Honda Insight 1.3 i-VTEC Comfort (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 48 km |
KM-stand laatst | 77.777 km |
Flipperkast
- 1.500 km
Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto en gezien ik nogal een hekel heb aan belasting betalen dacht ik aan een BPM & MRB vrije auto. Diverse auto's geprobeerd en uiteindelijk een Punto Evo diesel besteld. Maar de Punto kwam maar niet en kwam maar niet. Na het derde vertragingsbericht was ik het zat en dacht: Nu wil ik een andere auto. En omdat ik eigenlijk toch ook iets ruimers zocht dan een Punto kwam ik uit op de Insight (door mijn neef gelijk Honda Incest genoemd, maar dat was een Freudiaanse verspreking). De Incest, ik bedoel Insight heeft natuurlijk ook een automaat en dat sprak me wel aan. Nu moet ik er wel bij melden dat ik hem had voor 15,5K Euro, nieuw met maar 50km op de teller echter op kenteken gezet in juni 2010. Dan heb je vergeleken met een Punto toch wat meer auto, in ieder geval qua ruimte. De keuze was dan ook snel gemaakt. Maar goed, nu mijn eerste ervaringen. Tja, wat zal ik er over zeggen. In het algemeen niet verkeerd maar de auto heeft mijns inziens toch wel wat eigenaardigheden. Om te beginnen moet je wel een beetje een Science Fiction fan zijn want het dashboard zit er nogal spacy uit. Het doet mij ook een beetje denken een Williams flipperkast uit de late jaren 80, compleet met niveau verschil van het speelveld en allerlei cadmiumachtige kleurtjes. De meeste Aziaten zullen het vast prachtig vinden en hoewel ik mij er niet aan stoor had het wat mij betreft wat bescheidener gemogen. Sommige lui vinden de bediening van de board computer nogal ingewikkeld. Ik kan dit niet beamen maar ik speel als programmeur dan ook een beetje vals natuurlijk. Veel mensen hebben geklaagd over de goedkope materialen die in het interieur zijn toegepast. Vind ik erg meevallen. Het ziet er in ieder geval wel stevig uit en dat is ook wat waard. Ik zit lekker in de toch ietwat harde stoelen maar misschien komt dat mede omdat ik enigszins Billie Turf verschijnselen vertoon. De stoelen zijn i.i.g. goed verstelbaar, tevens in de hoogte. En dan het rijgedrag. Tja, je zit in een hybride auto die relatief weinig brandstof gebruikt dus verwacht geen raceauto. Persoonlijk vind ik het wel prettig om rustig te rijden en te zien hoe al die stresskippen met hun agro-gedrag nauwelijks sneller zijn dan mijzelf, af en toe een paar autolengtes misschien. En als het moet kan ie prima meekomen, zij het met een hoop extra motorgeluid. Het lijkt dan alsof je uitlaat lekt maar dat is schijn. Het start-stop systeem werkt goed hoewel de auto soms wel erg enthousiast reageert. Is wel eens irritant maar als ik mij dan weer bedenk dat ik minder belasting betaal word ik spontaan erg vergevingsgezind. Een simpel start-stop aan-uit knopje had echter niet misstaan (ja, ik weet het, het voorkomen van de autostop kan ook door de automaat in de sportstand te zetten maar dan heb ik weer het idee dat ik te veel brandstof zal gebruiken). Het verbruik valt mij tot nu overigens wel tegen moet ik zeggen (1:18,4 eigen meting, de boardcomputer liegt een beetje). Ik verwacht betere prestaties naarmate de wagen meer is ingereden. Over de wegligging heb ik niets te klagen, die is prima in orde. Per saldo kan ik tot nu toe zeggen dat het helemaal geen verkeerde keuze is. Vergeleken met mijn ex, een Volvo V70 T5 classic is het wel wat inleveren qua rijplezier maar de energierekening maakt eigenlijk alles weer goed.
Schokkend nieuws
- 77.777 km
Inmiddels heb ik 4 jaar en zo'n 77000 KM in de Honda gereden en dacht dat het wel weer eens tijd werd voor een update. Bij deze dus.
Ik moet zeggen en tevens schrijven dat dit tot nu toe de betrouwbaarste auto is die ik ooit gehad heb (de Jap heeft wel netjes zijn beurtjes gehad natuurlijk). Er is werkelijk nooit iets kapot gegaan. Behalve dan het deurslot dat is gemolesteerd door een crimineel die het nodig vond mijn Pioneer navigatiesysteem te jatten. Maar dat is niet de schuld van de Insight natuurlijk. Overigens wel vreemd dat het alarm niet afgaat in zo'n geval.
Superkwaliteit dus. Petje af voor Honda. Jammer dat de Europese autofabrikanten wat dit betreft zo achterlopen. Wat die Jappen doen moeten wij toch ook kunnen zou je denken. Misschien is de macht van de centeneukers (lees: boekhouders) toch wat te groot geworden de afgelopen decennia. De schrieperigheid van deze lui heeft er onder meer voor gezorgd dat bijvoorbeeld Afrika alleen nog maar Aziatische auto's wil dus uiteindelijk gaan we er geld op verliezen. Dom dom dom.
Wat betreft comfort en ruimte begin ik deze auto, ondanks de betrouwbaarheid en lage kosten toch een beetje zat te worden. Wat mij eigenlijk het meest irriteert is dat de wagen de neiging heeft nogal schokkerig op te trekken. Je geeft gas, er gebeurt niets totdat ie wakker wordt en de verloren seconde (veel meer is het niet) met terugkerende kracht probeert goed te maken hetgeen een schok teweeg brengt.
Qua ruimte is het voor zijn klasse eigenlijk allemaal wel in orde. Ik heb er o.a. 3 meter lange planken in vervoerd en dat met de klep dicht. Het is meer dat ik zelf voor iets groters met een hoge zit wil gaan. Bij de Insight heb je wel een beetje het gevoel elke keer in een kart te stappen. Maar gezien de algehele kwaliteit nauwelijks te evenaren zal zijn ben ik toch huiverig voor een overstap.
Tot de volgende update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.