Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
1e Indruk na 2 weken
- 800 km
Op 12-8 de honda opgehaald. Crystal pearl black met strips rondom. Deze strips maken het mijns inziens helemaal af. al een paar complimenten gehad en medeautomobilsten kijken veel.
Hoewel er na slechts 800 km nog niet al te veel te zeggen valt toch een poging:
* Ben tevreden over het comfort, moest even wennen aan die iets wekere besturing. Ik moet iets vaker corrigeren dan ik gewend was in vergelijking met de voorganger (ford Mondeo). Tja, wat wil je: scheelt bijna 300 kg, smallere banden en een korte wielbasis. Vering is iets stugger maar ik vind dat niet onprettig. stuurt verder fijn en licht.
* De motor is, bij rustig gas geven, zeer stil. Het enige wat ik hoor is het geluid van de banden en de wind.
* Ook in de eco stand en binnen de marges van de zuinigheidscoach kun je gemakkelijk mee met het overige verkeer. Zeker tot 100 km per uur. Ik vind het fun om goed te anticiperen.
* de automaat schakelt fantastisch, niets te merken van overgangen. Na 20 jaar een schakelbak went dit erg snel. In ons tweede autootje (Nissan Micra) vergat ik na een week op te schakelen :-)
* De lichte bekleding vind ik erg chique. Geeft een mooi ruimtelijk effect. Wel besmettelijk, zeker met een Jochie van 4 jaar achterin. Dus maar snel een stoel beschermer aangeschaft. scheelt vieze schoenafdrukken :-). verder niet zeuren, wist ik van te voren.
* in tegenstelling tot sommige reviews in autobladen vind ik het dashboard wel mooi. Inderdaad plastic maar wel van goede kwaliteit en in drie kleuren (blauw, creme en wat chrome). Het met blauw leer bekleed stuur ligt erg fijn in de hand. idem mbt de pook, al heb ik die niet zo vaak vast :-)
* verbruik: 1e tank: 1 op 18,5 km. Veel korte stukjes met een koude motor en met de airco constant aan. Verder zo'n 300 km snelweg. Veel dus echt NIET tegen.
* Overige comfort: alles er op en aan. Kom daar maar eens om bij een golf, astra, focus etc. Een Prius met vergelijkbare opties gaat richting de 30 mille. Mijns inziens niet faire om constant de Elegance (22 k) te vergelijken met de Prius Instapper (25k).
* Tiesto knalt in het audiosysteem de tent uit. Prima dus.
* Airco koelt goed. In tegenstelling tot sommige reviews stellen is deze wel zo in te stellen dat de luchtstroom uit andere gaten dan de rooster komt. Airco beïnvloedt stop en GO weinig, behalve als het zoals vorige week zeer heet was.
Geen minpuntjes? Zeker wel maar deze zijn te verwaarlozen:
* Ik mis een verstelbare lendesteun, was mij tijdens de proefrit niet opgevallen.
* zoals vaker gereviewed: de armsteun zit te ver naar achteren en te laag.
* dashboard kastje is aan de kleine kant. Nou ja, ik heb deze toch niet meer nodig voor de CD's. De USB aansluiting werkt immers prima.
* de radio-ontvangst is niet altijd optimaal
Volgende week weer aan het werk. Ik ga dan meer km's maken zodat ik snel een update van deze review kan geven. Dit is slechts een eerste indruk
wat kilometers verder
- 8.000 km
Zo, nu eindelijk eens de tijd gevonden een bijgestelde review te schrijven. De rode draad van mijn eerste review blijft staan. Ik heb echter nog wel wat kanttekeningen/opmerkingen:
1. Ik kan niet aan de stoelen wennen. Ik mis een verstelbare lendesteun ontiegelijk. Gisteren een ritje gemaakt van 2 x 11/2 uur. Het resultaat is dat ik dan toch echt last van mijn onderrug heb. Jammer en zonde dat zo'n complete auto zoiets basaal als een verstelbare lendesteun niet heeft.
2. Het weggedrag is en blijft zweverig. De neiging tot het 'uit de rijstrook zeilen' is 'onweerstaar' Zeker bij slechter weer.
3. het brandstofverbruik bij de 1e 8000 km is 1:18,5Km (5,37l/100km). Ik heb dit zelf gemeten (dus geen boordcomputer). Let wel: ik doe hier mijn stinkende best voor: Altijd in de Ecostand en rustig accelereren. Het gebruik is veelal een combinatie van snelweg en 80 km wegen. Ben er nog niet uit of ik hier nu tevreden mee ben? Met dit winterweer loopt het verbruik wel flink op (kachel, ruitverwarming aan) Stop en Go werkt nu bijna niet.
4. Nog steeds geld: veel waar voor je geld qua uitrusting.
5. De auto blijft (intern en extern) een opvallend verschijning. Cool dus.
6. De automaat is heerlijk en bij normaal gebruik is de auto doodstil. Ik kan echt goed mee met het verkeer. Neen, het is geen racemonster maar dat wil en hoef ik ook niet.
7. Een kinderzitje achterin is geen feest. Lastig om mijn zoontje goed vast te maken.
Nu de hamvraag: ik rijd deze auto particulier, zou ik deze nu opnieuw kopen. Vooralsnog zeg ik voorzichtig ja, zij het dat ik veel moeite met punt 1 en 2 heb. Als Honda deze knelpunten oplost hebben ze een t0pper in huis!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.