Hyundai 1.25i ActiveCool (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 1.25i ActiveCool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 14.901 km |
De Hyundai i10 1.25i ActiveCool
- 200 km
Sinds vandaag ben ik in het bezit van een nieuwe Hyundai i10 1.25i ActiveCool.
Ik was eigenlijk van plan om later dit jaar een auto aan te schaffen, echter bracht een actie van Skoda mij op een goed idee. De Fabia zonder facelift was heel erg goedkoop! Helaas heb ik het niet alleen over de prijs. Wat een baggerkwaliteit en een baggerdealer. We reden op de terugweg toevallig langs Hyundai-dealer Van Riel in Breda en dachten: Hyundai, waarom niet? Kijken kan immers geen kwaad..
Na een leuk en vlot lopend gesprek, in plaats van een gladde verkoper voor je neus gewoon een normaal mens, besloten om een proefrit te maken. Het was inmiddels al half 6, dus dit werd verplaatst naar de volgende dag.
Ik had al ervaring met een Peugeot 107, oftewel ook met de Aygo en de C1. Rijdt leuk, net een kart! Ook al heb je het over een A-klasse auto, qua isolatie en afwerking vond ik het niet super.
De proefrit beviel eigenlijk meteen goed. Wat een stille auto voor dat geld! En toch relatief vlotte auto voor deze klasse! 78pk is ruim genoeg om echt goed mee te kunnen komen. Ik vind het bijna onbegrijpelijk dat de meesten toch kiezen voor de 1.1, zeker als je af en toe of regelmatig de snelweg ziet, wordt de meerprijs van 500 euro voor de 1.25i ruimschoots goedgemaakt.
Na terugkeer van de proefrit was de koop inclusief een hele goede inruilprijs, binnen een minuut beklonken. Ik was na 3 jaar Fiesta rijden de eigenaar van een nieuwe auto! De auto was op voorraad bij een andere dealer, dus direct gebeld voor overname en een week later kon ik hem ophalen.
Vandaag heb ik er tot nu toe +- 100km mee gereden, enige wat me op dit moment een beetje irriteerde was het geluid van de radio. De standaardinstelling klinkt nogal dof, maar na wat bass/mid/treble instellingen te wijzigen begint het al ergens op te lijken. Ook de AUX-aansluiting op je ipod werkt verrassend goed.
Bij 1500km moet ik terug voor een olie-wissel, en bij 15.000km ( over iets meer dan een half jaar) de eerste beurt. Ik ben benieuwd!
1000km op de klok
- 1.080 km
Het eerste vierde cijfer is op de teller gekomen.
Auto bevalt zeer goed. Laatste tank 1 op 17,08. Hele dikke prima al zeg ik het zelf. Deze tank bestond voor 85% uit snelweg in de spits en 15% uit stadse ritjes. Wel heb ik geen moeite om 110 te rijden op de rechterbaan, zonder overig verkeer lastig te vallen natuurlijk. Ik vind de auto totaal niet uitnodigen om hard te rijden, het viercilindertje vind het rustig aan ook allemaal prima. Ik rij overigens niet als een opa, maar rijd behalve op de snelweg toch wel aardig door.
Wat nu echt begint te irriteren is de rammel van de gordelhouder. Het ding kraakt en piept de hele tijd, voor de rest geen op of aanmerkingen. Eind deze week bij +-1500km moet hij voor een oliewissel naar de dealer, dus dan meld ik het gelijk of anders ga ik ook prutsen met Vaseline.
15.000km beurt
- 14.901 km
Zo. Wat vliegen de kilometers erop. Het gaat iets harder dan ik eigenlijk verwacht had, bleek voor mijn werk toch iets meer te moeten gaan rondrijden.
Nu kan ik echt een oordeel vellen over de auto. En die is ronduit prima. Het is een klein licht autootje op dunne bandjes. In de regenbuien van afgelopen weken heb ik dat flink kunnen merken. Niet te sportief, dan gaat alles goed. Het is niet zo erg dat ik op een slakkentempo een bocht door moet, de i10 onderstuurt met wat water op het wegdek nogal eenvoudig.
Op langere ritten vind ik de auto prima, maar de stoelen zijn waardeloos. Elke rit die langer dan een uur duurt geeft pijn in m'n rug en in mijn benen door de brakke stoelen die erin zitten. Zitting te hard en veel te kort, niet in hoogte verstelbaar (was extra optie, toch moeten doen!). Echt comfortabel reizen kun je ook niet echt verwachten in deze klasse. Ik vind de stoelen van de aygo/107/C1 ook niet veel beter, al zitten die wel wat lager en een betere hoek.
Vanochtend dan de 15.000 km beurt. Er was uiteraard niks aan de hand, ik moest slechts 150 euro afrekenen. Dit terwijl op het onderhoudschema met bedragen, welke ik had opgevraagd, stond dat de beurt +- 191 zou kosten.
Op dit tempo over +- 7 maanden de 35.000 km beurt!
Ik denk dat ik de auto tot ongeveer 50/60 duizend kilometer rijdt, en hem dan inwissel voor een ruimere klasse.
@hjebs: de gordel piept in het koude weer inderdaad niet meer! ik zal het eens aan de garage voorleggen als ik er weer last van ga krijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.