Hyundai Atos Spirit 1.0i LX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Atos Spirit 1.0i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Onze grote kleine Atos!
- 72.000 km
Wij hebben deze Atos LX Spirit nu net 2 maanden, het betreft een exemplaar uit het jaar 2000.De "prime" vinden wij net echt een invalidenauto, dus zochten wij naar een "Spirit" die een iets sportievere uitstraling heeft aan de achterkant.
De enige luxe die erop zit zijn elektrische ramen voor, maar voor de rest helemaal niets. Geen stuurbekrachtiging en rembekrachtiging en ook geen airbags. In het begin dacht ik dat ik dit toch wel een probleem zou gaan vinden, maar gelukkig helemaal niet. Met stuurbekrachtiging blijkt het te gevoelloos te sturen, en nu voel ik precies wat het autootje doet, alleen met parkeren is het iets zwaarder, maar het scheelt dat het geen Sonata is of iets dergelijks.
Wij kochten de Atos van de eerste eigenaar voor 999 euro, met nog maar 69.000 km! Hier was dus zeer weinig mee gereden, en dit leverde ons toch de nodige problemen op. De remmen waren geroest en daardoor moest het rempedaal heel ver in worden getrapt om te kunnen remmen, dit moest schoon worden gemaakt en opnieuw afgesteld. Er hoefde tot mijn verbazing geen nieuwe remdelen gemonteerd te worden, dit was allemaal nog prima in orde, alleen niet vaak gebruikt en dat is dus ook niet goed voor het materiaal.
De carterontluchting zat ook helemaal verstopt door de kleine stukjes die de auto heeft gekropen in de afgelopen 15 jaar! De Atos meteen maar een grote beurt laten geven.
Ook schokte de auto soms 1 keer in de 20 minuten, niet echt noemenswaardig maar toch irriteert het wel als je er op let. Na het vervangen van verschillende delen van de ontsteking, oa de rotor en bougie's en bougie-kabels bleek dit nog niet opgelost te zijn. Maar na de nodige kilometers gemaakt te hebben komt dit niet meer zo vaak voor. De bobine hebben we nog niet laten vervangen, mocht het sporadische schokje niet helemaal weggaan, dan is dat nog een laatste optie. Maar ik denk dat de auto gewoon te weinig kilometers heeft gemaakt waardoor alles goed schoon geblazen moet worden. Dat komt bij ons wel goed!
De distributieriem moet dit jaar vervangen worden, voor de rest is de Atos prima in orde. Het naaimachientje wat vooring licht doet prima z'n best en ik kan goed meekomen met het verkeer. De eerste versnelling stelt niet zo veel voor, je moet al snel naar 2 schakelen voordat je de motor opblaast, maar daarna gaat het lekker soepel. De Atos schakelt lekker!
De topsnelheid is 160, maar de werkelijke snelheid ligt rond de 150 via gps.
De Atos is zijwind-gevoelig, waardoor ik liever niet harder rij dan 130, ook om het motortje te sparen en nog een beetje rustig in te rijden na al die jaren stil gestaan te hebben. Flink de bocht inscheuren is ook niet aan te raden omdat de neus dan naar buiten word geduwd, precies zoals in een andere review over een Atos word vermeld. Vooral met meer dan 2 mensen in de auto lijkt dit gewoon gevaarlijk te worden dus gewoon rustig de bochten nemen. Het is immers ook geen racemonster maar een echte stadsauto.
Toch pakken wij deze auto ook voor langere ritten en dat bevalt prima, de hoge instap is ideaal, en de stoelen zitten prima.
In de Atos krijg je het gevoel dat je in een grotere auto zit, maar als je uitstapt staat daar toch een klein gebakje waarvan je de portieren met een blikkerig geluid hoort dichtslaan.
Het interieur is allesbehalve spannend, erg simpel, jaren 80 en 90-stijl. Het verwonderd mij echt dat ze de Atos zo lang nog hebben gemaakt tot 2008 zonder het dashboard te veranderen, en dat mensen dit nog gewoon kochten ook! De kleine prijs gaf waarschijnlijk de doorslag. De Atos bleef altijd hetzelfde, maar werd wel geleverd met meer luxe, zelfs met ABS en Airco etc. Wij hebben er 1 waarvan dit alles ontbreekt, maar het kan ook niet kapot gaan. Airbags kennen in onze Atos geen houdbaarheidsdatum want ze zitten er niet in. Wij zijn al blij met de elektrische ramen voorin!
Als de Atos word gestart met een koude motor dan lijkt het alsof je in een raket zit die zojuist word gelanceerd. De automatische choke houd de motor flink hoog in de toeren, na een paar kilometer gereden te hebben valt deze terug in de normale toeren. De motor zal hierdoor in ieder geval niet zomaar uitvallen!
De kofferbak is ruim genoeg voor de boodschappen, maar het stelt allemaal niet zo veel voor. Wij zitten er meestal met z'n 2-en in en dan dient de achterbank ook als een uitbreiding van de kofferbak. Plaats voor een reservewiel is er in ieder geval niet.
Op dit moment hebben wij nog geen extra kosten gehad nadat wij de auto goed hebben laten nakijken na de problemen die wij kregen tijdens de eerste 2 weken dat wij de Atos in ons bezit hadden.
Om de brandstofkosten te drukken gebruik ik de Atos nu voor woon-werk verkeer en dit is toch zo'n 80 km per dag. Dit bevalt mij prima! Olieverbruik is nihil en het brandstofverbruik is 1:16 ongeveer. Ik rij dan ook best door, maar ik schakel wel vrij snel op. Met de Atos kun je makkelijk 50 in z'n vijfde versnelling rijden.
Ik ga er vanuit dat we nog lang plezier kunnen hebben van onze Atos!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.