Honda Prelude 2.2i VTEC 4WS (1993)

autoreview

Honda Prelude 2.2i VTEC 4WS (1993)

Signalement

UitvoeringPrelude 2.2i VTEC 4WS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst216.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto...

  • 210.000 km

Altijd al een Honda Prelude willen hebben en nu als 2e auto eindelijk realiteit geworden.

Wegligging / sturen:
De auto stuurt zeer soepel en direct. Je merkt meteen dat je in een sportcoupe rijd, want je zit lekker laag op de weg. Bochten zijn no problemo en je merkt echt het voordeel van de 4wS! (thanx Christoper voor de correctie!) je kan lekker een scherpe bocht nemen en menig auto's achter je laten. 4WS staat voor 4 wheel steering, de achterbanden draaien enkele cm mee als je de bochten neemt...

Visueel:
De auto ziet er geweldig uit voor een coupe uit 1993... Duidelijk z'n tijd vooruit en ook het dashboard ziet er mooi afgewerkt uit. Nu weet ik dat mensen het maar niets vinden een analoog EN een digitaal display, maar ik vind het wel wat hebben. Ik zie het als een mooie overgang. De standaard lederen kuipstoelen zitten als gegoten en ook op de achterbank zit je lekker. Nu is het perfect voor Aziatische mensen, maar voor mensen die langer zijn dan 1,85 is het wel erg krapjes achterin. M'n kinderen zitten uiteraard perfect achterin ;-)

Prestaties:
Standaard gaat de auto van 0 naar 100 in 7,2 seconden, deze gaat denk ik ongeveer in 7,0 seconden naar de 100. Uiteraard zijn er een aantal zaken aan de auto aangepast. Onder andere een rvs uitlaat en demper vanaf de middenpijp, een rvs spruitstuk en bezinedrukregelaar. De planning is om de ECU aan te passen,een open luchtfilter en de auto op de rollenbank te testen. Ik denk dat de auto momenteel rond de 190pk heeft en dit te tunen is naar 200-205pk. Dan moet de auto in 6,8/6,7 seconden naar de 100 kunnen. Dit zijn speculaties, meten is weten... ik houd jullie op de hoogte. De boost is merkbaar bij 5000 toeren, je kan in de 2 makkelijk en snel naar de 100 optrekken. Dit doen menig auto's de Prelude niet na. Wat een geweldig geluid zeg... echt genieten!

Minpunten: Uiteraard zuipt de auto behoorlijk als je gebruikt maakt van de Vtec power. Ik praat dan over 1 op 10 en als je echt constant op het circuit rond scheurt 1 op 8. Dashboardkastje is echt te klein, je kan er alleen een pakje papierenzakdoeken en je blauwe meterkaart in kwijt laat staan een aantal cd's. Dat mochten ze wel groter maken.

Problemen: geen, de auto is bijna perfect onderhouden door de vorige eigenaar. Alles is een jaar geleden vervangen, dus de komende 20.000 km verwacht ik geen problemen. geen rare geluiden en geen haperingen. Zo zie je maar dat een hoge kilometerstand niet altijd slecht hoeft te zijn. Je kan lage kilometers hebben en een zeer slechte rijstijl als je begrijpt wat ik bedoel...

Upgrade plannen

  • 214.000 km

Meten is weten en tja dacht al iets sneller te zijn, want heb toch rond de 200pk en kan in 6,5 de 0 naar 100 halen. (maar dan moet ik perfect schakelen - paar x gedaan) dus naar ratio houden we het maar op 6,8 van 0 naar 100...binnenkort circuit Zandvoort uitgebreid testen ;-)

Op dit moment geen problemen, de auto rijd als een zonnetje.
Ik heb geïnformeerd naar tuning mogelijkheden op het gebied van Turbo en het ziet er naar uit dat het definitief wordt.

Een low boost Turbo inbouw met upgrade injectoren en bezinepomp. Daarna uiteraard een OBD1 chip met Neptune power...

Alles bij elkaar een upgrade van ongeveer 100-120 veilige pk's!
Voordat mensen kritiek uiten en zeggen dat het risicovol is, ik heb menig Prelude eigenaren gesproken en de bovenstaande Turbo inbouw is veilig. Met maximaal 10 psi boost, een goede warming up en cooling down gaat de auto nog jarenlang mee. Er zijn Preludes met High boost en rijden op 500pk+!!! De Vtec h22 motor kan een low boost turbo setting dus makkelijk aan.
In totaal heb ik dan 300 tot 320pk! Van 0 naar 100 in waarschijnlijk 5 seconden. Dat is sneller dan de duurste Audi A8 en net zo snel als de duurste BMW 5 serie van een ruim een ton ;-)

Verlanglijstje:

Turbo Kit
Injectoren
Bezinepomp
ECU OBD1 - neptune tuning
Ninja race velgen + speciale race toyo banden

Upgrade

  • 216.000 km

Low Turbo boost staat in de planning, maar voor nu een kleine tijdelijke upgrade dmv een "koude" open luchtfilter. De meeste mensen hebben een gewone standaard open luchtfilter, maar ik heb om echt optimaal power te genereren, een speciale buis op de filter geplaatst en deze passende gemaakt op de originele luchtbuis. Er wordt nu direct vanuit buiten de auto lucht ingezogen en deze vloeit nu direct via de filter de motor in. De buis heeft trouwens nog een extra pijp in de buis die de lucht nog sneller en efficiënter de koude lucht inblaast. Ik heb nu echt voelbaar meer power. Ook het geluid is fenomenaal en je hoort ook duidelijk dat er lucht ingezogen wordt (klinkt erg mooi).

Problemen: geen - bij ijskoud weer start de auto meteen op en ik check wekelijks alle vloeistoffen - alles loopt als een zonnetje!

Filmpje van de Prelude: http://www.youtube.com/watch?v=RJ8VHz0ZST0

Filmpje op circuit Zandvoort: http://www.youtube.com/watch?v=PQaAdZang7Y

* We houden de Skyline voor ons (met minimaal 280PK - hij had de auto wat hardwarematig geupgrade - dus we denkenaan rond de 300PK) goed bij en vooral in de bochten hebben we voordeel van onze 4WS. De Prelude is inderdaad een bochtenridder. Na onze Turbo upgrade naar 300+ pk willen we die Skyline graag weer uitdagen op het circuit! ;-) Het was een mooie prachtige gezellige dag met vele auto freaks!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.