Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
nog 1 weekje
Na een tijdje wikken en wegen en in een aantal auto's een testrit te hebben gemaakt is de keuze op de Insight gevallen.
Een groot verschil met de overige autos die ik heb bekeken en vergeleken, o.a. Skoda Octavia, en Fabia en Saab 93. Natuurlijk zijn er grote verschillen te benoemen met deze auto maar omdat ik de auto prive ga rijden was de keuze van uit financieel oogpunt toch wat minder moeilijk.
Deze auto bied echt "value for money". Zelden een auto gehad (en dat zijn er inmiddels heel veel) die voor dit geld zo veel te bieden heeft aan uitrustingsniveau.
Daarnaast zijn het verbuik en de lage belasting (EU 10,- pm)erg aantrekkelijk.
Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen voor deze auto. Zoals het reeds genomede hoge big pen gehalte van kunststof in het dash board en het niet kunnen gebruiken van een aanhanger.
Daarnaast is EU 3450,- voor een navigatiesysteem wel erg ver van mijn bed show.
In de Lexus die ik hiervoor reed kocht ik deze optie wel maar daarvoor kreeg ik dan ook een navigatie met een meer dan super audio gedeelte.
Wel nog 1 weekje en dan zullen we ervaren hoe het is om te rijden met deze auto.
Goed bezig
- 2.000 km
Op 22 mei was het dan zover, de Insight stond klaar by de dealer.
Sindsdien ongeveer 2000 km gereden en wel met volle tevredenheid.
Het vermogen van deze auto, waarvan ik eerst dacht dat ik het wel snel voor gezein zou houden, maakt dat het rijden super relaxed is.
Vooral in de ECO stand zoeft deze auto met een verbazingwekkend gehalte aan comfort over de weg.
Snelheid
In de stad is de auto snel genoeg, en op de snelweg zul je er rekenign mee moeten houden dat hij wat trager is. Alhoewel wat is trager. De praktijk wijst uit dat je makkelijk met de meeste autos mee kunt komen bij het invoegen op de snelweg.
Wil je echter even snel acceleren om een auto in te halen dan komt je bedrogen uit want dat kost de insight wel wat moeite.
Stil
Het is mij opgevallen dat je niet allen in de auto maar ook daarbuiten amper rijgeluiden hoort. Ook voetgangers merken de auto niet op, dus opgelet.
Airco
Tijdens de afgelopen warme dagen zo nu en dan de airco aangehad.
Dit vind ik toch echt wel een minpuntje aan de auto. Hij werkt niet helemaal comfortabel. Mede doordat de airco minder zijn werkt doet als de auto voor een stoplicht afslaat en de grote vooruit )die in ieder geval veel zonlicht vangt' vind ik de temperatuur voorin de auto soms te hoog.Ondanks dat de blower flink zijn werk doet.
Ook is me opgevallen dat wanneer de auto in de zon staat deze erg snel warm wordt en dat ook redelijk lang blijft.
Het verbruik.
Het gemiddelde verbuik tot nu toe ligt ongeveer op 5.3 liter per 100 km. Omgerekend 1 op 18,9 km.
Hiermee ben ik tot op heden tevreden. Volgens de dealer wordt de auto nog zuiniger maar eerst zien en dan geloven.
lange rit
- 7.500 km
Verassing
Opnieuw een verassend positieve ervaring met deze auto.
Afgelopen week op en neer geweest naar Roemenie )4500 km).
Voor een auto van dit caliber een verassend comfortabele auto. Allereerst viel mij op hoe stil de auto is, vooral op langere trajecten is dit een prettige bijkomstigheid. Geen rammeltjes, geen tikjes en natuurlijk amper rijwind geluiden.
Op de snelweg bleek de auto makkelijk te sturen zonder dat een voortdurende correctie op het rechtuit sturen nodig is.
Zitcomfort
De zitplaatsen voorin blijken voldoende steun te geven en ook na enkele uren achtereen te sturen kom je redelijk fit uit de auto gestapt.
Achterin echter is een iets ander verhaal door de sterk aflopende daklijn. Ben je langer dan 1,80 meter dan moet je toch wel behoorlijk onderuit gezakt zitten om niet steeds met je hoofd tegen het dak aan te komen.
Een ander nadeel vind ik dat je heel veel warmte voelt door de zon die op de auto schijnt. Zowel door het achterraam alsmede door het laatste stukje dakbekleding.
Mijn Insight is voorzien van privacy schermen die ook een zonwerende functie hebben. Zonder deze schermen was het denk ik wel veel te warm geworden ondanks de airco.
De airco.
De airco vind ik nog steeds niet echt prettig. Dit heeft zeker ook te maken met de positie van de ventilatieroosters in het dashboard, naast het feit dat in de auto stand er uitsluitend koude lucht uit deze roosters komt en niet uit andere plaatsen.
Achterin komt er nergens koele lucht uit dus moet je het doen met de koele lucht van voren.
Het verbruik.
Het verbruik op deze lange afstand is gemiddeld 1 op 17,9. In zuid Duitsland waar veel heuvels zijn loopt het verbruik van de auto wat op.
Desondanks een mooi genmiddelde met bijna continue gebruik van airco.
Tot slot.
Ik heb inmiddels al heel wat nieuwe autos gereden en ik ben blij te kunnen constateren dat deze auto zonder problemen is.
Sterker nog dit is de tweede nieuwe auto, de andere was de Lexus, waarbij geen enkel technisch probleem of mankement in de eerste paar weken naar voren kwam.
Geen alarmerende lampjes voor motormismanagement of wat dan ook. Dit heb ik in het verleden wel eens anders meegemaakt, Peugeot en Opel.
Kortom ik blijf em positief verbazen over deze auto.
Wordt vervolgd.
de beurt in zicht
- 20.000 km
Vijf maanden na de aanschaf van deze auto mag ik een afspraak gaan maken voor de eerste beurt (20000).
Het alleraardigst is dat ik nog steeds enthousiast ben over deze kar.
Elke kilometer tot nu toe zonder enig probleem gereden op een klein rammeltje of trillertje na aan de buitenzijde? van het portier bij harde wind. Ik denk dat een rubbertje staat te flapperen.
Wel twijfel ik op dit moment aan het verbuik van de auto, het lijk tof het wat meer is geworden de laaste 3000 km maar ben er niet helemaal zeker van (heb een aantal weken niet genoteerd wat het verbuik is.
Ik ga er van uit dat er met de beurt ook niets spannends naar voren komt, maar zal u hiervan op de hoogte houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.