Honda ZR-V 2.0 Hybrid Advance (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZR-V 2.0 Hybrid Advance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8.815 km |
KM-stand laatst | 9.800 km |
Hello ZR-V!
- 9.800 km
Daar is ie dan. Mijn start review.
Een eerste gebruikersreview van de 2023 Honda ZRV Advance die de opvolger werd van mijn 2022 HRV Advance. En wat een verschil!
Eind januari 2025 liep ik tegen deze ZRV Advance aan bij een Honda dealer in het midden van het land. Wat volgde was een belletje naar Emst. En daarna een ritje naar Emst om met de ZRV te rijden en deze nader te bekijken. We kwamen er snel uit, verkocht was de ZRV.
De ZRV die ik heb is van origine Duits en is daar eind 2023 in gebruik genomen. In januari 2025 naar Nederland geëmigreerd met zo’n 8800 km op de teller. En daar begint dus deze review.
We zijn nu zo’n kleine 1000 kilometer verder sinds ik twee weken geleden de ZRV bij Wesselink op kon halen. Wat een heerlijke auto om in te rijden en wat een prima keuze. Me happy. Dat is de korte versie van de eerste ervaring over deze voorbije twee weken. Het rijden met deze auto is gewoon genieten.
Waar ik vooral erg tevreden over ben is het comfort, de wegligging en het prima rijgedrag van de auto. Ligt voor mijn gevoel zeer comfortabel en als een blok op de weg.
De stoelen zijn erg goed. Ik heb het ontbreken van de lende steun ook nog niet gemist. De stoelen bieden je een hele goede instelbare steun- en kantelfunctie. Wat me vooral ook heel erg bevalt is dat ik mijn linkerbeen weer tot de stoel kan optrekken. Bij de HRV zat die benzinetank daarvoor in de weg en ik heb er nooit aan kunnen wennen.
Wat me afgelopen week met de vorst wel opviel is dat er bij een koude start soms een kraakje te horen was in de buurt van de A-stijl met het dashboard. Was in alle gevallen na enkele minuten ook snel weer weg als het interieur wat meer op temperatuur kwam.
De bediening en alle knoppen aan het dashboard is zo goed als hetzelfde als in de HRV dus daar kan ik vrij kort over zijn. Dat vond ik daar al prima en dat is nog steeds zo. Gaf in ieder geval weinig zoekwerk. Grote verandering is dan weer wel dat er geen versnellingspook meer is (of hoe je dat ding wilt noemen) maar drukknoppen. Ik vind dat erg fijn werken en was er na een dag al helemaal aan gewend. Prestatie motor is prima. Veel beter als de HRV ook maar er zijn dan ook de nodige verschillen aanwezig die hiertoe leiden. Verder herken ik ook enige mate van "gretigheid" van mijn toenmalige Civic FK7.
Het verbruik is nog wat te pril om iets van te zeggen. Nu met dit koude weer zo rond 1:17. Maar heb de indruk dat dit wel beter kan. Afgelopen week vanuit het Rotterdamse richting Vlissingen via de N57 was de 1:18 al snel in beeld.
Waar ik zelf ook heel erg in mijn nopjes mee ben is het audiosysteem van Bose. Het klinkt voor mij volledig, prima en dus ok.
Waar ik ook weer happy van werd is het tankklepje. Dat hoef je niet, zoals bij de HRV, van binnen te openen. In de HRV trok ik dan nog wel eens aan de motorkap handle er vlak boven, maar nu bij de ZRV kun je weer gewoon op het klepje drukken aan de buitenzijde, wel zo fijn.
Verder de LED verlichting. Een lekkere puist licht op de weg en daarnaast. En wat zijn die meebuigende headlights in de bochten op lage snelheid een mooie aanvulling. Het adaptieve grootlicht heb ik ook nu weer meteen uitgezet in het menu want dat vind ik waardeloos werken in de praktijk.
De in het interieur aanwezige sfeerverlichting bij de voeten, het middenconsole en de stripjes in de portieren maken het allemaal af. Ik kwam er grappig genoeg pas achter dat die aanwezig waren toen ik er voor het eerst in het donker mee reed en dat was nadat ik de ZRV best al een aantal dagen in gebruik had. Ik overweeg nog wel verlichte dorpelbescherming. Maar die ga ik wel bij Ali ofzo scoren, want wat Honda daar qua prijs in NL voor vraagt is gewoon ridicuul. Zelfde met kunststof matten voor in de winter. Die heb ik via automatten.nl en dat bevalt prima.
Minpuntjes? Ja, natuurlijk! Die zijn er ook.
Als eerste het navisysteem van Honda. Althans waar Honda gebruik van maakt (Garmin ofzo?), het stuurt mij niet door de MaasDeltatunnel bij Vlaardingen en is dus verouderd qua kaart. Ben benieuwd wanneer daar een update voor komt. TomTom is daar gewoon veel beter in. Ik heb op een handige wijze een TomTom met een lifetime flits- en trafficinfo abonnement erbij op een mooi plekje in de auto.
Ander minpuntje is dat er soms een lichte windruis hoorbaar is bij het bestuurdersportier. Beetje afhankelijk van wind en snelheid. Och als het soundsystem aan staat valt dat niet meer op.
Deze kar staat standaard op Dunlop sloffen. Ik vraag me, gericht naar de toekomst, wel het verschil af met Michelin sloffen. Die zag ik in sommige reviews, beetje afhankelijk van welk deel in de wereld, onder de auto gemonteerd. Deze Dunlops vind ik vooralsnog een prima band maar als de Michelin misschien stiller zou zijn wil ik die nog best overwegen in de toekomst.
Diamond Dust Pearl is de standaard kleur. Dat is wit, hoewel wit...? zet er een witte auto naast en dan zie je het verschil pas. Bij verschillende soorten licht wil de look van deze ZR-V nog wel eens anders overkomen. Soms zit er wat grijs, dan weer heel lichtblauw of wit in. En eigenlijk vind ik het daarom wel mooi deze Diamond Dust Pearl. Ik vind het vooral mooi omdat ik sinds mijn zwarte FK7 ook definitief "genezen" ben van zwarte auto's...
De velgen hadden wat mij betreft ook geheel zwart mogen zijn maar deze standaard die er nu onder zit staat ook netjes.
Het gros van de auto reviewers vindt de bagageruimte aan de kleine kant voor een auto van dit kaliber en dit prijssegment. Voor ons voldoet het dus daarom geen kritische noot. Maar de kritische geluiden begrijp ik wel als je bedenkt dat Honda deze ZRV als family SUV in de markt zet.
Wat ik vooral een gemiste kans vind is dat, hoewel de huidige generatie CRV dat nu wel heeft, de ZRV Advance uitvoering niet over een 360 graden camerasysteem beschikt. Alsmede het feit dat Honda hier ook geen Dashcam voor in het assortiment heeft. Ik overweeg om alsnog er een after-market dashcam van bijvoorbeeld Blackvue in te laten zetten. Ook bijna hard nodig tegenwoordig met al die mafkezen en groeiende agressie in het hedendaagse verkeer.
Ander minpuntje zijn de snelheidswaarschuwingen die je niet op een simpele wijze kunt uitschakelen. Ik neem ze nu vaak maar voor lief maar Honda maakt het je wel knap lastig om dat even snel te doen. Dat snap ik enerzijds wel maar het zou toch mijn keuze moeten zijn om dat wel of niet aan te laten staan. Er zijn andere auto merken die dit wel simpel op kunnen lossen met een druk op een knop. Beetje jammer deze keuze van Honda.
In vorige Honda's die ik bezat zat er standaard een lifehammer in gemonteerd om in geval van nood een ruitje te kunnen tikken. Verkeerde bezuiniging bij Honda omdat deze hamer in de ZR-V er niet is.
Tenslotte de MyHonda+ app. Dat is ronduit een grote ergernis bij Honda, wat een drama is dat. Even een auto toevoegen...
Support vanuit Honda via de hulplijn is ronduit bedroevend te noemen. Het toevoegen van deze auto aan “mijn garage” in die app is daarom ook nog steeds niet gelukt. Ik heb het idee dat het mischien te maken heeft met het feit dat ik de tweede eigenaar ben. Dat heb ik de servicelijn van Honda ook duidelijk gemaakt maar helpen deed het niet. Wat ik ook probeer ik krijg hem niet in de app.
Voor nu laat ik het even hierbij. Na de eerstvolgende onderhoudsbeurt, die dus nog wel even wat verder in de toekomst ligt, zal ik een update van de review trachten geven over deze bijna zeldzame verschijning op Neerlands wegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.