Hyundai Coupé 2.7i V6 StyleVersion (2007)

autoreview

Hyundai Coupé
Hyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai CoupéHyundai Coupé

Signalement

UitvoeringCoupé 2.7i V6 StyleVersion
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai Coupe 2.7 V6 (handgeschakeld)

  • 52.000 km

Algemeen

In de periode zo rond 2005 tot 2009 werden vrijwel geen betaalbare sportwagens /coupes meer gebouwd. Toyota was gestopt met de MR2 en Celica. Opel met de Calibra. Ford met de Puma en de Cougar. Inmiddels is er overigens weer licht aan de horizon. In 2010 kwam Peogeot met de RCZ en in 2011 kwam Toyota met de GT86 en Subaru met de BRZ.

Tussen 2005 en 2009 waren de enige betaalbare sportwagens eigenlijk de Alfa GT en Hyundai Coupe. Een tweedehands Alfa GT viel voor mij af. Weliswaar is het een heerlijke auto, maar hij kent te veel problemen met de betrouwbaarheid. Daardoor durfde ik het simpelweg niet aan om er een te kopen van 7 of 8 jaar oud. Andere auto’s als een Peugeot 407 Coupe of een C4 Coupe vielen voor mij ook af. Dit zijn afgeleiden van twaalf-in-een-dozijn auto’s en geen echte coupés of sportwagens (naar mijn mening). Daarnaast waren er dan nog de Audi TT en Nissan 350Z, maar die zaten qua prijs hoger. Daarnaast konden beiden mij ook niet echt bekoren. De Audi TT vond ik niet echt mooi. De 350Z vond ik tijdens een proefrit log rijden en weinig praktisch. Dus werd het een Hyundai Coupe.


Design

Van de vorige Hyundai Coupe’s was ik nooit zo gecharmeerd, maar het ontwerp van de S III versie (geproduceerd in 2007-2010) vind ik zeer geslaagd. Hij ziet eruit als een sportwagen zonder overdreven schreeuwerig te zijn. Het heeft een geslaagde vouw aan de zijkant die overgaat in de knipperlichten aan de zijkant. Ook het front met scherpe lampen is zeer geslaagd.

Interieur

Het interieur kent een goede afwisseling tussen zwarte en grijze materialen. Maar de materialen doen wel wat goedkoop aan. Maar ja, de lage prijs moet ergens vandaan komen. De auto heeft daarnaast drie meters voor voltage, trekkracht en verbuik. De diepe zit geeft je een cockpit gevoel en in een sportwagen te zitten. En daar draait het toch om bij dit soort auto’s.

Snelheid

Natuurlijk roept dat dan wel bepaald verwachtingen op. Ik heb zowel in de 2.0 als 2.7 V6 gereden. En het is een verschil van dag en nacht. Statistisch gezien heeft de V6 niet eens zo heel veel meer vermogen (167 tegen 143), maar in de praktijk is de beleving heel anders. De 2.0 rijdt als een gewone auto en doet naar mijn mening onvoldoende recht aan de uitstraling van de auto. Bij de V6 ligt dat anders. Hij heeft voldoende trekkracht, loopt soepel en maakt een mooi geluid. De V6 maakt de verwachtingen van het sportwagendesign naar mijn mening voldoende waar.

Als men puur naar de cijfers kijkt zijn een acceleratie van 0-100 in 8,2 seconde en de top van 220 misschien nog niet echt bijzonder. Maar in de praktijk voelt hij veel sneller aan. Waar je een auto dagelijks voor zal gebruiken is bijvoorbeeld de tussensprint van 50 naar 80 in de 3e als je een stad uitrijdt. En de tussensprint van 80 naar 120 in de 4e als je de snelweg op rijdt. Op deze tussensprints is de 2.7 V6 goed snel, mede door de kort gespatieerde zes versnellingsbak. De 50-80 in 3 doet hij volgens Autoweek in 3,0 seconde. De 80-120 in 4 doet hij in 6,3 seconde. Er zijn in deze prijsklasse nauwelijks auto’s te koop die sneller zijn op deze veelgebruikte tussensprints.

Weggedrag

De Hyundai Coupe V6 rijdt echt fantastisch. met name op landweggetjes. De auto stuurt scherp, wat van een sportagen verwacht mag worden. Alleen is het stuur wel wat te groot voor een sportwagen. De V6 reageert alert op het gaspedaal. De remmen zijn ook goed. De auto heeft 4 remschijven rondom en dat is te merken. De versnellingsbak is wel wat hakerig. Men moet deze rustig van de ene naar de andere stand verplaatsen. Enerzijds geeft dat wel een sportwagen gevoel, anderzijds is het soms irritant in het stadsverkeer als je even snel wil schakelen. Jammer is dat de auto niet voorzien is van achterwielaandrijving wat bij veel andere sportwagens wel het geval is. Hierdoor merk je bij het optrekken dat de voorwielen soms wel wat moeite hebben met al het vermogen.
Maar al met al rijdt de auto echt super en als een echte sportwagen. Ik heb ook in een ferrari 360 Modena gereden. Vanzelfsprekend is een 6x zo dure Ferrari beter, maar de Hyundai slaagt er met het mooie geluid en heerlijke besturing toch in mij soms terug te laten denken aan de rit in de Ferrari. En geeft mij dat heerlijke sportwagengevoel wat ik ook in de Ferrari had. En dat is toch wel een prestatie op zich voor deze prijs.

Betrouwbaarheid

In betrouwbaarheidsonderzoeken scoort hij erg goed (zie bijv. www.reliabilityindex.com). Het is volgens dit onderzoek een van de meest betrouwbare sportwagens. Ik hoop in ieder geval dat die van mij dat dan ook is ;-)

Voordelen

De Hyundai Coupe V6 uit 2007 is een geslaagde auto. Voor het geld waar anderen een hatchback als een VW Golf voor kopen, koopt men een sportauto die eruit ziet als een sportwagen en -in het geval van de V6 versie- ook rijdt als een sportwagen. De auto rijdt met name op landweggetjes echt fantastisch. Het sturen gaat lekker. Het remmen gaat lekker. En de V6 reageert alert op het gaspedaal. Het design is naar mijn mening zeer geslaagd en het interieur geeft je een cockpitgevoel. Tel daar de hoge betrouwbaarheid bij op en je hebt een interessante tweedehands auto voor een beperkt budget. De kosten voor wegenbelasting en onderhoud zijn te overzien.

Nadelen

Het belangrijkste nadeel van de Hyundai Coupe 2.7 V6 is het hoge verbruik. In de praktijk moet je ngeveer uitgaan van 1 liter op 9 km. Als je veel stadsverkeer rijdt of stevig het gas intrapt kan dit zelfs 1 op 8 worden. Mocht je dit te hoog vinden, kun je eventueel de 2.0 kopen. Maar houdt er rekening mee dat de 2.0 veel minder indrukwekkend rijdt. Daarnaast zijn er nog wat kleinere minpuntjes. Zo heeft de Hyundai Coupe wat goedkope materialen in het interieur, maar de lage prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen. Daarnaast is het jammer dat de auto niet voorzien is van achterwielaandrijving. Daarnaast is de versnellingsbak wat zwaar en hakerig. Bij veel schakelen in stadfsverkeer kan het op den duur irritant worden. Tenslotte is het stuurwiel eigenlijk te groot voor een sportauto.

Conclusie:

De Hyundai Coupe SIII V6 is een onderschatte auto en een aanrader voor wie een betaalbare sportwagen zoekt. Hij rijdt fantastisch en ziet er al even fantastisch uit. Het enige serieuze nadeel is het verbruik. De andere nadelen zullen de pret niet drukken. Hyundai heeft zonder meer een geweldige prestatie geleverd met de ontwikkeling van deze wagen, zeker na de facelift van 2007. Ik zou minimaal een 8 geven als beoordeling op een schaal van 1 t/m 10.


Pluspunten

- Looks (geslaagd design)

- Betrouwbaarheid

- De Coupe V6 is snel genoeg om als een echte sportwagen aan te voelen

- De V6 maakt een mooi geluid

- Rijke uitrusting (climate control, cruise control, verwarmde stoelen etc.)

- Een heel behoorlijke bagageruimte voor een coupe (zeker als men de achterbank neerklapt)

Minpunten

- Stevig verbruik voor de V6

- Hakerige 6-versnellingsbak

- Materialen in het interieur doen wat goedkoop aan

- Voorwielaandrijving

- Stuurwiel is iets te groot voor een sportauto

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja