Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf66.597 km
KM-stand laatst85.695 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste winter

  • 71.418 km

Op 18 december 2013 een Honda Insight gekocht.
Mijn Ford Focus station diesel begon (bij km-stand 230.000) ouderdomsgebreken te vertonen, er kwam een dure reparatie aan, en wegens pensioen plus geliefde die vaker met de e-fiets naar haar werk gaat verminderde het aantal gereden km drastisch.
Tijd voor een andere auto, tijd voor benzine.
Criteria:
- niet duurder dan 10.000,
- niet meer km dan 80.000,
- beslist niet zwaarder van 1350 en liefst niet zwaarder dan 1250,
- dragelijk geluidsniveau bij 130 km/u,
- prettig rijgedrag,
- goede betrouwbaarheidsstatistieken,
- redelijk wat bagageruimte,
- airco,
- radio die mp-3 kan afspelen,
- niet te dorstig,
- moet fietsen mee kunnen nemen.
Heb niet uitputtend alle mogelijkheden onderzocht. Na zo'n zes proefritten in diverse merken/modellen (waaronder mijn oude merk Ford en een Honda Jazz) kwam ik terecht in een Honda Insight. Die voldeed aan alle criteria en de proefrit beviel. Aanbiedingen vergeleken, toevallig stond er een dichtbij te koop mét fietsendrager en al. De deal was snel rond, ook al stond-ie op banden die ik zelf niet snel zou kiezen. (Twee merken, wel A-merken en vrijwel nieuw, maar niet de stilste en 16 inch i.p.v. de gebruikelijke 15 inch.)
Koop winterbanden overwogen maar nagelaten wegens gebrek aan wintersportplannen - en deze winter bleek geen echte winter, dus dat kwam goed uit!

Hoe bevalt-ie, tot nu toe?
Goed, ik kan niet anders zeggen.
De CVT was even wennen. In nood werkt de kickdown goed (paar keer uitgeprobeerd), maar voor het overige is het aan te raden het gas met takt te doseren voor het beste resultaat. Voor een 1.3-motor blijkt er dan (dankzij de elektrische hulpmotor) toch wat pit in te zitten. En verder is het heerlijk ontspannen rijden.
Ja, ik had ook proefgereden in een mooie Volkswagen Golf automaat met 1.8-motor (en leuk open dakje). Die trok als een tierelier, lekker soepel en stil - maar wel met bijpassend verbruik van (schatting dealer) 1 op 12.
Mijn Honda haalt tot nu toe 1 op 19, zonder dat ik erg mijn best doe om zuinig te rijden. Waarbij zij aangetekend dat ik hem niet gebruik voor uitsluitend korte boodschappenritjes, want met koude motor stijgt het verbruik flink - maar dat geldt voor iedere auto, dacht ik.
Hij start tot nu toe zonder problemen en is mooi stil. We horen de motor bij het optrekken goed, maar eenmaal op snelheid (130 km/u) blijft hoofdzakelijk wind- en bandengeruis over.
De vering is wat stug, maar niet té, en de auto laat zich goed de bocht door sturen, mede dankzij die stugge vering, en gaat lekker rechtuit. We voelen wel de hobbeltjes en die beroemde Nederlandse drempels (waarvan de brandweer zo houdt) moeten we niet met al te hoge snelheid nemen. Maar hinderlijk is het niet.
De remmen zijn prima en laten zich goed doseren.
Ik heb nog geen ervaring in de bergen, maar de paar hellingen die ik tot nu toe tegenkwam nam-ie probleemloos.
Hij heeft goede zijspiegels en voldoende bagageruimte. Wel minder dan mijn oude Ford Focus station natuurlijk, maar toch genoeg voor enkele flink gevulde weekendtassen, en met handige vakjes onder de bodem.
De achterbank is goed (in delen) en mooi vlak inklapbaar. Ik kan met deze auto dan wel geen wagentjes trekken (zie onder), maar incidenteel kan ik er toch een hoop spullen mee vervoeren, zo is al gebleken.
En toevallig heeft de mijne ook nog fijne en mooie met leer beklede stoelen, met verwarming. Was geen criterium maar wel mooi meegenomen.
De fietsendrager laat zich met gemak op- en afhalen, makkelijker dan op een trekhaak.

Heb ik ook nadelen te melden? Tot nu toe:
* Het zicht naar achteren is minder dan dat van de Focus - er zit een balk middenin het zicht, die de achterruit verdeelt in een bijna verticaal onderstuk (een smalle reep) en een bijna horizontaal bovenstuk met wisser. Onverwacht positief effect is weer wel dat ik door die onderste reep altijd zicht houd, ook bij koud en slecht weer. Maar toch: 's avonds of/en met gutsende regen achteruit een oprit inrijden is met deze auto lastiger dan met mijn oude Focus.
* De sleutel is groot en niet inklapbaar (dat schijnt bij nieuwere Insights beter te zijn). Wie net als ik de autosleutel in zijn broekzak bewaart, moet er rekening mee houden dat de auto soms 'spontaan' opent of sluit als je dichtbij de auto hurkt - of met een zwaai op je fiets stapt...
* De voorruitontwasemer werkt prima, maar toch mis ik de unieke Ford-voorruitverwarming, die zeer effectief is tegen beslaan en rijp e.d.
* De toeter is een beetje bescheiden, zou qua geluid niet misstaan op een scooter.
* De helling van het dak is dusdanig dat je lange passagiers achterin moet waarschuwen om te voorkomen dat ze bij het uitstappen hun hoofd stoten. De hoofdruimte binnenin vind ik echter voldoende. De beenruimte is wat bescheiden, maar ook voldoende.
* De Honda Insight heeft, net als de Prius, geen trekhaak. Dat vind ik geen nadeel, maar het is voor wie een andere auto zoekt wel iets om rekening mee te houden. Dit is geen auto voor klussers die graag met aanhangwagentjes rijden... en een caravan kun je er ook niet mee trekken. Het toegestane trekgewicht is namelijk nul! Wie graag fietsen meeneemt en zin heeft in een Insight, moet net zo lang onderhandelen tot de dealer bereid is er een dragerkogel op te zetten - iets dat achteraf nogal begrotelijk schijnt te zijn (zo'n 600 euro?). Daarom was ik blij een Insight te ontdekken die met kogel en fietsendrager en al te koop stond.
* De achteruitrijdsensor werkt goed. Zo goed dat-ie bij gemonteerde fietsendrager permanent piept bij achteruitrijden, zelfs al is er geen obstakel te zien. Dat obstakel is namelijk de fietsendrager... Enfin, met dat nadeel valt te leven.
* Ik ben blij dat ik een exemplaar trof met een reserveband. Standaard worden de Insights zonder verkocht, met alleen een reparatiesetje. Dat zal vast wel werken, en je houdt er extra bergruimte aan over, maar geef mij toch maar zo'n reserveband.
* De Insight is geen sportauto. Dat vind ik geen nadeel, maar het dient vermeld. Zelfs al geef ik veel gas en neem ik het bijbehorende geluid voor lief, dan nog schiet menige auto (type BMW, Lexus) me voorbij. Wie de sprint na het stoplicht wil winnen, moet geen Insight nemen.

Al met al ben ik tevreden over mijn Insight. Ik wacht met belangstelling af hoe hij zich verder houdt, of hij betrouwbaar blijkt en of het onderhoud net zo goedkoop is als mij werd beloofd.

Heuvels en dalen

  • 75.000 km

Kleine aanvulling.
In april en mei reed ik naar en van Frankfurt. In die route zitten enkele mooie hellingen en afdalingen, al is het nog niet alpien.
De auto had er geen moeite mee en ik hoefde de S-stand niet te gebruiken, al deed ik dat een enkele keer.

Ik had vrijwel steeds de cruise control aan, meestal rond 135 -140 km/u. Ja, kwam er dan een flink stuk stijgen, dan hoorden we de motor wel, het toerental steeg behoorlijk. Dat is even wennen. Maar evengoed deed-ie het, en zonder dat het toerental in het rood kwam.
Liet ik de cruise control las en de snelheid iets dalen, dan viel navenant het geluid mee.

Al met al: geslaagd voor de eerste bergrit.

Franse bergen

  • 79.000 km

In juli/augustus 2014 een rit naar Largentière, ter hoogte van Montélimar, in de buurt van de Cevennes. Twee personen plus bagage, geen fietsen achterop, geen spullen bovenop de auto. Geen gebruik eco-knop, kruissnelheid op de autoroute net boven de 130 km/u (op de teller 139 km/u). Flink klimmen en dalen vanaf snelweg naar bestemming.
Gemiddeld verbruik viel niet tegen, 1 op 19.
Stijgend inhalen viel ook niet tegen, in S-stand versnelling. Ja, een powerhouse is-ie niet, een tweeliter BMW gaat ongetwijfeld sneller omhoog, maar met een 1.3 motor plus electro-ondersteuning ging-ie vlotter dan verwacht. Het scheelt enorm dat je niet hoeft te schakelen.

Al met al een dikke voldoende voor bergwerk.

Eerste beurt

  • 79.198 km

De eerste beurt bleek met € 183,05 goedkoper dan alle kleine en grote beurten van voorganger Ford Focus.
Plusje voor de garage, inclusief (later) het gratis arbeidsloon voor vervangen kapotte Xenon-dimlamp. (De andere er ook meteen laten uithalen, en vervangen door twee gewone dimlampen, die iets makkelijker 's avonds langs de weg te vervangen zijn.

Met twee fietsen achterop naar Friesland

  • 79.400 km

Opnieuw met twee personen plus bagage. Het gemiddeld verbruik steeg opvallend: 1 op 15. En dat vooral op de snelweg, want bij rijden op kleine Friese weggetjes was het verbruik nagenoeg gelijk aan rijden zonder fietsen.

Conclusie: fijn dat de fietsen mee kunnen, maar dat kost wel meer benzine, zeker als je lange afstanden over de snelweg rijdt.

Leve de CVT

  • 79.950 km

Even tussendoor een loflied op de Continu Variabele Transmissie, die mooie uitvinding van Hub van Doorne.
Als passagiers vragen naar de techniek van de Insight, zeg ik vaak gekscherend dat het een DAF met elektrische hulpmotor is.
Moest ik er in het begin even aan wennen, ik vind het nu een efficiënte prachtuitvinding. Optrekken in precies het juiste tempo, zonder vertraging in schakelmomenten. Bij stijgend inhalen (in de bergen) even de pook naar de S-stand (zonder vertraging) en moeiteloos naar voren. Steil afdalen: ook in de S-stand en mooi op de motor remmend naar beneden, met relatief weinig gebruik van de rem.

Kortom, leve de CVT.

Wat jammer dat zo weinig mensen die waardering delen: de productie van nieuwe Insights is stopgezet wegens tegenvallende verkoop, heb ik begrepen.
Heel jammer. De auto staat bovenaan de lijstjes betrouwbare vehikels, rijdt prima (ik deel absoluut niet het oordeel van de Britse Top Gear)en heeft voldoende bagageruimte en comfort. Het geluidsniveau op 130 km/u is lager dan van menig andere auto in die prijsklasse.
De vergelijking met Toyota Prius gaat m.i. enigszins mank. De Prius is groter en duurder, weegt ook 200 kilo zwaarder.

Total loss

  • 85.695 km

Helaas.
Op 27 december 's avonds reed ik naar Culemborg toen rechts van mij een automobilist begon in te halen. Ik zag nog net dat de achterkant van zijn auto begon te zwabberen en het volgende moment (nog voor ik kon remmen) zat-ie tegen me aan. (Waarschijnlijk trapte de bestuurder in paniek op de rem.)

Kon nog net naar de middenbermvangrail sturen. De rook van twee ontplofte plofzakken vulde de wagen. Ik stapte uit en zag dat de voorkant in de kreukels was. De andere auto stond twintig meter achter me met de kont tegen de vangrail aan.

Er stapte iemand uit. We feliciteerden elkaar: we waren er heelhuids afgekomen. Leve de plofzak.

Maar de auto is total loss...

Het keuzeproces van vorig jaar kan opnieuw beginnen. Maar omdat ik er net een set nieuwe winterbanden had onder had laten zetten en de auto me beviel, ga ik waarschijnlijk op zoek naar een andere Insight.
Er is genoeg aanbod in de prijsklasse waarin ik zoek.

Er past hier ook een pluim voor Honda Verzekeringen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.