Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaringen met de Insight

  • 6.000 km

Toch lastig om een opvolger te vinden voor een Toyota Camry uit 1999, alle ruimte, super luxe, super comfortabel.. eigenlijk niets mis mee... toch wilde ik weer nieuw gaan rijden en bij voorkeur toch bij mijn oude vertrouwde merk Honda. Vanwege de
75% korting op de wegenbelasting wilde ik een hybride gaan rijden.
dus een Civic of een Insight...

Ondanks dat een Civic Hybride iets meer auto is vanwege de grotere wielbasis en kwalitatief mooier is afgewerkt aan de binnenkant, uiteindelijk toch gekozen voor de Insight.

De Insight is gewoon een stukje goedkoper en heeft standaard
een HF-bluetooth, bevat de handige eco-mode en de laatste versie
van IMA, iets meer opbergruimte achterin.

Je kunt duidelijk merken dat de Insight op de bodemplaat van
de Jazz is gebaseerd, maar dat is zeker geen straf.

Als je gewoon lekker relaxed wilt rijden en geen sport prestaties
verwacht is de Insight een heerlijke auto, goede stoelen, zeer
stil, en lekker luxe... Het eco systeem werkt goed, en je merkt
dat je er toch op gaat letten of je wel zuinig aan het rijden bent. Leuk om te zien dat je al behoorlijk wat zuiniger kan rijden door een een paar kilometer per uur langzamer te gaan rijden.

1e tank 1 op 16.8 niet slecht voor een 1e tankbeurt en op dit
moment geeft de boordcomputer 1 op 18 aan...

Veercomfort is vergelijkbaar met de Jazz, dus zeker stugger en wat hobbeliger dan een Civic, op normale wegen zeker wel comfortabel maar op hobbelige wegen en drempels gewoon rustig rijden.

Wat me erg opvalt is dat de motor extreem stil is, zelfs op de snelweg.

De (hoofd)ruimte voorin is meer dan voldoende, achterin is het voor personen vanaf 1m85 een beetje behelpen, de kinderen hebben wel meer dan voldoende ruimte.

De handfree BT werkt echt super (maar controleer wel eerst even of je telefoon werkt op http://www.hondahandsfree.com/)

Heb ik ook nog wat te zeuren ? zeker wel:

De afwerking in de Insight is voldoende, niet echt mooie meterialen, maar veel bic-pen achtig plastic. Het ziet er allemaal wel ok uit, maar het had wat mij betreft iets minder 'budget' mogen zijn.

De standaard speakers zijn redelijk.

De armsteun tussen de voorstoelen is veel te laag.

Jammer dat de spiegels niet automatisch inklappen als je de auto op slot zet.

Jammer dat de achterkant van de voorstoelen een stoffen bekleding heeft, dat had (net zoals de civic) beter van een soort plastic kunnen zodat het wat makkelijker is schoon te maken (vieze schoenen van de kinderen)

De claxon kun je beter niet kunt gebruiken. Het geluid is een beetje zoals een oude peugeot 205, het voelt een beetje aan als een grote dikke hummer met een knijptoetertje..

Maar vergeet niet dat dit een auto is met bijna alle luxe die je kunt bedenken voor 22.600 .... en 10 euro wegenbelasting per maand... dus ja... dan mag je wat mij betreft best een simpel toetertje en iets minder mooi materiaal hebben, verder is dit ECHT een heerlijke auto.

De acceleratie op de snelweg is, met de eco aan, inderdaad niet echt heel erg spectaculair.. zelf gebruik ik meestal de cruise control om te accelereren, dan gaat het redelijk zuinig, maar zeker niet snel. Deze auto is ook duidelijk niet gemaakt om sportief mee te rijden, maar echt zeer relaxed te cruisen.

Waar ik ook regelmatig op let is om alleen op de electro motor te rijden, als je een met een constante snelheid van tussen de 20 en 49 kmpu blijft rijden, verbruik je echt helemaal geen benzine...

De 1e berekening van de boord computer en de werkelijk gereden kilometers en verbruikte liters kwamen exact overeen, maar daara komt de boordcomputer nog wel met afwijkingen...

Ik heb echt het idee dat met een klein beetje moeite een gemiddelde van 1 op 20 echt haalbaar is.. zeker met voldoende snelweg kilometers.

2e tank was al een stuk beter 1 op 18.2 (wel met veel snelweg kilometers)
3e tank : 1 op 17.7 (boordcomputer gaf 5.4 aan = 1 op 18.5)
4e tank : 1 op 18.3 (boordcomputer gaf 5.1 aan = 1 op 19.6)
5e tank : 1 op 19.2 (boordcomputer gaf 5.1 aan = 1 op 19.6)
6e tank : 1 op 19.5 (boordcomputer gaf 4.9 aan = 1 op 20.4)
7e tank : 1 op 19.4 (boordcomputer gaf 5.0 aan = 1 op 20)
8e tank : 1 op 19.5 (boordcomputer gaf 4.9 aan = 1 op 20.4)

Een gemiddelde van een hele dikke 1 op 18 ... niet slecht, en er is nog meer uit te halen, omdat ik niet extreem bezig ben met groen rijden (en ook nog wat kilos te zwaar ben)

Dus aan al die mensen die niet verder komen dan 1 op 16 met een hybride: het ligt niet aan de auto, het ligt echt aan jezelf !

na 6600 km

  • 6.600 km

Na bijna 7000 kilometer nog steeds geen seconde spijt gehad.

De Insight blijft een heerlijke auto en met een rustig rijgedrag
is het comfort nog steeds erg goed...

En om even aan te geven dat je echt heel zuinig kunt rijden met een Insight, heb ik wat fotos bijgevoegd, waarop ik een gemiddeld verbruik van 4.4 (1 op 22.7) over een traject van ruim 50 kilometer. Wel even eerlijk vermelden dat die alleen snelweg kilometers zijn, met ruim 100 km uur... maar het geeft aan dat de verbruiks opgave van honda weldegelijk zeer reeel en haalbaar is

Het verbruik van 4.4 is gebleven over een traject van ruim 150 km... daarna in de stad gaat het altijd weer omhoog (of omlaag... tis maar hoe je het wilt zien)

Maar bij het tanken is het altijd weer prettig om te zien dat ik niet meer onder de 1 op 18.5 kom, (dat even vergelijken met de 1 op 9,5 van de Toyota Camry die ik hiervoor had... ok, niet te vergelijken, maar toch...) ik bespaar aan benzine per maand 150 euro + 50 euro wegenbelasting (en straks 60 euro) en ik bespaar 15 euro op de verzekering.. al met al toch hele dikke 200 euro per
maand minder

Binnenkort op vakantie naar duitsland en oostenrijk, dus 2 volwassenen en 2 kinderen , plus alle bagage (gewoon achterin, zonder zon'n halfords-dakkapel op de auto)

Ik zal na de vakantie laten weten hoe het is om met een gemiddeld gezin in een Insight op vakantie te gaan...

Wordt vervolgd...

Op vakantie met gezin...

  • 10.000 km

De afgelopen wegen op vakantie geweest met de Insight... om alvast te beginnen met de conclusie: dat valt zeker niet tegen !

Ons gezin bestaat dus uit 2 volwassenen en 2 kinderen (8 en 4 jaar), inclusief alle bijbehorende bagage... We hebben besloten om geen koffers mee te nemen, maar grote weekend-tassen (of hoe die dingen dan ook heten) omdat die iets flexibeler zijn. en ik moet zeggen.. echt ALLES paste in de Insight, 4 grote weekend tassen, en nog veel los spul. Het losse spul kon voornamelijk onder de bagageruimte (waar in andere landen de thuiskomer zit) en het extra compartiment, daar boven op alle tassen en nog wat los spul. Valt zeker niet tegen wat er allemaal in kon. Op de terugweg had ik zelfs nog veel meer in de auto gekregen, en kon nog prima door het achterruitje kijken... Viel allemaal 100 procent mee dus.

De route ging via Arnhem, Frankfurt naar Munchen, in de omgeving van Frankfurt en verder is het behoorlijk heuvelachtig, en dan ga je merken dat er maar een 1.3-tje voorin zit, de Insight moet dan bij 'bergje-op' best wel wat toeren maken, en dat hoor je (zoals bekend) ... Even wennen dat je dan gewoon meer lawaai hebt, maar laat de Insight gewoon zelf het werk doen (via de cruise control)... het komt allemaal goed, de Insight heeft meer dan genoeg kracht (al lijkt dat soms niet zo).. Bergje-af is uiteraard geen probleem.. En je ziet dan heel goed dat het IMA systeem doorheeft dat hier veel benzine bespaard kan worden. Al met al is het verbruik in deze omgeving uitgekomen op 1 op 17. Dat vind ik echt niet slecht voor een volgeladen 1.3-tje.

De week erna ging de route naar Oostenrijk, en dat is dan weer een heel ander verhaal, veel meer berg-op en berg-af, en veel 80 kmpu wegen, ook daar merk je dat het IMA systeem echt zijn best doet om benzine te sparen, en dat doet het systeem erg goed, 1 op 22 !!!!!
Dat had ik niet verwacht, maar de combinatie 80 kmpu, berg af zonder een druppel benzine te verbruiken, en berg-op werkt dus zeer goed... Ik heb meerdere malen moeten tanken (voor 1,02 euro per liter) en in al deze gevallen 1 op 22 gemiddeld voor de hele tank .... Hulde en respect voor Honda !

Al met al is het dus prima mogelijk om met een gemiddeld gezin op vakantie te gaan met een Insight. De auto blijft stil (behalve bergje-op dan) en comfortabel ....

Voor de duidelijkheid

  • 11.000 km

Blijkbaar is het niet duidelijk wat ik bedoel met het verbruik van de auto.

Ik tank ALLEEN als de benzine op is , dus als het ik heb over een verbruik, is dat het gemiddelde over de gehele actie radius... en NIET over een stukje van een paar kilometer of wat de boordcomputer op dat moment aangeeft..... maar echt over een HELE TANK .....

Dus graag geen reacties meer van mensen die menen ook 1 op 22 gereden te hebben over 4 km... want de Insight rijdt dan minimaal 1 op 30 ....

Nog 1 keer dan : In mijn GEHELE review heb ik het ALLEEN over het gemiddelde verbruik over een gehele tank (dus een afstand van tussen de 700 en 850 km)

na 19000

  • 19.000 km

Na 9 maanden bevalt de auto mij nog steeds heel erg goed. Gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 18 , 1 op 19, en tijdens de koude dagen was het verbruik 1 op 16,5 heel netjes ! Hele goede cijfers...

De 1e beurt uit laten voeren, uiteraard alles prima in orde !

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.