Hyundai i10 1.2i i-Vision (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.2i i-Vision |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1.700 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
de 1e auto van mijn vriendin
- 6.000 km
Mijn vriendin zocht een goedkope en compacte auto, waarmee pakweg 6 a 8 duizend kilometer per jaar mee gereden wordt. Hoofzakelijk naar het werk en wat langere ritten naar familie en vrienden.
Pa en ma zagen een oud en onveilig brik met kans op onverwachte reparaties niet zitten, en aldus werd en prompt een budget van ongeveer 8 duizend euro ter beschikking gesteld. Daarmee kon de zoektocht zich richten op een nieuwe, compacte auto.
Wensen vanuit mijn vriendin waren ronde vormen en gebruiksgemak. Dat laatste uitte zich in 4 deuren en een hogere overzichtelijke zit. Op mijn aanbevelen werd daar werd daar nog de wens ‘4 cilinders’ aan toegevoegd.
Daarmee werd de keuze in het grote A segment opeens behoorlijk beperkt. De meest auto’s vielen duurder uit of blijven steken op een 3 cilinder.
Op papier bleef na een zoektocht via internet alleen het (oude uitlopende) model van de Fiat Panda over, te koop voor €8500rijklaarincl metallic lak, afleverkosten en airco.
Hier een proefrit mee gemaakt. Het is een auto zonder kapsones om je droog van A naar B te brengen. Op geen enkele plek liet de Panda echt steken vallen. Tegelijktijd wist de auto ook ons eindelijk nergens enthousiast te krijgen. De twijfel sloeg toe.
Het moest toch mogelijk zijn om meer auto voor het geld te vinden?
Op mijn advies gingen we ook kijken bij de Hyundai I10. Deze sprak mijn vriendin meer aan vanwege de wat rondere vormen, het volwassener dashboard (zwart ipv grijs) en met zowaar een handschoenenkastje in plaats van een gat.
Het latere introductiejaar dan de Panda deed betere eigenschappen vermoeden, het Aziatische land van productie een hogere inruilwaarde op termijn. De 5 jaar garantie was ook een pre.
Nadeel was dat er binnen budget alleen een 3 cilinder met 69 pk verkrijgbaar was. De versie met 4 cilinders en een smeuïge 85 pk viel buiten budget. Wat nu?
Zoekend op internet viel mijn oog op een zilverkleurige I10 van 3 maanden oud, een demo met maar 1700 kilometer. Naast de gewenste motor ook nog eens voorzien van mistlampen in de voorbumper en parkeersensoren. Uiteraard bij de Hyundai dealer, niet ver van onze woonplaats en passend binnen budget.
De auto stond pas net op internet, foto’s waren nog niet toegevoegd. Gelijk maar eens gebeld want een vergelijkbaar aanbod was er niet op internet te vinden.
Die zelfde week de auto bezichtigd en een proefrit gemaakt. Dat er al wat kilometers onder de wielen doorgegleden waren, was er op geen enkele wijze aan af te zien.
De I10 biedt gezien de compacte buitenmaten en hele hoop ruimte. Ik kan zelfs met 1,78m lengte met de bestuurdersstoel op de juiste stand achter mezelf zitten!
Het dashboard is weliswaar opgetrokken uit harde kunststof maar oogt volwassen, mede dankzij het zwarte kunststof.
Naar mijn smaak oogt het model wel wat smal en hoog. Grotere banden en lichtmetalen velgen zouden de I10 ook niet misstaan. Maar goed: het blijft een auto uit het goedkope segment, waarbij ruimteaanbod, prijs- kwaliteit en rijeigenschappen voor ons de belangrijkste keuze criteria zijn. De looks zijn dan minder doorslaggevend.
De zilvergrijze kleur maakt de auto er niet spannender op, maar bij een gebruikte auto valt er niet zoveel te kiezen.
Enfin, de auto sprak ons genoeg aan om een proefrit te maken. Dat stelde niet teleur. In vergelijking met de Panda voelt de auto een stuk volwassener aan. De hoog geplaatste versnellingsbak schakelt soepel, de(schijf!) remmen zijn stevig en gedoseerd. De stoelen zijn weliswaar wat smal maar bieden voldoende zitcomfort en om het langere tijd zonder klachten op uit te houden. De wegligging is voldoende: de rechtuit stabiliteit en gevoel in het stuur op de snelweg zijn uitstekend maar door het smalle en hoge silhouet nodigt de i10 niet uit voor het snellere bochten werk. Ook is de auto hierdoor wat gevoeliger voor zijwind.
Het grote verschil met de Panda zit ‘m toch vooral in de motor. De 85 pk in combinatie met het lage gewicht van 850 kilo zorgen ervoor dat je bij stoplichtsprintjes een duw(tje) in je rug krijgt. Geen GTI pur sang natuurlijk maar de auto spurt er moeiteloos vandoor en trekt er menige middenklasser uit.
Mede door het uiterlijk een wolfje in schaapskleren. Dat extra vermogen maakt de auto ook geschikt voor langere snelweg ritten. Rijplezier in een I10, wie had dat gedacht?
Kortom ik enthousiast en mijn vriendin ook. Dit moest ‘m worden. Na de proefrit nog wat onderhandeld. Door de scherpe prijsstelling zat er niet meer veel marge in, maar een middenarmsteun kon er nog wel vanaf. Een voor een stadsautootje wat ongebruikelijk accessoire maar zeker comfort verhogend. Veel I10’s rijden hier niet mee rond, zo gaf de verkoper ook aan. Dat werd bevestigd door de lange levertijd van (2 maanden) van de armsteun. Inmiddels is deze naar volle tevredenheid gemonteerd.
Nu na een half jaar en enkele duizenden kilometers bevalt de auto mijn vriendin nog altijd uitstekend. Af en toe gebruiken we de I10 ook voor de langere ritten en dat is uitstekend te doen. Uiteraard merk je wel aan een aantal zaken dat het een auto uit het A segment betreft zoals een dun kunststof stuur (ipv leer), geen boardcomputer om het verbruik uit te lezen (dat is dan ook onbekend want mijn vriendin houdt het niet bij), geen afstandsbediening op de centrale vergrendeling en geen ESP. Aan de andere kant zitten er ook standaard een aantal luxe zaken op zoals elektrische ramen, cv, airco en een radio- cd -mp3 speler en last but not least parkeersensoren.
Voor wie niet teveel hecht aan de looks maar afgaat op de value for money een prima keuze in het a segment!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
