Hyundai Getz 1.1i ActiveVersion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Getz 1.1i ActiveVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Getz is een leuk uitziende en gebruiksvriendelijke auto. Dit geldt althans binnen de bebouwde kom en op provinciale wegen. Op de snelweg is het zaak goed vooruit te kijken bij inhaalacties, hierbij kun je de 5e versnelling het best thuis laten.
Een reuze meevaller t.o.v. onze Skoda Ocatavia is het geluidsniveau in deze auto. Ook bij 120-130 km/uur op de snelweg zijn de kinderen op de achterbank goed te verstaan. Enkel bij doortrekken tot 4 a 5000 toeren maakt de motor een wat hees geluid bij overschakelen. De koppeling werkt lekker licht waarbij bij wegrijden in de 1e versnelling wel wat meer toeren nodig zijn dan in andere auto’s die ik heb gereden. Op stationair toerental wegrijden, leidt geregeld tot hobbelpaardachtige taferelen.
De ruimte achterin is goed als je niet groter bent dan 1.85m. Ik kan, lengte 1.74m, echter goed achter mezelf zitten.
De keuze voor de Getz is met name gemaakt vanwege de standaarduitrusting in relatie tot de aanschafprijs. Verrassend vind ik bijvoorbeeld verlichting achterin, prettig in het donker als de kinderen de gordels omdoen, standaard 4 luidsprekers? (volgens het boekje zouden dat er maar 2 moeten zijn), elektrische ramen voorin, hoogteverstelling stoel, 3 hoofdsteunen etc. Ook de verwarming is uitstekend gebleken de afgelopen week. Kraakjes en rammeltjes zijn ook afwezig, voor mijn werk heb ik een Golf V waarvan de kwaliteitsbeleving niet overhoudt t.o.v. de Getz.
Tuurlijk zijn er ook wat opmerkingen te plaatsen, zoals bijvoorbeeld de wat smalle bandjes, de ruitenwissers die voor de voorpassagier niet het hele raamoppervlak wist, de wat korte stoelzittingen. Voor de bestuurder niet allemaal zo belangrijk, mits je geen sportauto verwacht. Waar de piloot wel af en toe moet ingrijpen is in de versnellingsbak, deze moet met name van 1 naar 2 af en toe worden geleid. Voor je gevoel zit de pook net wat te ver naar achteren, kwestie van wennen en nog inrijden ook verwacht ik. Een van de aanschafredenen zou ook moeten zijn de consumptie van brandstof. Volgens Hyundai zou de 1.1 motor genoeg hebben aan 5.8l/100km, simpel gezegd 1:18 ongeveer. We zijn nu 3 tankbeurten verder, en maar rekenen, maar helaas komen we niet verder dan 1:13,5. Kan aan de km-stand liggen of buitentemperatuur hoop je dan. Eerdere auto’s gaven echter niet zo’n groot verschil!
Al met al leuk wagentje voor binnendoor alhoewel we in de zomer naar de Côte d’Azur afzakken, ben benieuwd...
PROBLEMEN
De auto heeft nog geen krimp gegeven, alleen drinkt ie iets teveel naar mijn zin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.