Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

autoreview

Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2003)

Signalement

UitvoeringCoupé 2.7i V6 FX
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf25.600 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toen ik in het voorjaar van 2008 naar een opvolger voor mijn Hyundai Coupe gen 1 van 1999 aan het zoeken was, had ik de volgende criteria in gedachten:
1 Hij moest meer comfort bieden.
2 Het liefst iets sneller zijn.
3 Aanschafprijs onder de € 17.000,-
4 Het moest ook weer een coupe worden die er gelikt uitzag.
5 De kosten moesten enigszins binnen de perken worden gehouden.

Met zo’n rijtje eisen is het nog behoorlijk lastig zoeken. Niet alleen vanwege het aanbod maar ook omdat er gewoon veel types afvallen. De Coupe van 2001-2004 had ik al langer in gedachten maar ik wou ook wat alternatieven hebben vanwege het lage aanbod. De enige die ik heb overwogen was de Alfa Romeo GT. Deze auto heeft een prachtige styling en is zeker een van de mooiste coupés die toen als occasion te krijgen was. Er zaten echter grote nadelen aan. Ten eerste de prijs die een stuk hoger lag dan de Hyundai. De 2.0 JTS was bovendien net zo snel als mijn eerste coupe en ik wou toch iets meer hebben. Bovendien bleek uit eerdere tests dat met name het geluidscomfort niet zo denderend was ( veel windgeruis). Dit gold ook voor de v6 uitvoering die nog weer duurder was en ook nog een stuk zwaarder waardoor je per maand nog weer duurder uit zou zijn. Ook verzekeringstechnisch zou ik veel duurder uit zijn omdat de nieuwprijs simpelweg veel hoger lag. Verdere opties waren de Audi TT die snel afviel ook weer vanwege het comfort, daarbij ook het gebruiksgemak en het belangrijkste; Hij is gewoon niet mooi, niet stijlvol, teveel vrouwenauto. Verder hadden we nog de celica die volgens tests heel rumoerig was en daarom eigenlijk meteen afviel. Daarbij sprak de achterkant van de auto mij ook niet echt aan. Als laatste keek ik naar de 3 serie coupe die echter veel te duur was en bovendien een styling had waar je niet wild van wordt. Je ziet haast geen verschil met de sedan en is eigenlijk meer gewoon ‘een’ auto met twee deuren. De prestaties zullen ongetwijfeld op een ander niveau liggen maar dit kon het gewoon niet zijn.

Italiaans design
Al met al als je kijkt naar de verschillende factoren als prijs, gewicht, onderhoud, comfort, prestaties en uiterlijk is de Hyundai coupe de betere allrounder. Dit hangt natuurlijk af welke van die factoren je het zwaarst mee laat tellen, en voor mij was dat waarschijnlijk het uiterlijk. De Huyndai Coupe van 2001 tot 2006 is wat mij betreft de mooiste auto die het merk ooit heeft gebouwd. Nu lijkt dat misschien geen heel grootse prestatie gezien de andere modellen, maar ik denk dat met dit design het model niet onderdoet voor de Italiaanse designers. Wanneer ik hem vergelijk met de Alfa Romeo GT vind ik hem zeker niet de mindere. De scherpe lijnen op de flanken naar de heupen toe, en de vouwen in de motorkap over de koplampen zijn geniaal vormgegeven. Het interieur is daarbij dan weer behoorlijk gewoontjes. Het harde plastic wat veel mensen blijkbaar heel erg vinden is hier volop aanwezig. Verder is het wel allemaal logisch ingedeeld met wat speelse dingen door de drie metertjes op de middenconsole die het koppel , verbruik en de spanning aanduiden. Niet dat je er veel aan hebt, het verbruik in de gaten houden kan erg frustrerend zijn, maar het staat wel grappig. Verder zitten de stoelen prima al zouden de zittingen iets langer mogen en ik mis wel dat het stuur niet in diepte verstelbaar is.

Het rijden
Dat de Coupe een grote vooruitgang is ten opzichte van zijn voorganger is een feit. Niet alleen voelt deze veel degelijker, maar ligt ook veel strakker op de weg. Het comfort is er daarbij alleen maar op vooruit gegaan, wat voor mij ook een belangrijk argument was. Vooral voor lange vakantieritten is het goed toeven in de coupe, mede door de standaard aanwezige cruisecontrole. Nadelen zijn; Het hoge verbruik van de v6, wat minder erg zou zijn geweest als het vermogen ook navenant zou zijn, maar met 167 pk is het toch wat mager te noemen voor dit slagvolume. Na een obd tuning is het vermogen gestegen naar een goeie 180pk en het koppel naar 269Nm. In combinatie met de zes-bak kom je dan toch nog behoorlijk vooruit. De versie met automaat heb ik nooit in gereden, maar het lijkt mij dat je met vier verzetten toch wel wat mist. De auto is namelijk een stukkie zwaarder dan de 2.0 liter versie doordat het v6 blok blijkbaar zoveel meer weegt.
Tja het grote nadeel van de auto is dan toch de verouderde motortechniek. Met de huidige technieken van directe inspuiting en turbo’s moet het makkelijk mogelijk zijn om meer vermogen te creëren i.c.m. een lager verbruik. Nu hebben ze dat wel deels bereikt met de nieuwe Genesis, maar toch zijn die cijfers niet echt indrukwekkend als je kijkt naar vermogen/verbruik en dan naar de 0-100 sprint. De 2.0T heeft weliswaar meer vermogen en een lager verbruik dan mijn v6, maar is langzamer door het overgewicht dat ie heeft en misschien andere factoren die mij nog niet helemaal duidelijk zijn. Kortom de Genesis is geen waarschijnlijke opvolger voor mijn Coupe vooral doordat ie veel duurder en zwaarder is, maar ook omdat ik de styling te rommelig vind. De strakke lijnen zijn een beetje weg. En het geheel is gewoon niet helemaal wat het zou kunnen zijn. De Veloster die de gedoodverfde opvolger van de coupe zou zijn, is een teken van pure wansmaak. In feite is het gewoon een hatchback net als de Megane coupe, de Scirocco, de Volvo c30 en de Astra GTC. Zelfs de Alfa Romeo Brera is eigenlijk geen coupe, maar ik kan er mee leven omdat ie er verder wel ok uitziet, maar toch….

Tot Slot
En daarmee kom ik bij het punt dat ik wou maken, namelijk dat de coupe aan het uitsterven is. En dan vooral de betaalbare sportcoupe. Nu heb je nog de Nissan 370Z die er puik uitziet maar toch fors duurder is en naar verluidt bijna geen comfort heeft. En dan nog de TT die wel wat meer comfort heeft maar nog steeds niet erg mooi is. Meer keuze is daarom wat we willen maar wat er vooralsnog niet komt. Misschien met de nieuwe Toyota FT/86, maar dat is nog even afwachten. Zolang er geen gezinsuitbreiding komt blijft de Hyundai Coupe.

  • 80.000 km

even een update.

De auto doet het uiteraard nog prima. Hij is inmiddels een keer uitgelijnd omdat hij wat onrustig stuurde rond de middenstand. Daardoor waren ook de banden gecupt wat weer meer lawaai geeft. Na het uitlijnen ligt de auto weer stevig op de weg. De gecupte banden hadden ze bij het wisselen van winter naar zomer naar achter geplaatst. Dit gaf nog meer lawaai en dat was echt wel irritant. Bij de laatste beurt zijn die banden vervangen en rijd de wagen weer een stuk rustiger.

Vorige winter was de elektrische antenne tijdens de vorst kapot gegaan. Hij hing op gegeven moment half over de auto heen. Via een sloop bedrijf voor €40 een vervangend exemplaar aangeschaft en deze is door mijn garage gratis gemonteerd.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens