Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 8.888 km |
- 1.200 km
Zie www punt hondahybridclub punt nl voor veel gebruikerservaringen.
Nu wat meer inhoud.
- 4.800 km
De Honda Insight is een prettige auto met wat kleine kanttekeningen.
Tijdens het afremmen stopt de motor er bij een km of 10 mee waardoor je de remwerking op de motor ineens kwijt bent, dat kan door sommigen als hinderlijk ervaren worden. Ook als je voor een bocht afremt en in de bocht weer gas geeft kan het vermogen er met een schokje weer op de wielen vrijgegeven worden doordat het IMA systeem van opladen naar assist schakelt. Hier moet je aan wennen en rekening mee houden.
Voor de rest is het een fijne ruime auto, waar je als je een beetje rustig aandoet eenvoudig op ongeveer 5.5 L/100KM mee kan rijden. Dan hoef je echt niet met samengeknepen billen te rijden. Bij mij is het zelfs zo dat ik zonder de "econ"mode aan zuiniger rijdt dan met de econ mode aan, dit zal aan mijn rijstijl liggen. Ik ben redelijk vlot weg bij het verkeerslicht echter zonder de motor te laten brullen. Je moet in de Honda Insight rustig gas geven en langzaam maar zeker gas bij geven. Dan voorkom je dat de CVT in de toeren schiet en meer herrie dan snelheid produceert. Tijdens het optrekken is bij mij het display niet meer groen maar diep blauw.
De wegligging is boven de 120 wat zoekerig en bij harde wind is de auto zijwindgevoelig, ik denk dat een en ander te maken heeft met het onderstel en de niet te brede banden (Bridgestone). Het onderstel is stug. Voor de Nederlandse wegen is hij zeker goed genoeg en niet oncomfortabel maar als je veel in het buitenland rijdt dan heeft het onderstel zijn beperkingen.
Verder is het een fijne en luxe auto die vooral erg zuinig en stil is. Met slechts 4800 KM heb ik al 130 Liter brandstof uitgespaard t.o.v. mijn vorige auto. En dat is met een benzineprijs van € 1,37 toch al € 177 en dat is toch echt geld. En daarvoor hoef je niet eens sloom te rijden.
Het uiterlijk van de auto en de uitrusting vind ik in een woord geweldig. Het is verreweg de mooiste hybride die er is, de nieuwe Prius vind ik zeker ook niet lelijk maar die is al gauw € 5.000 duurder dus die zit in een ander segment en je mag ze dus eigenlijk niet met elkaar vergelijken.
De Civic Hybrid die qua prijs tussen de P III en Insight zit was voor mij geen optie vanwege het niet kunnen neerklappen van de achterbank. De reden van de keus voor een Hybride is simpel een combinatie van het milieu en de geldbuidel.
Over de problemen kan ik kort zijn want die zijn er niet.
Update.
- 8.888 km
De Insight voldoet nog steeds aan alle verwachtingen, probleemloos en ruim genoeg om alles te vervoeren. Sinds twee weken zitten er winterbanden onder 195/60/15 i.p.v. de standaard 185/55/16. De combinatie met winterbanden geeft voor mijn gevoel de auto meer comfort dan de standaard configuratie. Ik ben hier helemaal niet negatief over. Het is allemaal net wat fijner het bochtengedrag het veercomfort dus misschien gaat d zomerset ook wel op de nieuwe combinatie, maar eerst het oude setje oprijden. In de wintermaanden loopt het verbruik licht op naar 6,0 l/100KM. Dat is redelijk normaal en komt ook door het nog grotere aantal stadsritjes. Als er sneeuw ligt pak je toch eerder de auto dan de fiets. Langzaam maar zeker kom je er ook steeds meer tegen in het verkeer (wat wordt het mooi op de weg hé). Als we een minpuntje moeten noemen dan de regensensor, die heeft toch wel wat moeite om met (natte) sneeuw te bepalen wanneer er gewist moet worden en de rechter ruitenwisser heeft bij kou de neiging om een deel van het ruit over te slaan, ik denk dat het rubber dan wat te hard wordt. Verder kan ik geen minpunten vinden. Of het moet zijn dat de auto wat vuiler wordt doordat ik mijn spaarkaart voor de wasstraat niet snel genoeg vol krijg. Het duurt langer voordat ik genoeg liters getankt heb, dat is de keerzijde van de medaille. Maar om weer terug te komen op de kwaliteit van de auto, de Insight is een heerlijk stille reisgenoot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.