Honda Shuttle 2.2i LS (1995)

autoreview

Honda Shuttle 2.2i LS (1995)

Signalement

UitvoeringShuttle 2.2i LS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf206.000 km
KM-stand laatst350.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uitermate tevreden over mijn Honda Accord Aerodeck (met slaapoogjes) moest ik op zoek naar een andere auto. De eisen waren dat er twee grote kinderen en twee Golden Retrievers in pasten. Als Honda-freak viel de keuze op een Honda Aerodeck Estate of de Honda Shuttle. Helaas zijn beide wagens niet als kadetjes verkocht, maar dat maakt ze ook wel weer uniek. Een CR-V ging ver boven mijn budget uit.

Na een selectie gemaakt te hebben, kwam ik bij Los B.V. een Shuttle 2.2i LS tegen. De auto lijkt niet op een busje, meer op een uit de kluiten gewassen stationwagon. En hij is lager en langer dan de andere MPV’s. Wanneer de jongens (190+ cm.) achterin zitten, hebben ze meer dan vijf centimeter over bij de knieën en het hoofd.

Tijdens de proefit was iedereen onder de indruk van de ruimte, de luxe en het comfort. Totdat ik zag dat er geen trekhaak onder zat. En de vouwwagen met een touwtje bevestigen mag geloof ik niet. Uit de accessoirelijst bleek dit geen goedkoop item te zijn, uitsluitend afkoppelbaar. Afgesproken werd dat de kosten voor een nieuwe trekhaak gedeeld zou worden, en het bij te betalen bedrag naar beneden afgerond. Ook werden vier banden en nieuwe veloursmatten besteld, en kreeg ik 6 maanden garantie op alle lopende delen. Toen was hij weer als nieuw.
Zoals je begrijpt: niets dan lof over Los B.V. uit Ridderkerk.

De auto die ik gekocht heb heeft vier zogenaamde ‘captain’s chairs’. De middelste rij bestaat eigenlijk uit twee voorstoelen. Omdat de auto 206.000 km gereden had, heb ik gevraagd of de zitting van de voorstoel met die van daarachter kon worden verwisseld. Deze was volgens mij zelden gebruikt. Van de bestuurdersstoel weet je zeker dat die al 206k erop heeft zitten (gezeten). Dat kon gelukkig, zo gezegd zo gedaan.
Wel heb ik direct na aanschaf cruise control en parkeersensoren met afstandmeting laten plaatsen. En via Marktplaats heb ik voor € 50 nieuwe velgen van een FR-V gekocht, en hier winterbanden onder laten zetten. Dit heeft geen effect gehad op het verbruik, en is voor iedereen een aanrader.
Toen was mijn ruimtauto helemaal klaar voor gebruik.

Het rijden is in één woord subliem te noemen. De wagen rijdt niet als de brandweer, een zonnetje of een trein. Nee, hij is vele malen beter dan dat. Medepassagiers hebben vaak het idee dat ik de auto een paar jaar geleden nieuw heb aangeschaft, terwijl hij al twaalf jaar oud is, met drie ton op de teller.

Het verbruik is zelfs zeer goed te noemen. Voor elke liter benzine die ik de auto geef, krijg ik gemiddeld 10,3 km. terug.
Tussen twee beurten van 20.000 in, vraagt hij ongeveer twee liter olie. Ook niet gek, wanneer je bedenkt dat deze auto al drie ton gelopen heeft.

Ik hoop hier nog vele jaren van mijn Shuttle te genieten en roep al jaren dat mijn volgende auto een CR-V wordt. Maar wanneer deze Shuttle mij toch wordt ontnomen, denk ik dat ik er weer eentje koop. Dan wordt het een 2.3i ES uit 1999 of 2000.

Binnen de garantieperiode ben ik eenmaal teruggeweest naar de garage. Eén van de ABS-sensoren moest vervangen worden, en de verlichting van het bedieningspaneel van de verwarming.

De kwaliteit waar deze auto mee gemaakt is, is van zeer hoge klasse. Alles werkt, altijd! En er is geen kraakje of krasje te horen. Alleen bij volle belading klinkt de vering bij verkeersdrempels als het koeren van een duiventil op afstand.

Sindsdien zijn de twee voorbanden vervangen, en tegelijkertijd ook de remblokken .
Het uitlaatspruitstuk moest vervangen worden bij 265.000 km.

Voor de rest zijn er geen problemen geweest.

Bij de laatste beurt (302.000 km.) zei de chef werkplaats dat hij niets heeft kunnen vinden. Voor hem en mij was dat logisch; het is een Honda!

Update

  • 333.333 km

Vanwege mijn huidige werk rij ik helaas niet meer dagelijks met de Shuttle. Momenteel kom ik op ca. 12.000 km per jaar.

Omdat vorige week de 333.333 kilometergrens gepasseerd is, vond ik het nodig dit te melden.
Tot op heden hebben zich geen nieuwe euvels voorgedaan.

Ik vrees dat deze Shuttle en ik nog jaren tot elkaar gedoemd zijn. :-D

Mijlpaal

  • 350.000 km

We zijn de 3,5 keer over de kop gegaan, en liggen nu op de rug.
Vorige week is de 350.000-grens gepasseerd, en op de gevoelige plaat vastgelegd.
Qua onderhoud is inmiddels een remklauw vervangen.
Voor de rest: op naar de 400.000!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.