Hyundai Getz 1.4i ActiveVersion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Getz 1.4i ActiveVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 104.000 km |
De eerste 10K kilometers
- 71.000 km
We hebben deze auto aangeschaft nadat onze Nissan Primera een gedrocht op wielen bleek te zijn. We hadden geen ruimte meer nodig, geen diesel, geen speciale uitrusting, niets bijzonders. Enige vereiste: een probleemloze (dus betrouwbare) auto.
Makkelijk vereiste, maar natuurlijk verschrikkelijk moeilijk in de praktijk.
Toch weet de Hyundai ons te overtuigen, hoe klein en saai hij misschien mag zijn. We hebben er zo goed als geen problemen mee gehad en de auto start altijd. Het comfort, de prestaties en de betrouwbaarheid zijn prima. Ik heb nog geen onderhoud hoeven uit te voeren, dus de gebruikskosten blijven momenteel beperkt tot de standaard zaken. De Getz heeft een net verbruik van rond de 1:13 (veel korte ritten, niet zeer zuinig rijgedrag) en zo goed als geen olieverbruik (eindelijk niet elke 2 weken bijvullen zoals bij de Nissan Primera Estate 2.0 Visia).
Problemen tot op heden:
- Dag van aflevering sputterende motor (noodloop). Wat bleek, bougie verzopen door het schoonmaken motor door dealer. Direct opgelost
- Niet werkende spiegelverstelling bij aflevering. Opgelost door dealer
- Nerveus auto-alarm (reageert op regendruppels). Opgelost door dealer
Op het alarm na kleine probleempjes die zich eigenlijk voor de aflevering opgevangen hadden moeten worden. Dat kan ik de auto niet kwalijk nemen.
Nog steeds sterk, maar toch een andere
- 104.000 km
We zijn nog steeds tevreden over onze Getz. We hebben geen noemenswaardige problemen gehad sinds de aanschaf. Pasgeleden is de distributieriem vervangen inclusief grote beurt, wat nog niet eens zo verschrikkelijk duur was (450€). Daarnaast blijkbaar een kleine gaatje in de aircoinstallatie, maar dat waren alle problemen wel.
De motor presteert nog steeds prima, hij lijkt steeds losser te komen. Bandenslijtage en verbruik zijn in orde. Het verbruik is bij ons gemiddeld zo'n 1.13.
Wat kritische voetnoten over de kwaliteitsbeleving van het interieur: zowel het stuur als de pedalen als de voetmatten slijten hard. Daarnaast valt de verlichting ins het dashboard uit.
Waarom gaat is er dan toch uit: het formaat van de auto, of het gebrek eraan. We zoeken wat groters, maar Hyundai heeft ons overtuigd en de opvolger wordt een I30, zo goed als nieuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.