer 25.000 km eindelijk ingespeeld en het geluid van de audio klink nu goed. Wat ik minder vind: rij/bandengeluid/windgeruis bij hogere snelheden (120 km/u +).
Garantie: De audio is vlak na de aankoop vervangen omdat de stuurbediening bij de CD niet altijd werkte. Daarnaast een rammeltje ergens achterin recentelijk verholpen. Onderhoud: Tot nu toe: 2x een klein beurtje (15.000 km en 35.000 km) Dealer: Bochane Tiel, klasse bedrijf, zowel de verkoop als de werkplaats/aftersales. Heldere communicatie, komen afspraken keurig na. Aanrader!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
