Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Kickoff
- 600 km
Een andere baan met de mogelijkheid (en luxe) van een zakelijke auto. Erg leuk om weer een nieuwe keuze te maken. Was de voorgaande auto nog een kwestie van zoveel mogelijk ruimte, de kinderen zijn nu weer een stuk groter en niet gebonden aan een kinderwagen.
Tegelijkertijd was een doelstelling om de maandelijkse lasten zo laag mogelijk te houden. Wil je de kinderen fatsoenlijk mee kunnen nemen en lage lasten dan kom je al snel bij (voor zo lang het duurt) een hybride uit.
Hoewel de Prius (en zeker de derde generatie) een prima auto is ben ik nooit een Toyota-man geweest. Honda heeft altijd mijn sympathie gehad. Wat betreft techniek mooie oplossingen. De Vtec's zijn pareltjes. Dan blijven dus de Civic en de Insight over. Hoewel ik het interieur van de Civic hoger inschat is er voor mij een groot nadeel. Onvoldoende kofferruimte (en dan druk ik me voorzichtig uit) De Insight dus, maar dan moet hij wel goed rijden.
(Vooropgesteld; 600km stelt helemaal niets voor, dus hierbij een eerste indruk.) Wat betreft het goed rijden kan ik alleen maar ja op zeggen. Wegligging en stuurgevoel zijn prima. Zwaartepunt is vrij laag en dat voel je goed. Wat absoluut wennen is, en zeker je aandacht nodig heeft bij een proefrit is de veerkarakteristiek. De Insight is vrij stevig afgeveerd, maar door de vrij korte wielbasis komen oneffenheden soms hard door. Daarnaast voel je in de auto het (te) goed als de weg van mindere kwaliteit is. Stoor je je hieraan kun je denk ik beter verder kijken (Misschien de Prius?)
De stoelen zijn voor mij ook wennen. Ondanks alle luxe die je hebt, van Bluetooth tot stoelverwaring, zijn de stoelen beperkt instelbaar. Geen verstelbare lendesteun en geen traploos verstelbare rugleuning. Sorry Honda, ik weet dat het prijsverschil uit de lengte of uit de breedte moet komen, maar dit is verkeerde zuinigheid. Tegelijkertijd mijn omissie aangezien dit me niet is opgevallen tijdens de proefrit.
Er is ook veel goeds te melden: De hoeveelheid luxe voor deze prijs is ongekend. Met name de voor mij belangrijke iPod-integratie werkt als een trein, heerlijk.
Verder ben ik erg gecharmeerd van het ontwerp. In eerste oogopslag wat saai, teveel richting een Prius, maar hij wordt steeds leuker. Veel postieve reacties ook. De details maken hem af. De voorkant oogt gewoon goed. Led-verlichting achter ziet er echt leuk uit.
Echte schoonheid zit van binnen (zeggen ze ;) Ik moet eerlijk zeggen dat het dashboard mij, voorzichtig uitgedrukt, niet aansprak, maar dat begint te veranderen. De logica achter dit ontwerp begint tot me door te dringen. Materiaalgebruik is sub-optimaal, maar het steekt wel goed in elkaar. Maar de echte schoonheid zit hem in de techniek. 120 rijden met
Kickoff 2
- 600 km
(De rest van de tekst was verloren gegaan. Een kort vervolg)
... Rijden met 120 gebeurd met zo'n 2500 toeren. Tenzij je diesel of een groot slagvolume gewend bent is dit een rustgevende ervaring. Het verbruik is op dit moment rond de 1 op 19. Dit normaal met het verkeer mee en twee keer een spits. Voor een auto die niet ingereden zeker een mooie waarde.
Nogmaals, 600 km is veel te vroeg voor een echte review. Ik hoop met deze start een insight hebben kunnen geven in de beweegredenen achter de keuze en een aardige start voor meerdere verslagen (zoals mijn andere reviews)
Update 1
- 2.100 km
2 weken verder, zo'n 2100 km gereden.
Inmiddels helemaal gewend aan de auto en aan de rugleuning ;-) Bediening gaat allemaal erg soepel, soms te. Bij richting aangeven gaat gemakkelijk het groot licht aan. Oeps ;)
Verbruik is nog steeds erg goed: Spits is zo rond de 5.0 tot 5,4. Op lange trajecten is 4,7 op 100 goed mogelijk, maar onder de 120 blijven is het devies. Kijken hoe lang ik dat vol kan houden. Ben bang niet lang.
Al met al prima twee weken. Tot de volgende update.
Update 2
- 6.200 km
Zo'n 4000 km verder sinds de laatste update.
In grote lijnen nog steeds zeer tevreden met de auto. Wel met een kanttekening. Ondanks dat ik gewend ben aan de stoelen is het nog steeds (voor mij) niet helemaal top. Ik merk het aan langere stukken (>2 uur) dat ze bv niet zo goed zijn als de stoelen in de 207. Met name de onderrug en ondersteuning van de benen voel je dan. Dat is bijzonder jammer want de rest van de auto is meer dan prima. Bediening, gebruiksgemak, verbruik, geluidsniveau en uitrusting. Op onze trip naar Parijs hebben we daarom voor de 207 gekozen. Jammer, want we hebben tijdens de gehele rit geen Insight gezien ;)
Het verbruik is wel gestegen naar tussen de 5.4 en 5.6. Reden: Ik ben geen goede hypermiler. Het lukt me helaas niet om onder de 120 te blijven als de weg vrij is. Is het echter druk dan is het heerlijk ontspannen vertoeven in Insight. Overigens vind ik bovengenoemde waarde voor een benzineauto van dit formaat nog steeds goed.
Tot de volgende update!
Update 3
- 13.000 km
De derde update bij een kilometerstand van 13.000.
Afgelopen 7000 kilometers waren prima. Stoelen vormen geen probleem meer. Integendeel, de stoelverwarming was de afgelopen weken heerlijk. Over de afgelopen weken gesproken; superblij met de winterbanden! De automaat icm zomerbanden en de eerste sneeuw waren ietwat lastig. Nu er Snowtrac 3's opzitten is het een heerlijke winterauto. Wat wel opvallend is, is de neiging tot oversturen in krappe bochten icm sneeuw of ijs. Of het gewicht van de accu is die doordrukt, geen idee. Vermakelijk is het wel, maar wel opletten dus.
Het verbruik is gestegen. Van 5,5 naar 5,6. Nu in de winter zit ik tussen de 5,7 tot 6,0.
Verder geen nieuws, rij voorzichtig en tot de volgende update!
Update 4
- 19.000 km
Inmiddels 6.000km verder. De winterbanden hebben weer plaats gemaakt voor de orginele zomerbanden met de (mooie) lichtmetalen velgen. Door de minder hoge wang geeft de achteras nog duidelijker door dat deze eigenlijk te straf is afgeveerd. Ik merk dat ik me er steeds meer aan ga irriteren. Vooral op de snelweg. Dat is erg jammer aangezien de Insight voor de rest prima bevalt
Afgelopen week is de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden. Kreeg een Civic Hybrid mee. Duidelijk dat dit net meer auto is. Dit komt vooral door het onderstel. Wat betreft uitrusting en gemak door de 5de deur en de neerklapbare bank is de Insight voor mij de betere keuze.
Voor de rest geen nieuws, wat op zich weer goed nieuws is ;)
Tot de volgende update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.