Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 2.000 km

Inmiddels heb ik zo’n 2000 km met de Insight afgelegd, tijd voor een review dus.

Voor mij is een belangrijke reden van aanschaf de prijs en hetgeen je voor die prijs krijgt. Tel daarbij op de lage maandlasten door het lagere verbruik en de korting op de wegenbelasting en qua totaalkostenplaatje is er volgens mij in deze klasse geen enkele concurrent die dat nadoet.

Uiterlijk is het vooral van voren en van de zijkant best een sportief model, zeker in het zwart of wit. Recht van achteren is ie inderdaad niet zo mooi en ik vind het jammer dat de kont van de conceptcar niet is overgenomen, dat was mooier geweest. Wel leuk dat de LED achterlichten zijn gebleven.

Natuurlijk een paar keer een testrit gemaakt en eigenlijk is dat de doorslaggevende factor geweest om de auto daadwerkelijk te kopen. Hij rijdt gewoon erg fijn.
Iedereen die twijfelt moet gewoon eens naar de dealer stappen voor een testritje.

Zeer vloeiend en relaxed, zo zou ik het rijgedrag omschrijven. In de stad hoef je door de hulp van de elektromotor eigenlijk nooit boven de 2500 toeren uit te komen en bij het stoplicht ben je vrijwel altijd als eerste weg, ook al staat de motor uit. In het begin is het wel even opletten dat je niet op je voorganger zit.

Het bochtenwerk is comfortabel en als je wil ook sportief door de stevige vering, de auto helt nauwelijks over. Een laag zwaartepunt is dan ook mooi meegenomen. In combinatie met de standaard Dunlop Sportbanden zorgt dat ervoor dat je erg hard door een scherpe bocht kunt knallen. De auto neigt zelfs naar overstuur bij al te veel enthousiasme, waarschijnlijk door de batterijen achterin. VSA uitzetten heeft een positief effect op de beleving, die staat erg agressief ingesteld lijkt het. Het sturen zelf is niet zo nauwkeurig als ik zou willen bij aso-snelheden, maar voldoet prima. De bocht uit accelereren voelt door de CVT wel wat raar. Je bent gewend dat je met de toeren mee versneld, nu is het andersom (eerst toeren dan snelheid).
Het is natuurlijk geen Mini Cooper qua handling laat dat voorop staan.

Het rijgedrag op de snelweg krijgt van mij een ruime voldoende. Stabiel, gemiddeld windgevoelig en wederom zeer relaxed en vooral stil door het lage toerental op constante snelheiden. Accelereren of inhalen gaat bij 2500 toeren echter te traag en je moet dus het gaspedaal dieper intrappen. Daar komt dat CVT gedrag weer kijken. Eerst toeren dan snelheid. Wat je onbewust gaat doen is planken met als resultaat dat je binnen no time aan de 6000tpm zit. In tegenstelling tot in de stad valt de hulp van de electromotor op hoge snelheiden ook minder op. De kunst is om het gaspedaal net diep genoeg in te drukken en weer op te laten komen als je de gewenste toeren hebt bereikt. De acceleratie voldoet, maar verwacht geen wonderen. De auto is echt gemaakt om met constante snelheid te cruisen. De topsnelheid is 184 km/u op de teller met lichte wind tegen. Als je je realiseert dat het gaat om een 1.3 motor in een auto van meer dan 1200 kg dan mag je eigenlijk niet klagen.

De stoelen zitten prettig, lekker stevig en zijn goed in te stellen. Wat ik fijn vind is dat ik erg laag kan zitten met mijn benen redelijk recht vooruit. Het stuur kun je dan naar beneden en naar je toetrekken. Niet helemaal 100% zoals ik wil omdat ik anders de bovenkant van de toerenteller niet kan zien maar goed genoeg. Jammer dat de armsteun niet in te stellen is. Nu is het echt een "hangsteun" waardoor je eigenlijk ook een pet schuin op je hoofd moet zetten om het plaatje compleet te maken; leuk voor even maar op lange stukken niet echt bruikbaar.

Kom ik bij het verbruik. In de stad met veel korte ritjes tegenvallend, maar dat heeft te maken met het hoge verbruik van een koude motor. Eenmaal warm scheelt het een hoop.
Het verbruik in de stad is zo’n 1 op 15. Niet slecht voor een nog niet volledig ingereden auto, maar toch, je verwacht meer. Op een vrij drukke snelweg is het verbruik zo’n 1 op 18, op een vrij rustige snelweg 1 op 20. Op een lege snelweg met cruiscontrol aan zou het me niet verbazen als 1 op 22 of meer haalbaar is.
Gecombineerd (70% stad / 30 % snelweg) kom ik met de eerste tankbeurten op:
1e tank 1 op 16
2e tank 1 op 16,5
3e tank 1 op 16,4 (sportief gereden en Shell fuelsave getanked)
4e tank 1 op 16,7 (voor het eerst met ecoknop constant aan)
5e tank 1 op 18,8 (Rustig gereden, Shell Fuelsave getanked)
6e tank 1 op 18,2 tot nu toe.

De boordcomputer is qua verbruik erg nauwkeurig. Wat me wel irriteert is het feit dat hij wel heel erg snel aangeeft dat je moet gaan tanken. Het lampje gaat al branden terwijl je volgens de boordcomputer nog 50 km kunt rijden. Wanneer de boorcomputer op 0 km staat en je gaat tanken blijkt dat je maar 34 liter hebt verbruikt. Zou die overige 6 liter de reserve zijn? Nee toch?
In de praktijk sta je dus om de 600 aan de pomp ipv om de 700 km. Of zelfs eerder als je je net als ik ergert aan het lampje en het “i” symbool in het display.

Tot slot het voordelen/nadelenlijstje met de voor mij belangrijke zaken bovenaan:

Voordelen:
- Prijs en rijke uitrusting
- Rijgedrag in de stad en op 80km wegen
- Extreem stil bij rustig rijden
- Laag verbruik
- Lage wegenbelasting
- Honda afwerking en kwaliteit
- Ruimte en zitpositie voorin voor lange mensen
- Stevige stoelen en fijn stuur
- Kofferbakruimte en neerklapbare achterbank
- Bluetooth en USB werken goed
- Nauwkeurige verbruikmeting boordcomputer
- Volledig elektrisch rijden in de praktijk goed mogelijk
- Groener dan de Prius (mocht je dat belangrijk vinden)

Nadelen:
- Slecht zicht naar achteren(niet geheel op te vangen door buitenspiegels)
- Acceleratie op de snelweg voor ongeduldige mensen
- Lak is krasgevoelig
- Hoofdruimte achter voor mensen langer dan 1,85m
- Zijspiegels klappen niet automatisch in/uit
- Boordcomputer geeft veel te snel aan dat de tank leeg is
- Gedrag start/stop systeem bij ingeschakelde airco/koeling (motor springt na een korte tijd weer aan en dat geeft een lichte schok omdat je je voet op de rem hebt)
- Pieperige claxon
- Radio ontvangst kan beter
- Plastic van de radiounit krast ook vrij snel
- Armsteun niet in te stellen
- Lichtgrijs plastic op de dorpels wordt natuurlijk snel vies

Een veel genoemd nadeel is de afwerking of de materiaalkeuze. Daar ben ik het echt mee oneens. Tot ik bij deze auto uit kwam heb ik veel concurrenten bekeken en ik vind de afwerking en materiaalkeuze juist duidelijk beter dan gemiddeld. Ik denk dat veel mensen deze auto ten onrechte met auto’s uit een duurdere klasse vergelijken. Als men als leaserijder een audi A4 of VW Passat gewend is dan voelt dat als een stap terug inderdaad. Ook een Prius zit eigenlijk een prijsklasse hoger.

Update 30-05-2009:
Belastingaanslag binnen; € 26,- per kwartaal (€8,67 per maand).

Update 02-06-2009:
Verbruik geupdate / tekst aangepast.
Nog steeds tevreden. Verbruik mag wel beter, maar dat ligt grotendeels aan mezelf. Te ongeduldig en veel treintje/file rijden op de linkerrijbaan.

Nog geen mankementen, rammeltjes of kraakjes ontdekt overigens, dat ben ik wel anders gewend.

Update 22-06-2009:
Verbruik geupdate en plus -en minpunten bijgewerkt.

Ik heb de eerste 400 km van mijn laatste tankbeurt 1 op 20 gereden (tussen de 4.8 en 5.0/100). Hiervoor moet je inderdaad op de snelweg niet boven de 100 gaan rijden, en in de stad rustig optrekken (2000tpm). Als je echt als een opa rijdt is 1 op 21 of 22 mogelijk denk ik. De laatste 230 km normaal gereden (130 op de snelweg en vlot optrekken) en geeindigd met een verbruik van 5.2/100, berekend 5.3/100.

Ik wil geen reclame maken, maar de auto rijdt het prettigst op Shell Fuelsave of Total Excellium. Op BP schokte ie af en toe, en het verbruik was minder.

Lak is helaas krasgevoelig, maar dat hoor je wel vaker over Honda's.

Verder nog steeds geen problemen. Olie gecontroleerd, zit nog totaal vol en is mooi helder.

Update 30.000 km

  • 30.000 km

Inmiddels zijn er bijna 2 jaar verstreken sinds de aanschaf. Tijd voor een update dus. Niet dat er veel aan mijn originele verslag is toe te voegen, want de auto voldoet nog altijd ruimschoots aan mijn verwachtingen.

De 1e kleine beurt was bij zo'n 12.000 km. Bij die beurt (april 2010) heb ik de claxon laten vervangen door een iets minder lachwekkend exemplaar (lager geluid).

Binnenkort zal de auto een grote beurt moeten hebben. De auto geeft deze momenten overigens zelf aan middels een melding op de boordcomputer.

Het originele voor-/nadelen lijstje klopt nog aardig. De volgende zaken kan ik nog toevoegen (of zijn gewijzigd):

- De lichte bekleding is nog altijd niet vies. Hier maakte ik me redelijk zorgen over. Ik draag dagelijks spijkerbroeken maar de voorstoelen zijn zo goed als nieuw. Eventuele vlekken zijn makkelijk te verwijderen. Hier heeft Honda dus niet op bezuinigd.
- Aan het beperkte zicht rondom ben ik inmiddels helemaal gewend geraakt. De scheidingsbalk van de gescheiden achterruit blokkeert precies het licht van de koplampen van achterliggers => Ideaal.
- Prettige reisauto. Groot genoeg om met 4 volwassenen (inclusief 2 vrouwen...(lees: veel koffers)) door europa te toeren. Het rijgedrag in de bergen is beter dan verwacht. Bij het afdalen zet je de versnelling beter in de S-stand (en flippers) om tevens op de motor af te remmem. De accu is namelijk zo vol en anders zou je de remmen kunnen oververhitten. Het verbruik bij vlot doorrijden is boven verwachting. Tijdens de rondreis meer dan 3000 km gereden en bij terugkomst bleek ik een gemiddeld gebruik van 5.2 l/100 km te hebben behaald. Dit is inclusief een stuk Autobahn waarbij ik meteen de topsnelheid heb kunnen testen (192 km/h op de teller, 186 km/u volgens de GPS). Bij warm weer is het een peulenschil om 1 op 20 te rijden.
- Verbruik over de laatste 30.000 km is uitgekomen op 5,4 l/100 km. Zeer netjes!! Niet de fabrieksopgave, maar vrienden/kennissen met TSI'tjes en reguliere 1.6'jes klagen steen en been over de 8.0 l/100 km die ze met moeite halen. En dan betalen ze nog wegenbelasting ook.

Zijn er ook negatieve zaken? Een paar:

- De originele Dunlop SP2030 banden zijn werkelijk rotzooi. De voorbanden waren bij 20.000 km al aan vervanging toe (lees: totaal versleten). Ik kwam er pas achter toen ik voor de reparatie van een achterband langs het bandencentrum was gegaan. De monteur kon niet geloven dat een band zo snel versleten kon zijn. Nu rijd ik wel sportief, maar toch. Dus nieuwe Bridgestones erop laten zetten (TURANZA ER300), deze zijn net uit voor de aparte velgmaat (185/55/R16). De achterbanden zijn op de vooras gezet. Nu bleken de achterbanden echter gecupt te zijn (zaagtandslijtage). Dit gaf een vervelende herrie in het interieur. Dus ik terug naar het bandencentrum en de oude banden maar weer op de achteras laten zetten. Geluidsprobleem opgelost, maar volgens de monteur zou het kunnen duiden op een verkeerde uitlijning (teveel toe-in) of aggressieve camberafstelling van de achteras. Normaliter komt dit blijkbaar alleen voor bij VAG produkten. Bij de grote beurt zal ik dit bij de dealer melden.
- Het verbruik in de winter, bij vrieskou, is hoger dan verwacht. Waarschijnlijk is dit een combinatie van koude motor en koude accu. Op lange trajecten is het verbruik namelijk beter, maar in de praktijk zijn de meeste ritjes korter dan 10km. De prius schijnt het bij koud weer iets beter te doen, wellicht vanwege het (veel) grotere accupakket. Nu is 6.0 l/100 km nog steeds niet slecht te noemen voor een auto van dit formaat/gewicht, maar toch.
- De CVT kan bij koud weer wat traag reageren. Bijvoorbeeld: Afremmen voor een stoplicht en dan plotseling op het gas als het groen wordt. Het duurt dan net een fractie van een seconde te lang voordat de auto doet wat je vraagt. Volgens de dealer is dit normaal en heeft dit te maken met het opbouwen van de druk van de transmissievloeistof. Bij koud weer gaat dit wat langzamer vanwege de lagere viscositeit.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.